/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Skift VIRE 7 til Diesel - Polaris Draban~
Fra : KajSloth
Vist : 6567 gange
110 point
Dato : 17-08-04 19:11

Efter vores sommertur overvejer vi at skifte vores VIRE 7 motor ud med en diesel motor.

Jeg har kigget lidt på Beta TEN/BZ482 og Lombardini LDW 502M.

Er der nogen der har erfaring med disse motorer?

Er der nogen der har erfaring med at skifte en VIRE 7 til en diesel motor?

Kaj Sloth - PD 58 - Roskilde

Accepteret svar
Fra : TEAS

Modtaget 110 point
Dato : 17-08-04 22:03

Lomardini er en stor motorfabrik der fremstiller gode bådmotorer.
Jeg ligger i en lille havn og der er to medlemmer der fik samme tybe i
Jeg kan ikke huske størelsen måske ca 18Hk 2cylinder der er lagt i to
motormåde på 20-23`
DE går godt! velafbalanceret og støjer ikke så meget! et godt køb.
Der er også en model på ca.8-10Hk.
Priserne på motorerne er rimilige.
Det er her i efteråret der er gode afslag i prisen på nye bådmotorer
da det er døde penge der trækker på deres kassekreditter og først kan
sælges til næste år.
Ring til Ove.Kerteminde Marineservice der vil jeg tro du kan gøre en god handel
eller Båd og Motor i Fåborg han kører nogle knald tilbud på nye Diesel motorer
et par gange om året og begge steder skal du hente motoren i Flensborg (lavere moms)
od der er 100%garanti på dem.Begge firmaer er også pålidlige en aftale er en aftale.
Brugte Dieselmotorer og gamle biler og gamle huse skal man ikke bruge sine surt tjente
penge på.

God jagt på en ny maskine og så holder den mindst 30år (ferskvands kølet)
mvh
Teas.

Kommentar
Fra : KajSloth

Dato : 18-08-04 17:55

Så vidt jeg kan måle mig frem til er det specielt længden på motorerne der kan være et problem.

Desuden er fundamentet for en VIRE motor ret smalt, så det skal også ændres.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 18-08-04 20:41

Er det brugt eller nyt du har tænkt på ?

Jeg har ikke den store erfaring med de 2 mærker du snakker om, men har erfaret at
salgsværdien er større, hvis der ligger en Volvo Penta i båden. Jeg har derfor selv
valgt en Volvo fordi jeg ved at den holder prisen.

Jeg kan selv skrue og er derfor ikke bange for brugte dieselmotore, gamle biler og
gamle huse, som Teas er. Jeg skal selv igang med at renovere en større brugt diesel
motor til min båd. Der er mange penge at spare ved at købe en brugt motor, hvis du
kan skrue selv.
En diesel motor er som regel ferskvandskølet og er derfor ikke udsat
for tæring, som en tilsvarende benzin motor. En bådmotor køre ikke meget mere en
100 timer om året, så de bliver ikke slidt op. Det er nærmere dårligt vedligehold der er problemet hvis en sådan motor dør.

Har du feks kikket på
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marineengines/Brugtmotorbørsen/

Hvis du kikker efter en ny motor er der ikke den store forskel på de forskellige marineforhandlere. Det er måske bedre at give lidt mere, hvis det er en forhandler
du er tryg ved og er tæt ved båden (ved evt fejl).

Mvh Pjk

Kommentar
Fra : KajSloth

Dato : 19-08-04 11:10

Jeg har også kigget på Volvo Penta, men den mindste er 10 cm længere end de andre så det vil kræve en hel del ombygning med flytning at pantry og vask. Der er ikke meget plads i en Polaris Drabant.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 19-08-04 18:06

Hvad er der galt med din motor, siden du vil skifte den ?

