/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
norton virusscanner - er den god nok (op~
Fra : jeanette18
Vist : 468 gange
15 point
Dato : 16-08-04 21:37

Som lovet vender jeg tilbage med en opsummering af mit spørgsmål omkring nortons sikkerhed. Som ventet var der både positive og negative argumenter for benyttelse af scanneren. Fleste negative. Jeg vil dog sige at jeg ud fra meldingerne ikke er blevet specielt nervøs for fortsat benyttelse af min norton 2004. Men...... jeg synes spywarefri/itsvar`s supporter JT havde nogle interessante kommentarer som jeg tillader mig at linke her. http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4888
Som JT ganske rigtig nævner så er stor popularitet jo også ensbetydende med meget fokus og omtalte og dermed også risiko for dårligere omtale end de mindre kendte scannere.

Jeg lægger en kopi af denne her tråd ud på spywarefri, eksperten, itsvar samt tweakup til evt. yderlige debatteringer. Jeg takker mange gange for jeres kommentarer:)

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 16-08-04 21:56

Her er mit input:

Jeg har altid brugt Norton Antivirus og jeg har endnu ikke haft en virus som ikke er blevet taget af den - Og så alligevel!

Kritikken som løber på Norton, er at den ikke finder virus, som gratis antivirusprogrammer finder. Og det er på sin vis rigtigt.
Bortset fra, at de filer, som de gratis antivirusprogrammer finder, slet ikke er virus, men blot "fidus-programmer" som jeg har nogle stykker af.

Som eksempler kan nævnes...
- Et program, som vender din skærm på hovedet (indtil du klikker på musen)
- Et program, som åbner et vindue med 3 glas fadøl, som flytter sig rundt på skærmen (Indtil du trykker ALT+F4)
- Et program, som åbner et vindue med et par bryster og som blot åbner endnu et vindue med bryster når man trykker på krydset.

Jeg fik i alt at vide fra http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp at jeg havde 14 virus på min maskine.
Alle filer lå i den mappe som jeg har kaldt "spøg og skæmt" og disse filer har absolut ikke noget med virus at gøre.

Det er udelukkende sådanne filer som Norton ikke finder nødvendigt at kalde virus. Og jeg ville desuden være meget ked at at disse filer skulle blive slettet, da jeg stadig morer mig over dem ind imellem.

Så min konklusion er at Norton virker fuldt ud lige så godt som alle andre programmer på markedet.
Jeg vil ikke anbefale det frem for andre, men på lige fod med alle andre.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-08-04 22:31

Jeg er osse godt tilfreds med Norton. Bruger onlinescannere i ny og næ for at checke om NAV virker, og de har aldrig fundet vira på min PC!

Accepteret svar
Fra : dannyboyd

Modtaget 25 point
Dato : 16-08-04 22:32

Jeg har da selv brugt Norton, men skiftede til AVG gratis som blev anbefalet på E, men var ellers tilfreds med Norton- når den holdes opdateret er den ok. Der er også flere indstillinger til quarantined/delete auto settings , som ikke altid fungerer i avg, hvor man ofte skal slette dem manuelt.
Eneste fordel jeg kan se ved de små gratis antivirus AVG og Avast er at de ikke kræver så mange ressourcer af systemet som Norton, men lidt mere manuel arbejde ved rensning af virus. Så alt i alt Norton er lige så god som alle andre opdaterede antivirus - det er dog altid forskelligt hvilke antivirus der bliver opdateret først og hvilke virus det er imod.
Derfor vil man tit tro at onlinescannere finder flere hvis der noget snavs i scanningen - og man havde jo opdateret sin norton automatisk. Man glemmer at norton måske også ville finde noget som f.x. Microtrend ikke se ser og omvendt.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 17-08-04 08:00

Jeg har brugt Norton i 5 år og har aldrig været inficeret med virus. Har online scannet med jævne mellemrum for at se om der skulle være noget, men det har der ikke været.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 17-08-04 14:56

Ved I hvad venner. Jeg tror vi helt klart med stor fed streg under HELT KLAR kan konkludere at jeres, mange andres og ikke mindst mine egne erfaringer med norton er den at den absolut er ok. Jeg har heller aldrig problemer med virus (norton er indstillet til automatisk update) og jeg lægger da mærke til i ny og næ at den faktisk opdateres adskillige gange på en uge. Uhlaaa.... rart at vide at jeg med absolut SINDSRO bare kan surfe derudaf og velvidende at dataerne på compen er "fredet"

Endnu engang tak for jeres kommentarer. Rart med dine mange tilbagemeldinger i foraerne:)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-08-04 15:50

En anden ting! Der findes jo vira, orme og trojans der lukker ned for ens AV program! Da Norton er så populært, og dermed oplagt target for disse, kan det jo osse være det der gør, at f.eks. online virus scannere finder snavs på ens computer! Simpelthen at Norton er blevet slået fra af en orm eller lignende, fordi man ikke har opdateret selve OS systemet!

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 17-08-04 15:58

tedd> ja præcis. Det er jo da ligeså vigtigt at holde OS opdateret som ens virusscanner. Hvis ikke de 2 ting følges af hånd i hånd bliver risikoen for et "smuthul" til f.eks. en orm da væsentlig forøget.

Godkendelse af svar
Fra : jeanette18

Dato : 18-08-04 00:49

Tak for svaret dannyboyd. Debatten fortsætter på itsvar og eksperten