/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af DVD-Optager
Fra : bennybilstrup
Vist : 901 gange
188 point
Dato : 18-08-04 10:03

Jeg har lige købt et af Kvicklys billige DVD-Optagere (kr. 1.999), Lumatronic, og havde tænkt mig at tilslutte den efter parabol og før TV. Jeg forbinder DVD-Optagerens scart-udgang med TV´ets scart-indgang og DVD-Optagerens Audio udgange (phono Left/Right) til TV´et.
DVD-Optageren har ikke en scart-indgang kun div. phonostik. Jeg nupper derfor en af drengenes stik fra playstation, der kan omdanne scart til rød/hvis/gul phonostik, og forbinder Parabol scart-udgang med DVD-Optagerens indgange (left/Right og Video). Så langt så godt - billedet kommer fra parabol via DVD-Optager til TV-skærmen, men der er ingen lyd på DVD-Optageren.
Lyden fra den TV-kanal jeg tænder for, fortsætter selvom jeg skifter kanal på DVD-Optageren. Når jeg afspiller det jeg har optaget kommer der ingen lyd på.
Hvordan får jeg lyd på DVD-Optageren?
Der er ingen forstærker i DVD-Optageren, men det kan vel ikke passe, at man ikke kan nøjes med TV´et, og skal til at investere i en separat forstærker? Brugsanvisningen er opdelt i en audiotilslutning (der kun viser forstærkere og separat højtaleranlæg) og en video tilslutning (der anbefaler scart til TV).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 10:12

Du skal have et scart-stik med både ud og indgange -> diverse phonobøsninger.

Sådan en kan du med sikkerhed købe eller få lavet ved OK Elektronik Thorkild 75 62 95 77.

For at kunne optage skal du kunne "læse" fra TV'ets tuner. Dvs du er nødt til at se det du optager, med dette op-set.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 10:14

Som du beskriver det er der angiveligt ingen tuner i DVD optageren (antennen er ikke sløjfet omkring DVD'en, vel?).

Derfor kan den kun optage composit/RGB signaler fra et apparat der kan generere dette. TV, video, parabol mv.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-08-04 10:17

Hejsa

lyder som om at scart ledningen ikke er fuldt monteret, og kun virker den ene vej
(fuldt monteret = billed/lyd kan sendes begge veje)

og det er som jeg læser det, parabol reciveren som styrer billed og lyd og ikke dvd'en
derfor får du ikke lyden med.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 10:25

Forstå det som en lydbåndoptager. Du har bare tre stik istedet for to. Scart-stikket i TV'et kan du sammenligne med de gamle din-stik. Dvs signalet ryger både ind og ud af samme stik (altså på forskellige ben).

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 18-08-04 10:25

Jeg kan godt se det jeg optager - både mens jeg optager og når jeg afspiller - så billedsiden er helt OK. Det betyder vel også, at jeg kan "læse" fra TV´ets tuner - eller hvad?
Det skal bemærkes, at det scartstik jeg brger mellem Optager og TV er det jeg tidligere brugte mellem video og TV - altså ikke det der fulgte med DVD-Optageren - kan det have en betydning?
Det der med det specielle scart-stik med både ud og indgange til div. phonobøsninger forstår jeg ikke, da det jo er forbindelsen mellem parabol og DVD-Optager?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 10:30

Der må være noget af det der ikke er fuldkablet.

Jeg skal lige have det repeteret.

Sat -> DVD Scart i Sat og tre stik proppet i DVD'en.

Tv'et er koblet fuldt op med DVD'en, dvs scart i TV'et og seks phonostik i den anden ende koblet på DVD'en.

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 18-08-04 10:34

Antennen har jeg faktisk sløjfet omkring DVD´en - er det galt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 10:43

Næh, det betyder antageligt at Lumatron'en Har en tuner. Det gør tingene nemmere.

Du behøver således ikke "læse" i Tv'et. Stikket mellem DVD og TV skal være med Audio L + R + Video (compositsignal) alternativt RGB (hvis lumatronen kan) - alt i phonostik (går jeg ud fra). På Tv'et tilkobles alt dette i en scart.

Forskellen er at audio tilslutningen ikke skal til et anlæg, men ind i dit scart-stik på TV'et.

