/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Venus/Afrodite?
Fra : Camillasmoster
Vist : 538 gange
50 point
Dato : 16-08-04 20:10

>Jeg kunne godt tænke mig, at vide, hvorfor der i ”Mød mig på Cassiopeia” bliver refereret til Venus – hedder hun ikke Afrodite?

Jeg synes nemlig at have hørt, at Venus er fra den romerske mytologi.<

Dette spørgsmål har jeg modtaget, som redaktør på en brevkasse i et foreningsblad.

Er der en kyndig udi diverse mytologier?

MVH
Hanne

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 16-08-04 20:16

Afrodite er elskovsgudinden og datter af Zeus
Og venus er den romerske gudinde for kærlighed og skønhed.
Men jeg kan ikke lige erindre filmen. Det er noget med muserne så vidt jeg husker?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-04 20:17

Så vidt jeg ved, er det blot endnu et eksempel på forskelle imellem de Romerske og Græske navne på Guderne. Venus er navnet når det drejer sig om Romersk mytologi. I Græsk mytologi hedder samme dame Aphrodithe!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 20:19
Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 20:23

Det var Polyhymnia der var med i "Mød mig på cassiopeia" altså sangens muse.
Jeg kan ikke huske at Venus skulle være omtalt i filmen, men hvis, kan det kun dreje sig om en "kikser" i den sammenhæng i hvert fald.

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-08-04 22:35

Tak for svaret dova.

Det er lige netop, sådan det hænger sammen.

Danke schön!

Mandaggodnathilsen
Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 22:41

Go´nat
hilsen dova