/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Pakninger til Airsal kit
Fra : thomazo
Vist : 1004 gange
300 point
Dato : 16-08-04 22:43

Jeg mangler pakninger til montering af et 47,6 Airsal cyllinder kit. (T6 vandkølet).
Håber nogen ved hvor jeg kan finde disse. Eventuelt et telefon nummer eller lignende til importøren eller forhandlere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-08-04 23:12
Kommentar
Fra : rpje

Dato : 16-08-04 23:30

De har Airsal cyllinder kit. (T6 vandkølet).
Hos http://www.scooter-shoppen.dk/

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 17-08-04 15:55

Hejsa

Tak for svarene. Har haft kontaktet flere forhandlere af kittet, men de forhandler ikke pakningerne løse. Pis mand. Hvad gør jeg. Har prøvet at købe løse o-ringe, men har ikke fået noget til at passe. Søger de originale pakninger.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-04 16:29

Det var da mærkeligt, westimport siger ellers han kan skaffe alt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 17-08-04 17:09

Har haft kontaktet West import. De har ingen dele til airsal.

Kommentar
Fra : jespereh

Dato : 18-08-04 20:27

Thansens standard pakninger passer!

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 19-08-04 16:12

Desværre. T hansens standard pakninger passer ikke. De har to forskellige sæt på deres hjemmeside, men i virkeligheden har de kun det ene. Og det passer ikke.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-08-04 16:56

Nu ved jeg ikke hvilken maskine du tænker på, men kan du ikke ringe eller maile til dem der sælger Arisal, feks:
http://www.scooter-dele.dk/search2.asp?selection=Option2&Option3=12&Option1=35&Option2=5
http://www.scooter-dele.dk/ItemDetail.asp?VareID=8594&ItemStart=1
Men hvis det bare er en bundpakning kan du da selv skære den i pakningspapir fra thansen, eller give dem et tyndt lag flydende pakning?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-08-04 17:19

http://www.scooter-shoppen.dk sælger dem også
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 20-08-04 12:00

Hej igen. Jeg har haft kontaktet alle de foreslåede forhandlere + mange andre. Ingen af dem ligger inde med de pakninger jeg mangler. Jeg har selv lavet en bundpakning. Det er toppakningerne jeg mangler. Har også forsøgt hos bla sanistål. Heller ikke der er det lykkedes mig at finde noget der passer.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-08-04 12:18

Hvis det helt kikser,så klip en toppakning til,fra een der ligner den noget.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 20-08-04 12:20

Det er vandkølet, så det bliver lidt svært sat få tæt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-08-04 12:36

Så er vi på den.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-08-04 16:21

Løse o-ringe skulle kunne fåes i en hver afskygning, hvis du kommer til den rigtige maskinforretning.
Selvfølgelig har Sanistål ikke tundele, de er jo et jern og VVS engros-firma.
Men jeg kan ikke forstå at du ikke kan bruge de gl. pakninger, med et tyndt lag flydende pakning, hvordan skulle andre der skal se til deres stempel, så kunne klare sig, uden nye pakninger. De bliver ikke specielt varme, da motoren jo er vandkølet.
Det var nemmere hvis du sagde hvilken scooter og lagde et link til det sæt du har købt.
Ellers må du skaffe delene fra Holland, eller her:
http://www.airsal.com/welcome.htm#
http://www.pmtuning.co.uk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-08-04 17:08

Jeg har aldrig skilt en vandscooter ad,vrøvl en vandkølet ad,
men hvis det er o-ringe det drejer sig om burde det ikke være nogen sag som palle siger.
Man kan da få dem i sæt.Carl F. stort værktøjsfirma har alt af den slags.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 20-08-04 17:18

Det var O-ringe jeg søgte hos Sanistål, og der er de faktisk ret velassorterede. Jeg har ikke de gamle pakninger. Kittet er helt nyt. Og forhandleren jeg købte det af har ikke kunnet levere de rigtige pakninger.
Kittet sidder på en Gilera Runner. Her er et link til det kit inclusiv pakninger det drejer sig om.: http://www.mhr-usa.com/airsal/liquidcooled.html

Jeg har ikke prøvet hos carl F, men forsøger det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-08-04 18:50

Jeg vil foreslå du sender denne mail til: info@mhr-usa.com/
I emne: part number 149621476

Can I bye the part number 149621476 and what are the price of it.
The part number is taken from
http://www.mhr-usa.com/airsal/img/air-slc-p-botleft-pg1-b.jpg
Its for a Gilera Runner
I have the other parts (47,6 Airsal cyllinder kit watercooled), and only need the garskets.
I suppose this part number is all rubbersealings and the sealing/garsket for the top?
And how can I pay, and will you sendt it to Demnark?
Or is there a dealer of these garskets in Eroupa.

