/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ALVORLIG RYSTENDE RAT VED 130- km/t
Fra : home2
Vist : 1215 gange
30 point
Dato : 02-07-02 14:26

hej alle,

(har lige købt bil så derfor spørger jeg meget)

hvad kan være årsagen til at ratten i min bil ryster sindsygt ved ca. 130km/t og opefter? Hvis det er noget med afbalancering så kan jeg se på hjulene at der i forvejen sidder metalklodser. Er der nogen der ved hvordan jeg kan løse problemet?

mvh.
home2
toyota corolla ´89

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 40 point
Dato : 02-07-02 14:34

hej home2

De klodser du kan se er afbalanceringsklodser, som der bliver sat på når man feks får skiftet dæk. det kan tænkes at de ikke sidder rigtig, så skal dine hjul i en afbalanceringsmaskine på et værksted, eller hvis du kender nogen der har sådan en. det skulle gerne hjælpe.

Hvis dine dæk er gamle , kan det også være dem det er galt, hvis de er slidt skævt, eller der har været bremset meget hårdt op i dem, man vil ikke mærke det så meget når man ikke kører hurtigt, men jo stærkere man køre jo voldsommere bliver rystelserne.

Hilsen og tju haj Melander

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 13:25

"home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LTgU8.3128$I52.39483@news010.worldonline.dk...
> hej alle,
>
> (har lige købt bil så derfor spørger jeg meget)
>
> hvad kan være årsagen til at ratten i min bil ryster sindsygt ved ca.
> 130km/t og opefter? Hvis det er noget med afbalancering så kan jeg se på
> hjulene at der i forvejen sidder metalklodser. Er der nogen der ved
> hvordan jeg kan løse problemet?

Få dem afbalanceret igen til en højere hastighed!

En afbalancering holder ikke hele livet!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 13:35

"TGD" <mailto:mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
"Re: ALVORLIG RYSTENDE RAT VED 130- km/t"

>
> "home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:LTgU8.3128$I52.39483@news010.worldonline.dk...
> > hej alle,
> >
> > (har lige købt bil så derfor spørger jeg meget)
> >
> > hvad kan være årsagen til at ratten i min bil ryster sindsygt ved ca.
> > 130km/t og opefter? Hvis det er noget med afbalancering så kan jeg se på
> > hjulene at der i forvejen sidder metalklodser. Er der nogen der ved
> > hvordan jeg kan løse problemet?
>
> Få dem afbalanceret igen til en højere hastighed!
>
> En afbalancering holder ikke hele livet!

Kan også være dine fælge der er skæve,, har får oplevet det !!
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide

Kommentar
Fra : valin

Dato : 02-07-02 15:47

Har du haft hjulene afmonteret og renset for alt snavs. Hvis der sidder f.eks. mudder i hjulkanterne får det hjulene til at ryste.... ellers er der kun afbalancering og måske en sporing på et værksted der kan hjælpe....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 14:39

"Lars Hansen" <lh@danfoss.com> skrev i en meddelelse
news:004801c221c4$d982a680$0301a8c0@autoatlas.local...

> Kan også være dine fælge der er skæve,, har får oplevet det !!

Det er vel derfor man også for dem afbalanceret, men ved store skævheder kan
det ikke lade sig gøre, men set i lyset af at de kun ryster ved 130 er det
nok BARE en afbalancering.

Alle mennesker der bor på gader med bump har skævefælge!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 15:28

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
news:W%hU8.3141$I52.40790@news010.worldonline.dk...
<KLIP>
> Alle mennesker der bor på gader med bump har skævefælge!

HE HE Alle mennesker *der har bil* .....

Så passer det!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 16:00

"home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LTgU8.3128$I52.39483@news010.worldonline.dk...
> hej alle,
>
> (har lige købt bil så derfor spørger jeg meget)

Det er de vi er her for!

De lader ikke til, at du har gennemgået/testet bilen ret meget inden
købet...?