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 18-08-04 13:30

Du mener altså, at jeg skal have fat på en scart/phono "omformer" til at sætte i TV´et, og bruge phonoudgangene fra DVD-Optageren i stedet for scart udgangen. Det prøver jeg i aften, og så hører du nærmere i morgen.
Foreløbig mange tak for din assistance.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 13:37

Hov! Du har scart på DVD'en. Jeg følger vist ikke ordentlig med. Et fuldkablet scart/scart stik burde ordne problemet. Det er endnu nemmere.

Altså:

Der er to eller flere scartstik på Dvd'en, ikk´?

Sat'en i en

Tv'et i en anden.

Bruger du fuldkablede stik sakl det virke. Hvis det ikke duer, er der et eller andet i set-up'en der ikke er rigtigt!

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 18-08-04 14:37

Et lille resume:
Der er kun et scartstik på Dvd'en - en udgang, som jeg har forbundet med TV´ets scart-indgang?

DVD-Optageren har ikke en scart-indgang kun div. phonoindgange. Jeg nupper derfor en af drengenes stik fra playstation, der kan omdanne scart til rød/hvis/gul phonostik, og forbinder Parabol scart-udgang med DVD-Optagerens indgange (left/Right og Video). Billedet kommer fra parabol via DVD-Optager til TV-skærmen, men der er ingen lyd på DVD-Optageren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 14:43

Hmmmm.

Rød er højre lyd, Hvid er venstre lyd billede er gul.

Duer dit kabel?

Har du checket indstillingerne i DVD'en? Kunne tyde på at der lå en bette fejl (fejl 40) der?

Hvis du afspiller en DVD i spillen, kommer der så lyd på?

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 18-08-04 15:02

Jeg prøver mig lidt frem igen i aften udfra de nye hints jeg har fået.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 15:16

Lykke til Benny. Giv en anmmeldelse på mit spørgsmål om HD optagere hvis det er tæskegodt!!!!!!

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 18-08-04 15:28

Jeg er ikke helt med på hvor jeg finder dit spørgsmål om HD optagere?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-04 15:36
Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 18-08-04 15:41

Jeg kender desværre ikke noget til produktet.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 188 point
Dato : 18-08-04 15:51

Heller ikke mig. Alternativt kunne jeg være dybt interesseret i optage-dvd. Derfor ville jeg hjertens gerne høre dine erfaringer med dimsen når du får den op at køre.

Billedkvalitet
Ibrugtagning (det kan vi læse lidt om her)
osv osv

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 20-08-04 12:49

Så lykkedes det endelig - alt fungerer perfekt, men ikke p.g.a. de mange gode råd jeg har modtaget her.
Det viste sig, at maskinen havde en defekt i scart-indgangen, så en ombytning hos Kvickly løste alle problemer (den først ombytning viste sig at være en returvare, idet der manglede diverse stik og brugsanvisninger, men efter anden ombytning fik jeg endelig det jeg havde betalt for).
Mine erfaringer med maskinen er selvfølgelig ret begrænsede endnu, men umiddelbart kan jeg fortælle at billed og lydkvalitet er OK (5 forskellige kvalitetsindstillinger fra 60 min. til 360 min. spilletid på en skive). Betjeningen er nem, men reaktionerne er naturligvis ret langsomme ved loading, billedskift o.s.v. men det skal man bare vænne sig til.
Redigering af RW´ere er en betydelig fremskridt i forhold til video m.h.t. overskuelighed.
Alt i alt er jeg særdeles godt tilfreds - nu hvor det virker.

Godkendelse af svar
Fra : bennybilstrup

Dato : 20-08-04 12:50

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-04 12:54

Hold da op Benny, så kunne vi dæleme have forsøgt længe ----defekt apparat ---- ingen af rådene duer ---- alle svarene tror du er tosset ---- du tror alle svarerne er tossede ---- Hæææææ hæ hæ hæ.

Fedt den virker. Lyder interessant. Er den også fed nok som alm DVD afspiller?

Kommentar
Fra : bennybilstrup

Dato : 20-08-04 13:12

Det er noget af det jeg ikke har eksperimenteret med endnu - men den har som nævnt 5,1 udgange til souround, så den er nok fed nok.