Yours XXXXXXXXXX

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-08-04 18:57

Ja,jeg kan godt se det bliver lidt svært det her.
Du skal jo have de rigtige pakninger,da de er formstøbt.Det kan du jo ikke bruge o-ringe til,jo måske nogen af dem.
Hvordan i alverden kan forhandleren også sælge den slags uden paksæt.
Så ring til Holland,de taler udmærket Engelsk dernede,og få dem til at sende et sæt pakninger herop,det må da kunne lade sig gøre.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-08-04 18:59

Nå,palle var der,godt nok.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-08-04 19:44

Har du mulighed for at måle indre og ydre diameteren på den O ring ?????.
Det vil være noget nemmere at finde en sådan, Airsal er en italiensk virksomhed, sååå de benytter vel nok det metriske system.

Der kræves en skydelære, men hvis du ikke har sådan en, er du jo nød til at låne en eller få hjælp til at få målt emnet Hvori/på O-ringen skal placeres.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-08-04 19:59

Prøv lige at se linket Peter.det er noget formstøbt halløj,de er ikke
runde.Og jeg tror også de tunsæt er lavet i staterne.
Men jeg tror vi kan lokke palle til at skrive noget om det,og mon ikke det er din kæphest det her palle.
Jeg tror vi er inde på din boldgade "tunsæt i alle afskygninger".
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 20-08-04 20:08

Ok. O-ringe er altsår ikke runde mere ?!?!. Hmmm.

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-08-04 20:39

Jo,gu er de så,men se kommentar nr.17.
Og se linket,det ligner en kæmpe regnorm der ikke er hel rund,når den,hvad er det jeg er ved at rode
mig ud i,kig nu.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-08-04 21:00

Jo Peter, der kunne nok findes de runde o-ringe, men når der slet ikke er nogle pakninger med tunet, kan han jo ligeså godt få det hele på en gang, da den formstøbte gummitætning ikke fåes andre steder end ved fabrikanten.
Men vi kan nok hurtigt blive enige om, at det er for dårligt at tunsælgerne herhjemme ikke har fået extra paknings-sæt hjem. Men service er nok for dem, en by i Rusland.
Men næsten alle vandkølede tunsæt, er kræs, der typisk yder meget mere end luftkølede.
Og den her er en af de bedre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-08-04 02:29

Hvis det ikke lykkes for dig at skaffe den pakning, kan den måske med lidt snilde konstrueres. Når jeg sire måske er det fordi det er på temmelig teoretisk plan.
Der en ting jeg er lidt i tvivl om: Er der et fordybning både i cylinderen og topstykket til pakningen ?????

Hvis det er tilfældet kan du bruge de to genstande som en støbeform.

1/ Du skal med noget Karton lave nogle afstands stykker, der sørger for at de to genstande ikke kan præses helt sammen, Samtidig med at karton stykkerne holder en lille afstand, må de ikke komme ind I det område hvor pakningen skal støbes.

2/ Derefter smøre du et tyndt lag af smørefedt ind over begge flader, altså de to flader der sættes sammen også i rillen hvor i det er meningen at pakningen skal placeres, husk at laget nærmest skal være en film af fedt.

3/ Når det er gjort, plaser du de små karton stykker symmetrisk rund omkring, Det er svært at illustrer med ord. Men meningen med karton stykkerne er, at gøre pakningen lidt støre en der plads til, på den måde skulle det blive tæt når emner til sidst skrues sammen, efter støbningen.
Meningen med fedtet er at støbe massen nemt slipper emnerne efter hærdning. Så husk også lidt fedt ned I cylinderen og topstykket.

