/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan den genoplives...?
Fra : Wofler
Vist : 617 gange
100 point
Dato : 17-08-04 22:56

Jeg har fået en halvgammel PC som efter sigende er "død".... Men det er jo kun et spørgsmål om hvad det er for en del af den der er død.
Den indeholder et Asus P5A bundkort, AMD K6-2 processor og 32Mb SDram. Det kunne jo blive en udmærket PC til vores datter. (Skal jo nok ha' lidt flere ram)
Men... Der sker ikke meget når jeg tænder den. Det vil sige at processorkøleren, harddisk og CD-rom drev starter. Men det er også alt... Der kommer end ikke noget på skærmen.
Jeg har prøvet at skifte processoren ud.... Ingen ændring.
Jeg har prøvet at skifte ramblokken ud....... Ingen ændring.
Jeg har prøvet at skifte grafikkortet ud..... Ingen ændring.
Er konklotionen her at bundkortet er færdig eller er der stadig håb.
Er det noget med BIOS og kan det evt. redes på en eller anden måde.

Mvh
Wofler

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 17-08-04 23:02

Tja så er der vel egenligt kun, strømforsyning, skærm og bundkort tilbage!

Kommentar
Fra : birger100

Dato : 17-08-04 23:10

Du kan jo evt. prøve at nulstille BIOS'en.. det kan gøres manuelt på de fleste bundkort.. hvis du har manualen skulle det ikke være problem at finde den jumber du skal flytte...

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 17-08-04 23:16

Hmmm...
Skærmen jeg har brugt til test er den der normlt er sat til min server.. Så den virker...
Strømforsyningen er afprøvet i en anden PC og virker også upåklageligt....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-04 23:20

Du kan finde en manual her: http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P5A&Type=Manual
Det lyder da godt nok som et dødt bundkort, men du kan jo gøre de sidste forsøg som foreslået og prøve at demontere alt unødvendigt hvis du ikke allerede har prøvet det, f. eks. cd-rom, diskettedrev mm.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-08-04 23:20

Så er det enten bios eller bundkort vil jeg mene! En anden måde at prøve at nulstille bios på er at tage batteriet på bundkortet ud i nogle minutter, og så forsøge at starte op igen. Husk at slukke ved stikkontakt eller tage strømkablet ud!

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 17-08-04 23:22

Birger> Kan finde mulighed for at nulstille CMOS i manualen.... Men det er vel ikke det samme... eller..?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-04 23:33

Prøv lige at vente med at tænde for skærmen indtil comp er startet.
Start comp - vent et øjeblik - tænd for skærm
Den bedste metode til at nulstille bios er ved hjælp af en jumper.
Den sidder på 2 ud af 3 pinde. hedder måske clear cmos / reset
Hvis den sidder på pinde 2/3 skal den flyttes til 1/2 i 10 sek og tilbage
men først skal strømkablet tages fra.

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 17-08-04 23:51

For at nulstille CMOS på dette bundkort er det to loddeøer der skal kortsluttes.. Der er gjort.. Har forsøgt at genstarte igen med slukket skærm.. og tændt skærmen efter ca. 1min....
Men stadig ikke så meget som en lille curser der blinker på skærmen...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-04 00:09

og ingen beep?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-04 00:32

Der er en lille mulighed for at redde bios hvis det er den der er problemet og ikke selve bundkortet! Men det kræver du kan få adgang til dit A drev Hvis der ingen beep kommer kunne det tyde på en bios fejl.
Du kan læse mere om bios recovery her!
http://www.amptron.com/documents/Recover.pdf

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 18-08-04 08:56

tedd <>

CDrom drev, cpu køler harddisk osv ville ikke kunne starte hvis bundkortet var brændtaf :]

Jeg tror bestemt det er Strømforsyningen der er færdig.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 18-08-04 08:56

tedd <>

CDrom drev, cpu køler harddisk osv ville ikke kunne starte hvis bundkortet var brændtaf :]