NB! - du behøver ikke RÅBE i overskriften

--
M.v.h. Lars Vestman
Volvo 245GL Aut ´85.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Er du en god bilist?
www.vestman.subnet.dk/749501.htm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 17:18

Nu når det er en toyota, så er det sansynligvis dine skiver der er skæve.
Toyotas skiver er ik ret gode, dine hjul SKAL strammes med momentnøgle for
at skiverne ikke bliver skæve. (Det har jeg fået oplyst hos toyota)

MVH

Martin Christiansen

"Lars Vestman" <vestmanFJERN@DETTEadslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:afsf2f$a57$1@sunsite.dk...
> "home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:LTgU8.3128$I52.39483@news010.worldonline.dk...
> > hej alle,
> >
> > (har lige købt bil så derfor spørger jeg meget)
>
> Det er de vi er her for!
>
> De lader ikke til, at du har gennemgået/testet bilen ret meget inden
> købet...?
>
> NB! - du behøver ikke RÅBE i overskriften
>
> --
> M.v.h. Lars Vestman
> Volvo 245GL Aut ´85.
> - - - - - - - - - - - - - - - - -
> Er du en god bilist?
> www.vestman.subnet.dk/749501.htm
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 18:36

Lars Hansen wrote:
>
> "TGD" <mailto:mkp"remove"@dk2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Re: ALVORLIG RYSTENDE RAT VED 130- km/t"
>
> >
> > "home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:LTgU8.3128$I52.39483@news010.worldonline.dk...
> > > hej alle,
> > >
> > > (har lige købt bil så derfor spørger jeg meget)
> > >
> > > hvad kan være årsagen til at ratten i min bil ryster sindsygt ved ca.
> > > 130km/t og opefter? Hvis det er noget med afbalancering så kan jeg se på
> > > hjulene at der i forvejen sidder metalklodser. Er der nogen der ved
> > > hvordan jeg kan løse problemet?
> >
> > Få dem afbalanceret igen til en højere hastighed!
> >
> > En afbalancering holder ikke hele livet!
>
> Kan også være dine fælge der er skæve,, har får oplevet det !!

Kan også være selve dækkene der er skæve.
Det var det på min bil. Et par nye fordæk og den kørte som en drøm
igen.... indtil udstødningen røg af

/Robert

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-07-02 19:33

Martin wrote:
> Nu når det er en toyota, så er det sansynligvis dine skiver der er
> skæve. Toyotas skiver er ik ret gode, dine hjul SKAL strammes med
> momentnøgle for at skiverne ikke bliver skæve. (Det har jeg fået
> oplyst hos toyota)

Hmm, skiverne på vores Corolla holdt ellers 170.000 km inden de blev
skiftet, og der røg sommer/vinterdæk på hvert år med en alm. krydsnøgle.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig
selv og ikke Microsoft.
Ny på Ng'er? Tjek www.usenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-07-02 19:34

home2 wrote:
> hej alle,
>

Vedr. subject feltet:
http://www.prc-data.dk/ProduktlisteFrame.Asp?KategoriID=7&VaregruppeID=9

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig
selv og ikke Microsoft.
Ny på Ng'er? Tjek www.usenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-07-02 23:27

"Deaster" <nospam@linuxplanet.nu> wrote in message
news:afvg0c$4tp$1@news.cybercity.dk
> > Nu når det er en toyota, så er det sansynligvis dine skiver der er
> > skæve. Toyotas skiver er ik ret gode, dine hjul SKAL strammes med
> > momentnøgle for at skiverne ikke bliver skæve.

Til det korrekte moment, ikke mindst

> > (Det har jeg fået oplyst hos toyota)

Jep, min MR2 har samme skavank. Jeg har lige fået skiftet bremserne (fik
bilen igen i dag, yipee), da de gamle var skæve (og nedslidte). Jeg valgte
så at sætte Brembo skiver på i stedet for de originale, i håb om at de ikke
er nær så sarte. Desværre passede skiverne bagtil ikke (så de skal
returneres *suk*), så der var jeg nødt til at nøjes med originale
Toyota-skiver :-/

> Hmm, skiverne på vores Corolla holdt ellers 170.000 km inden de blev
> skiftet, og der røg sommer/vinterdæk på hvert år med en alm.
> krydsnøgle.

Ny eller gammel Corolla? - Originale eller uoriginale skiver?

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
--- farende rundt i en 1985 Toyota MR2 1,6 16v ---
x===----> http://www.rel7star.dk <----===x