/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvorfor hedder det døgnkiosk?
Fra : Camillasmoster
Vist : 2684 gange
100 point
Dato : 17-08-04 19:34

Hejsa

Så har jeg fået endnu et spørgsmål i den brevkasse, jeg er redaktør for i et foreningsblad:

Hvorfor hedder det "døgnkiosk", hvis de kun har åbent f.eks. 10-19???

Ja, det er jo et godt spørgsmål, æ ou?

MVH
Hanne

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 17-08-04 19:36

Fordi de første af slagsen havde døgnåbent!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-04 19:38

Et typisk eksempel er den kiosk der åbnedes ved Hotel Merkur på Vesterbro allerede i , jeg tror det var 1971.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-04 19:43

Det lyder da godt nok som noget af en udfordring med den brevkasse.
Jeg skal da lige love for at de kære foreningsmedlemmer forstår at sætte dig i arbejde med deres kryptiske spørgsmål

Ja hvorfor hedder det en døgnkiosk?
Jeg vil ikke garantere, at svaret er det rigtige, men en teori:
Dengang begrebet "døgnkiosker" kom til landet, havde vi nogen betydeligere stramme lukkelove end i dag.
Og selve konceptet med butikker der havde døgnåbent, er jo som så meget andet stjålet fra USA hvor døgnkioskerne vitterligt er døgnåbne.
Men det var alligevel for stor en mundfuld for dansk lukkelov, og derfor tror jeg at betegnelsen simpelthen blev påhæftet de kiosker der havde ret til at holde længere åbent.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-04 19:45

En døgnkiosk er en kisok, der holder åbent udover almindelig åbningstid. Iflg. Nudansk Ordbog.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-04 19:45

Ja, men bemeldte kiosk ved Hotel Merkur HAVDE altså døgnåbent.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 17-08-04 19:51

begrebet "døgnkiosk" opstod midt i 70erne da jeg og en bekendt åbnede de to første døgnkioske i Danmark hhv. i Colbjørnsensgade og på Gammel Kongevej begge i København min bekendte i Colbjørnsgade og mig på Gammel Kongevej. og vi havde åbent i 24 timer i døgnet, med diverse problemer med politi og andre myndigheder.

per

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-04 20:20

Når Du siger midten af 70'erne bibsamie, er det mig der husker 4-5 år galt. Jeg husker at såvel Merkur-kiosken og en enkelt ved Gl. Mønt også solgte øl. For ikke at blive straffet for det, skulle de sælge mad sammen med øllerne. Det klarede de ved at sælge nogle nærmest uspiselige sandwich til en meget billig penge. Der fleste af dem røg også direkte i skraldespanden udenfor kiosken. Kom man ind og bestilte 6 øl, fik man 6 øl og en sandwich. Første gang det skete for mig sagde jeg "Jeg har da ikke bestil mad?" og fik svaret "Uden mad, ingen øl!"
Ja det var lidt historie, men det kan du måske også bruge i dit svar Hanne?

Kommentar
Fra : sunepaabryggen

Dato : 17-08-04 20:34

det er fordi alle kiosker bliver bygget på et døgn!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-04 20:57

arne.jakobsen

Jeg husker Spies's kiosk ved hotel Mercur. Du har ret i at der ikke måtte sælges øl,vin og spiritus med mindre der også blev købt madvarer. Derfor solgte Spies en "Dødsyg tvangsbolle" husker det stod på skiltet. Mener den kostede 1 krone eller derunder.

I dag er en døgnkiosk en kiosk, der har åbent udover den normale åbningstid. Hvad den normale åbningstid så er i dag kan jo være svært at finde ud af.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-04 21:01

Hej ans. Rart at høre fra andre der selv husker tingene.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-04 21:17

Det var ikke morsomt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-04 21:55

bibsamie
Hvorfor havde I problemer med Politi og andre myndigheder?
Var det fordi det dengang ikke var legalt med døgnåben i henhold til lukkeloven, eller var det i forbindelse med salg af øl og spiritus?
mvh dova

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 17-08-04 22:21

dova

fordi vi solgte vin øl og spiritus

per

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-04 22:23

Okay, tak for det

dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-04 22:27

bibsamie
Lige for at rede trådene helt ud. Vil det sige at lukkeloven i midten af 70'erne faktisk tillod en Kiosk at holde åbent 24 timer i døgnet? Med eller uden en speciel tilladelse?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-08-04 22:38

Hej alle sammen!

Ja, nu giver I mig en svær beslutning - hvem skal have pointene?

Så jeg har valgt at bruge "først til mølle".

Jeg synes, det er herligt, hvad der sættes i gang med sådanne spørgsmål!

Tak til jer alle!

Good night you all, where ever you are!

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-08-04 22:41

Tak for svaret arne.jakobsen.

Du kom først ud af starthullerne, så du får pointene.

Men, der var jo nogle, der kom med mere uddybende oplysninger, så du får kun én stjerne

Nat nat!

Hanne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-04 22:48

Hej Hanne. Tak for det. Men jeg forstår ikke helt det der med MERE uddybende oplysninger. De mest uddybende oplysninger og selvoplevede ting fra perioden kom også fra mig? bibsamie's indlæg var omend interessant jo blot en konfirmering af, at mit første svar var rigtigt. Den eneste anden oplysning der faldt i tråden var dova's om at det stammede fra USA, men det kunne vel ingen være i tvivl om? Håber at du har fået stof nok til et godt svar i din brevkasse. Kærlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-04 23:05

Hej Hanne
go´nat til dig også, og håber du ikke får mareridt over at tænke på, om døgnkiosken, der slet ikke er en døgnkiosk, måske oven i købet ligger i en "by" der ikke er "større" end som så

Held og lykke med brevkassesvarene.

hilsen dova

herlige spørgsmål for øvrigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-04 23:11

Camillasmoster

Der er jo en del, man må sætte sig ind i, når man vil være brevkasseredaktør

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-08-04 23:44

Ja, man må sige, at jeg har fået kam til mit hår

Til Arne: Mere uddybende end dit første svar

Det er skægt, at få alverdens forskellige og ofte skøre spørgsmål!

Nu har jeg været med i denne forening lige siden, den startede i 1991, og har altid haft fingeren på pulsen.

Så jeg har nogle gange, når telefonen ringede, sagt: "Hanne's bureau".

For hvad kan folk dog kan spørge om!!!

Og så er det jo sjovt at udføre detektiv arbejde, når der kommer et tricky spørgsmål.

Hurra for Indernet (med vilje med d)!

Nu forsøger jeg igen den med skønhedssøvnen!