Jeg tror bestemt det er Strømforsyningen der er færdig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-04 10:31

Zerg911, han har tjekket strømforsyning, men hvis det er BIOS vil du netop kunne få den beskrevne adfærd da en "corrupt" BIOS typisk ikke kan indlæse grafikkortet (VGA) og derfor ikke giver nogen som helst visning selv om CPU mm. kører. I den eeprom som en styreenhed som BIOS hedder er der indkodet nogle basis kommandoer, som gør computeren i stand til at indlæse hardwareenhederne og en del af disse kommandoer kan man ændre via BIOS setup, men ikke alle. I eeprommen er der lavet en backupenhed, som man kan skrive til med en program fil, hvilket er hvad der sker når man flasher BIOS, men hvis flash bliver afbrudt eller ikke passer til bundkortet vil computeren ikke længere kunne starte da informationer om PCI eller AGP grafikkort ikke længere passer og derfor er den korrekte procedure, at købe en ny eeprom, der passer til bundkortet eller forsøge sig med at redde den der er.
Jeg har på et tidspunkt læst, at man skulle kunne starte op med et ISA grafikkort, men jeg er aldrig stødt på et der passer i de ISA slots der evt. findes i nyere bundkort.

Kommentar
Fra : G.L.Jensen

Dato : 18-08-04 21:15

Inden du nu prøver med et nyt MB eller PSU, så prøv med et andet grafikkort..

Kommentar
Fra : G.L.Jensen

Dato : 18-08-04 21:16

Selvfølgeligt i en anden sokkel, end den dit nuværende er monteret i..

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 18-08-04 22:31

Nej end ikke så meget som en lille bib-lyd kommer der fra putteren. Kun lys i de to lamper på forsiden af kabinettet.
1) PC er tændt 2) Aktivitet på HD.

Zerg911> Når nu HD, CD-rom & CPU køler er strømforsynet direkte fra strømforsyningen så kan de vel godt køre selvom bundkortet er deffekt.

G.L.Jensen> Jeg har forsøgt med et ældre PCI grafikkort som jeg ved virker. Det der er i maskinen nu er et AGP.

Så er da begyndt at overveje hvad gør man så.
Jeg kan jo ikke få et nyt bundkort der passer til CPU'en i handlen idag. Er der noget ved at købe et brugt?
Jeg kan i hvertfald genbruge Kabinet, HD & CD-rom. Måske grafik kortet.
Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg køber nyt bundkort og en CPU der passer til naturligvis. Når det skal sættes sammen med de gamle dele. Det skal ikke være en fancy maskine er jo bare til datteren. (7år)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-04 22:49

Virker A drevet? Floppy drevet? Så er der stadigvæk den mulighed, der er beskrevet i det link jeg sendte dig!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-04 22:57

Jeg syntes nu også du skulle prøve mulighederne fra Tedd's link. Det er udførligt beskrevet så giv det dog denne chance og det er da spændende om det kunne virke.

Kommentar
Fra : diskofis

Dato : 30-08-04 13:08

hej ved ikke om du har fået liv i den endnu, men jeg har et mainboard med plads til omtalte cpu dvs at der faktisk kan side 2 af slagsen på det der medfølger en cpu testet og starter op pris 250 kr tlf 29246469

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 31-08-04 16:36

Diskofis >
Nej jeg har ikke fået den til at køre endnu. Jeg har forsøgt at rode lidt med den. Men ak.
Det kræver jo nok et nyt bundkort. Hvad er det for noget du har til salg?
Det kunne være fedt hvis du vil sende lidt info og evt et par billeder til min mail: wofler#honnie.dk (Udskift # med @)
Kan jeg være sikker på at dit bundkort passer i mit kabinet og til min strømforsyning.

PS: Har lige kigget på www.dba.dk der får man lidt mere for 200 - 300 kr. Men det finder vi jo nok ud af. :)

Godkendelse af svar
Fra : Wofler

Dato : 12-05-05 21:38

Tak for svaret tedd.