Mvh Per

Kommentar
Fra : KajSloth

Dato : 19-08-04 18:15

Motoren er fra 1972 og under vores sommertur begyndte den at lugte af benzin mens den kørte. Desuden sodeden den meget og jeg skulle et par gange rense tændrøret for at komme videre. Det viste sig at den også havde brugt al olien fra gearkassen så der er sikkert en utæthed mellem krumtaphuset og gerarkassen. I stedet for at forsøge at reparere en motor som måske alligevel er næsten gennemtæret vil jeg gerne have en ny. Dette skulle så gerne være diesel pga. sikkerheden.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 20-08-04 17:04

Hej Kaj

Hvor meget plads har du at gøre med ?
Jeg kan forstå at det er længden du er mest presset på.
Jeg kender en her i Aalborg der har haft en Polaris.
Jeg mener han havde en Yanmar i hans ( ca 7 - 8 HK ). Jeg er 100 % sikker, men det er der omkring.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 20-08-04 17:15

Hej Kaj igen

Er der ikke nogle Polaris der er monteret med påhængsmotor ?
Så får du da en masse opbevarings plads.

Kommentar
Fra : KajSloth

Dato : 20-08-04 18:05

Jeg har også kigget på Yanmar. Den har samme længde som de 2 andre. Den er 1 cylindret og saltvands kølet. den koster det samme for 9 heste som de andre med 12-13.

Der er rigtigt at der findes Polaris Drabant både med påhængsmotor. Det er meget billigere,men så er det stadig benzin drevet.

Kommentar
Fra : KajSloth

Dato : 24-08-04 21:17

Jeg har nu også fundet en lille diesel der hedder Nanni. Den har dog omtrent samme mål som de øvrige.

Er der overhovedet nogen der har hørt om en diselmotor som ikke er længere end 46 cm fra flangen til stævnrøret til den anden ende af motoren? Det må også gerne være en brugt udgået model.

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 25-08-04 18:30

Hej Kaj

Når motoren skal være så kort. Skal den være 1 cylinder diesel.
Har du set på denne side.
http://www.dieselpub.com/gsg/dieselpick.asp
Der kan man søge på næsten alle mærker. Jeg ved Saab og Hatz laver nogle 1 cyl. diesel, og jeg har da også set dem mariniseret.

Mvh Per

Kommentar
Fra : KajSloth

Dato : 30-08-04 19:32

Jeg har nu besluttet at tage min Vire motor ud og få den repareret. Det ser ikke ud til at det er muligt at få plads til en dieselmotor sådan som vores båd er apteret. Det vil kunne lade sig gøve ved at anvende et S-drev i stedet for stævnrøret, men så det vist dyrere end bådens nuværende værdi.

Kommentar
Fra : ben

Dato : 31-08-04 16:19

hej kaj
Jeg ved, at der er en her i vordingborg, der lige har fået skiftet sin dieselmotor ud, jeg vil lige snakke med ham næste gang jeg ser ham. Iøvrigt er der flere med PD-er og dieselmotorerer her.

benny

Kommentar
Fra : KajSloth

Dato : 20-09-04 19:38

Jeg har nu fået min VIRE motor renoveret og den kører igen uden at lugte af benzin. Den skulle sagtens kunne holde nogle år igen.

Da jeg hentede motoren i Masnedø så jeg en helt ny lile diesel motor fra BUKH på kun 7 heste. Den var ikke ret stor så jeg vil tro det kunne lade sig gøre at få den placeret. Impelleren sad helt ude foran på motoren og ville komme til at rage lidt ind i salonen men den sidder så lavt at jeg tror det vil være muligt at sætte en lille "kasse" på dederste del af lågen med trappen så den kan være der og skufferne alligevel kan gå op.

Godkendelse af svar
Fra : KajSloth

Dato : 20-09-04 19:40

Tak for svaret TEAS.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 08-05-06 21:02

Bare lidt "tillægs":
Man kan jo stadig købe en ny Vire 7, og desuden findes der en masse (udenlandske) sider om vedligehold, modificering og problemstillinger med Vire - bare søg på Google. Men nu har du jo fået lavet den, så en udskiftning står vel heller ikke lige for døren.
Mvh. Akaup.