/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afsyring af mursten
Fra : vagn2901
Vist : 5616 gange
50 point
Dato : 17-08-04 15:34

Jeg har repareret murstensfugerne med mørtel, og har nu noget kalkslør omkring reparationerne.
Jeg har hørt man afsyrer med saltsyre, men hvordan er det rigtige blandingsforhold?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-08-04 15:40

Du skal bruge en 30% saltsyre, og så i blandingsforholdet 1 : 10. Hvis det er meget, kan du gå op til 1 . 15 (siger min bror, der er murermester).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-08-04 16:14

Hej Vagn.
Det er rigtigt som Jette skriver en 30% saltsyre, kan købes i ethvert byggemarked blandes med vand i forholdet 1 del syre 7-8 dele vand, husk du skal ALTID hælde vand i spanden først og så syre oveni ALDRIG omvendt da det kan eksplodere op i hovedet på dig.
Du vasker så væggen grundigt af med en kalkkost med denne blanding, og lader det virke et kvarters tid, hvorefter du skyller af med rigeligt vand.
Held og lykke med det
mvh Benny

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-04 20:21

Det er rigtigt at man skal hælde vandet i først, men det er nu ikke fordi at det kan eksplodere op i hovedet på dig. Det er svovlsyre der ikke må få vand direkte på sig. Grunden til at man hælder vandet op først er p.g.a. ætsningsfaren, hvis det skulle sprøjte op af spanden.

Blandingen af syre må til at starte med ikke være stærkere end 1:10, for der er en risiko for misfarvning af stenene, hvis det er for stærkt. En eventuel misfarvning kan IKKE fjernes igen, da det er den brændte overflade på stenene der er ætset istykker.

NB! Efter de nuværende regler for byggeri, må man slet ikke anvende saltsyre mere da der er tvivl om murværket i det hele taget kan tåle behandlingen på lang sigt. Der findes andre produkter på markedet indeholdende eddike eller citronsyre, som der anbefales istedet for.

Hvis der ikke er anden mulighed end med saltsyre, så SKAL man for-vande murværket først for at syren ikke skal ophobe sig i stenene og efter afsyring skal man afvande med rigeligt vand.

Bjørn Sejersen (murer)

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 21-08-04 10:48

Tak for svaret rosekamp.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 21-08-04 12:17

Det var da så lidt og held og lykke med projektet