4/ Støbemassen havde jeg tænkt mig skulle være silikone pakning masse, Du lægger en god pølse rund i det spor der er tiltænkt pakningen. Der efter sætter du topstykket ovenpå cylinderen. Præcist som det vil være hvis det var monteret på motorblokken.

5/ Når Silikonen er størknet efter et døgn. Kan du pille emnerne fra hinanden. Det du nu har er den orm af en O-ring du skal bruge dog med det overskydende silikone som er to flapper der stikker ud af siderne, disse flapper skal du fjerne med en skarp hobby kniv, husk det skal være et nyt blad.

Tja. Hvor der en vilje er der vej.

Sov godt alle sammen

MV.

Peter Jensen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 21-08-04 10:28

Godmorgen.. Der er fordybninger i både topstykke og cylinder. De er bare forskudt fra hinanden. Der er en stor fordybning i topstykket, hvor den store formstøbte pakning skal sidde og omkranse den yderste kant. I cylinderen er der for dybninger til en stor o-ring, der omkranser selve cylindergangen, og fire små fordybninger beregnet til o-ringe omkring støttestængerne. Jeg kan godt se hvor du vil hen Peter, men ved ikke rigtig om jeg har tiltro til metoden, da det skal være temmelig præcist for at holde tæt.

Jeg har haft kontaktet Airsal, men har ikke hørt en disse fra dem.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-08-04 10:33

Godt gået Peter,sådan kan det gøres.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-08-04 11:06

Tak Keldd
Meningen med mit forslag er også hvis alt andet svigter, men på den anden side vil der ikke ødelægge noget ved at prøve.

MV. Peter Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-08-04 17:40

Hvis du endelig skal lave en pakning på denne måde, så skal der da ikke bruges silikone, men gummimasse der fåes på tube, det er længe om at hærde, men utrolig stærkt.
Det fåes et fabrikat Woodhill, som laves af loctite corporation i cleveland.
Det fåes nok hos autoreservedeleforhandlere.
Men vent nu på svar fra din mail.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 21-08-04 18:28

Tja.. men nu ved jeg tilfældigvis at silikonen ikke går i kemisk forbindelse med smørefedt i uhærdet tilstand.
Palle hvis du kan garanter for at det også gælder for denne gummimasse kan jeg da ikke se at det skulle være noget problem.

Men før man vælger det en produkt frem for det andet skal man nok lige kontroller Priserne for disse.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 24-08-04 18:44

Hej igen. Det er nu lykkedes mig at få lortet tæt. Jeg prøvede en ny kombination af det hav af forskellige sæt af o-ringe jeg har anskaffet mig. Og pling tæt var det. Jeg ved ikke om det er noget der holder i længden, men nu har jeg efterhånden kørt 150km med det, dog uden at give fuldt håndtag, idet jeg er ved at køre sættet til.

Er der nogen der har nogle erfaringer med hensyn til hvilken karburator og variator, der vil være god til sådan et cylinder kit. Nu kører jeg med de originale dele. Hvad vil det give i extra heste og hastighed at skifte?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 24-08-04 20:30

En hvilken som helst karburator mellem 20-26mm vil give rigtig meget, men ikke særlig meget, hvis der ikke kommer rigtig tunudstødning på.
Variator af en god model, vil give 5-10 km på toppen.
Hvor stærkt kører du nu?
Og fik du ikke skrevet til dem jeg foreslog, ang pakninger.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 24-08-04 20:41

Jo jeg har kontaktet dem du foreslog. Jeg har kontaktet Airsal for over en uge siden, uden at have fået svar.

Jeg kører med en leovinci potte. Tror nok den er lovlig som udgangspunkt. Fjernede i hvert fald selv plomben på den i forrøret. Så en egentlig tunpotte er det vel næppe. Jeg er ikke helt klar over hvad den går på toppen. Jeg er ved at køre den til og kører stille og roligt. Men den har fået et fedt bundtræk og jeg vil skyde på den vil lægge sig på omkring de 100 på toppen.(efter speedometeret)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-04 21:53

