/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Pan fløjte musik
Fra : ppk
Vist : 5578 gange
100 point
Dato : 16-08-04 19:24

Hej

Efter at have oplevet noget live musik på PAN fløjte for ca. 10 år siden, har jeg nu fået lyst til at finde ud af hvad den slags musik egentlig hedder, og måske kunne finde nogle navne på nogle som spiller det.

Musikken oplevede jeg i forbindelse med vores børn havde emne uge om regnskoven, der var så nogle sorthåret unge mennesker som var klædt i en slags pontio som var meget farverige. Det var en slags folkemusik de spillede på deres pan fløjter og rytme instumenter, og nu kunne jeg tænke mig at få fat i noget sådan musik.

Så jeg håber på at nogle kunne fortælle mig hvor det kommer fra og hvad musikken hedder.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : greenfield69

Dato : 16-08-04 19:31

Hej.
Du kunne f.eks. starte med at søge musik med George Zsamfir, som jo nok er den mest kendste Rumænske panfløjtespiller her i vesten.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 19:35

Det kommer oprindeligt fra Sydamerika, men bliver nu spillet af folk over hele verden.
Det er oprindeligt gammelt folkemusik blandt sydamerikanske indianerstammer.
Den nok mest berømte panfløjtespiller er George Zamphir

Men en gruppe som det du efterlyser er der mange forskellige af, amatører som rejser rundt i hele verden.
Men et kendt af slagsen er Los Paraguayas.

Kommentar
Fra : greenfield69

Dato : 16-08-04 19:35

Hej igen.
Undskyld, jeg havde overset det med de sorte pontioer. Men Her taler vi nok om musik fra Peru og Ecuador. Jeg kender desværre ikke så mange titler udover "El Condor Pasa" som også Simon og Garfunkel gjorde kendt. Hvis du søger dette, vil der sikkert komme en stribe af folkemusikgrupper op. Held og lykke med jagten.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 19:48

Hvis det er de Indiansk/Mexikansk lignende panfløjtespillere, så har jeg set dem på
flere af de Canariske øer. Der spillede de forskellige alm. kendte melodier men også
deres egne folkemelodier, som jeg dog ikke ved hvor kom fra.
De har udgivet det de spiller på CD, men jeg fik ikke købt nogen, selvom jeg syntes det lød flot.
Desværre aner jeg ikke hvad de hedder.
Eyvind.

Kommentar
Fra : greenfield69

Dato : 16-08-04 19:53

Hej igen igen.
Tankerne bliver ved med at spinne. Jeg havde engang en LP-plade som bar den franske titel: "Les flütes des Indiennes". Det var en samling af forskellige grupper som netop spillede denne bjergindianermusik. Blandt andre husker jeg en gruppe som hed Los Calchakis. Pladen spændte vidt, fra de mere primitivt fremstillede sange eller melodier, til det mere avancerede og mere proffecionelt lydende.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 19:58
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-04 20:00

Søg på "panpipe music" og "panpipe music download", og du vil finde en masse om musik hvori pan-fløften indgår som instrument.

http://www.sumaqllaqta.com/
http://www.dajoeri.com/veesunamce.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 20:03

Og når de spiller El Condor Pasa ude i de varme lande - spiller de så godt at jeg kan lokke konen til at spendere en ekstra lille drink.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 20:06

Det nok mest berømte stykke musik i den genre er nok som Jørgen nævnte El Condor Pasa
Den er tilbage fra omkring 1970 tror jeg, muligvis ældre, og det var en fløjtespiller der hed Facio Santillan der indspillede den sammen med et orkester der hed Sortilege de la flute des Andes. (fløjteemsemblet fra Andes)
Og den rigtige betegnelse er ikke folkemusik, men folklore (det er dog noget af det samme) og stammer fra Inka-indianerne.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 20:11

Andes er vel Andesbjergene.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 20:31

Ja, det er Andesbjergene, og det er sådan en ægte indianer med den karakteristiske strikkede hue og vævet poncho, der spillede ElCondorPasa. Jeg var lige i gemmerne og finde den gamle singleplade.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 16-08-04 20:37

Hej

Der er da godt nok kommet mange svar, det er da imponerende !

Har lige talt med min datter, omkring det også hun mener at kunne huske at den lille gruppe der optrådte på skolen hed ZEBRA og det de spillede skulle vist være noget Brasiljansk e.v.t. Mexikansk.
Hun mente også at man måske skulle søge på WORLD MUSIC + AMAZON.

Det med panpipe music, det kender jeg og har lidt af, men det andet her var bare sådan lidt mere rytmisk og friskt.

Iøvrigt minde de en hel del om de gutter der var på billedet fra en eller anden koncert i København, som jeg så på et af linkene (http://www.sumaqllaqta.com) altså nogle i spraglet tøj.

Hilsen Preben

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-04 21:40

Jamen det er lige det link du henviser til der handler om det sydamerikanske folkemusik/folklore som jeg omtalte.
Den gruppe det her drejer sig om, har udgivet 2 CDer, har du nok set på siden, og de bor i Danmark.
Det er ganske rigtigt noget helt andet end det panpipe musik hvor en fløjtespiller indspiller nogen i forvejen kendte melodier.
Det rigtige er sådan noget meget "livligt" rytmisk musik med fløjterne og en masse akustisk guitar og "bongotrommer"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 21:47

I har vel prøvet at høre musik på linket:
http://www.sumaqllaqta.com/
> music> Dime Dime Corazon
og La Puerta Del Sol. 2.version

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-04 21:53

Yes, skøn musik

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 08-05-06 18:11

Tak for svaret dova.

Hilsen PPK

Kommentar
Fra : elsker-niels

Dato : 04-05-07 19:58

Hej Preben.

På min gammel skole jeg gik på, jeg gik i 4 klasse, kom der en Ecaudoriansk gruppe som hedder Ecaudor Inkas, jeg har en cd af dem, og har mange flere cd'er med panfløjte, jeg elsker Panfløjter, siden de kom kunne jeg godt li og hører panfløjte musik, har fartisk to hjemme sider du kan måske se, den første gruppe hedder Titicaca og deres hjemmeside er [www.titicaca.dk] og den anden Hedder Sumaq Llaqta og den hedder [sumaqllaqta.dk] tror jeg nok, men ellers, kan du bare kupir det og søg det på google.

M.V.H. Jane

Kommentar
Fra : hector_dk

Dato : 11-10-10 00:47

Hej Preben og alle interesserede i panfløjte musik. Bandet SUMAQ LLAQTA har fået ny adresse:

Hjemmeside:
www.llaqta.com/sumaqllaqta

Facebook:
http://www.facebook.com/pages/Sumaq-Llaqta/153061058048974

MySpace
www.myspace.com/sumaqllaqta