Jeg vil betegne leovinci som en tun-potte, når begrænsningerne er fjernede.
Hvis din scooter er en af de nyere, så har den 17,5mm karburator, som Stalker, og så er det begrænset hvor meget mere den får ved at købe størrer, men noget giver det i alle tilfælde. Men køb en hvor du kan sætte din automatchooker over på, for der er ikke noget grin ved at skulle have hånden ind til motoren for at give chooker.
Men du skal i alle tilfælde have en meget størrer dyse i din orginalkarburator.
Dysestørrelsen har jo forskellige tal ved de forskellige karburatorer, og hvor stor den skal være i en anden kan ikke siges.
Men det er vigtigt at den er stor nok, under tilkøring, for at give tilstrækkelig køling.
Få også det rigtige tændrør, også i længde der passer til dit topstykke, ellers kan stempelet smelte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 24-08-04 22:03

Min Runner er en årgang 2000. Jeg er ikke helt klar over hvor stor karburatoren er, men dysen er skiftet til en 72. Originalt 64. Og den kører helt fint. Jeg har også prøvet med større dyser, men så har den ikke kunnet køre med luftfilter, som i øvrigt også er originalt. Jeg kører med NGK nr 9 ES.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 00:04

Ja tændrørets varmegrad er ok, men om længden er korrekt, er jo nemmest at se, før man monterer topstykket.
Dysen mener jeg, godt kunne være en smule størrer, men hvis du siger at den så ikke kan køre med luftfilteret, så er den 72 jo passende. Det er en god måde at undersøge den korrekte dysestørrelse på, men det kræver jo også at luftfilteret er renset, i benzin.
Har du ikke instruktionsbogen, der fortæller om en del ting, bla. karburatorstørrelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 25-08-04 14:14

I instruktionsbogen beskriver de karburatoren som en Weber 12 OM/PHVA 12DD. Renset i benzin?? Hvordan bærer jeg mig lig ad med det? Har du fprøvigt et tip til hvordan jeg indstiller oliepumpen til at give mere olie, så jeg slipper for at blande i benzinen. Og hvor maget olie skal den ha når den er kørt til?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 17:35

Du skruer karburatoren af, skruer bunden af, skruer dyserne ud, og gennemblæser alle huller og dyser med trykluft.
Oliepumpen skal man normalt aldrig stille på, da den er stillet til at give lidt mere end nødvendig. Men brug en fuldsyntetisk 2-taktsolie, ikke en racerolie, da den er til hårdtpumpede luftkølede cylindre.
Extra olie er ikke nødvendig (Det var i gl. dage), når man kører cylinder til. Men en tilstrækkelig stor dyse skal der til, se efter hvor stor den er, når du skiller ad.
En 12 mm Weber er ikke stor nok til det tun, du skal have en karburator mellem 20 og 26 mm for at give nok køling, og ydelse.
Ligeledes en størrer udstødning, en orginal.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 17:36

Du skruer karburatoren af, skruer bunden af, skruer dyserne ud, og gennemblæser alle huller og dyser med trykluft.
Oliepumpen skal man normalt aldrig stille på, da den er stillet til at give lidt mere end nødvendig. Men brug en fuldsyntetisk 2-taktsolie, ikke en racerolie, da den er til hårdtpumpede luftkølede cylindre.
Extra olie er ikke nødvendig (Det var i gl. dage), når man kører cylinder til. Men en tilstrækkelig stor dyse skal der til, se efter hvor stor den er, når du skiller ad.
En 12 mm Weber er ikke stor nok til det tun, du skal have en karburator mellem 20 og 26 mm for at give nok køling, og ydelse.
Ligeledes en størrer udstødning, end orginal.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 25-08-04 18:10

Er det muligt at få en god billig karburator et sted. Jeg har set nogle 21mm rundt om på nettet til omkring 500kr. Er de i orden?

P.s. Har lige haft målt diameter i min karbu.. den er sgu kun 12mm!

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 31-08-04 23:53

tak for alle svarene...

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 31-08-04 23:54

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-09-04 00:59

Selv tak.
Jeg tror ikke det kan betale sig at købe brugt, da du kan finde flere nye karburatorer til omkring 500kr,
Men det er jo smartest at din elchooker passer på, ligeledes at karburatoren passer på tunet, ligesom den orginale.
http://www.protuna.dk/products.asp?c=23765352&n=19076919#xy
http://www.west-import.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Runner4500

Dato : 01-05-05 19:36

Jeg har et kit liggende med ringe osv..
Skriv hvis har interesse i noget af det..

ChrisBertelsen@Hotmail.Com