/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Lønkonto
Fra : Jesperfect
Vist : 855 gange
50 point
Dato : 16-08-04 09:37

Kan ens arbejdsgiver kræve at man har en lønkonto?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 16-08-04 09:43

Ja. Hvis du vil have pengene kontant, kan han forlange gebyr.
Torben

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-08-04 09:55

Jeg mener, at det er et krav fra "samfundets" side, at man har en lønkonto. Arbejdsgiveren kan derfor kræve det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-08-04 10:14

Næh,der står ikke noget om det nogen steder.
Det er jo godt nok et par dage siden man fik kontanterne i en brun konvolut,
om torsdagen,men du vil jo nok blive lidt upopulær hvis du foreslår din arbejdsgiver det idag.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 16-08-04 10:36

Da det er gratis i visse banker at have lønkonto med hævekort/dankort, er det jo under alle omstændigheder en god ting at få pengene ind på kontoen, for hvem har brug for at hæve hele lønnen på een gang??? Især små pengeinstitutter tilbyder lønkonti med hævekort/dankort, hvor der ikke opkræves gebyr. Hold dig væk fra de store banker, de er verdensmestre i gebyropkrævninger. Selvom du har hævekort, kan du hæve i andre små-bankers pengeautomater...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-08-04 13:36

Har jeg ret i min formodning, om at spørgeren har de fremtidige dankortgebyrer i tankerne (2005)??
Tanken har da strejfet mig ,om at få sine penge kontant.
For ser I:Der er ingen penge at hente ved at have dem stående i banken(jo altså for banken).
Når man så skal hæve sine penge,skal man betale et gebyr,for at hæve sine egne penge (flere penge til banken).
Og hvis vi kan få vores penge kontant,kan vi da gemme dem under gulvbrædderne,så kan vi da spare det som
bankerne med vanlig grådighed raver til sig.
Det sidste ord er ikke sagt i denne sag,bare vent til årsskiftet.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 13:36

Det kan godt være det ikke står nogen steder at man skal have en lønkonto,
men alligevel kan arbejdsgiveren nægte at udbetale løn medmindre man har en.
Og en bank kan heller ikke nægte nogen at oprette en lønkonto. Det var ellers meget brugt i en periode hvis det drejede sig om personer der var dårlige betalere eller ikke overholdt sine forpligtelser over for banken.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-08-04 13:56

Egentlig kan arbejdsgiveren vel ikke nægte at udbetale løn,men han kan vel trække et gebyr,
som bauchmann mener.
Hilsen Keldd

Lige et sidespring
Har du fået malet dine vinduer igen,Dova?
Det er snart sidste udkald i år.
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 14:20

Til Keldd´s sidespring
Ja, og hvid i stedet for grå
dova

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-08-04 16:04

Hej Jesperfect

Det står i mange overenskomster hvordan løn udbetales og står der her at det er via bank så er det gældende. Det kan også stå i dit ansættelsespapir/kontrakt etc.
Jeg har arbejdet med 10 -12 forskellige overenskomster i mit job i en fagforening, og i alle disse var der lønudbetaling via bank.
Men du bestemmer selv hvilken bank.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-08-04 18:43

Det var da noget langhåret stof og side og rode med bent!!
Men så må det jo blive et betinget ja til spørgsmålet,afhængig af tilhørsforholdet
til fagforening m. m.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Jesperfect

Dato : 19-08-04 09:39

Tak for Jeres svar....og jo Keldd har så inderligt ret i at mit spørgsmål var foranlediget af bankernes rekordstore overskud, ublu gebyrpolitik, lave indlånsrente og fremtidige forventede indførelse af gebyr på Dankort-transaktioner. Altsammen ting som gør at man kunne få lyst til at skrotte banken og selv råde over sine penge.

At vi så efterhånden lever i et pengeløst samfund, hvor alle betalinger foregår elektronisk, gør sagen mere kompliceret. En bankkonto er nemlig nødvendig for at kunne betale via PBS, hvilket i højere og højere grad er den mest økonomiske måde at betale sine regninger på, da disse i modsat fald fremover typisk vil blive pålagt et opkrævningstillæg på 15-20 kr. pr. regning. Kreditorerne har nemlig en klar interesse i at få kunderne til at betale via PBS, da de er sikrere på at få pengene til tiden, administrationen er enklere og de kan nemmere slippe afsted med ekstraopkrævninger, da de færreste læser deres betalingsoversigter grundigt igennem.

Altså kommer det til at koste os forbrugere penge uanset hvordan vi ønsker vores egen surt optjente løn udbetalt...en udgift man ved næsten lønforhandling burde kræve kompensation for.

For lige at vende tilbage til de nye Dankort, som muliggører gebyropkrævning fra årsskiftet, kan man forvente at flere, fra at betale på beløbet i butikkerne, vil begynde at hæve større enkeltbeløb i automaterne for at mindske gebyrbetalingen. Dette vil føre til flere kontanter i lommerne, hvilket givetvis vil komme lommetyvene til gode....og så er det da ikke kun bankerne der kan sidde og gnide sig i hænderne.

Kunne vi dog bare rejse et folkekrav om at bankernes indtjening på os forbrugere skulle stå mål med deres udgifter og kunne vi samtidig fastholde dem på det løfte der i sin tid blev givet om at Dankortet skulle være et gratis betalingsmiddel, ville en stor sejr være vundet.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-08-04 10:54

Vær sikker på at bankerne nok skal rende fra deres løfter,mht.gebyropkrævning.
Måske hvis regeringen kan ane der er noget stemmefiskeri,måske De så vil gøre noget ved sagen,men lad os se.
Når gennemsnitsdanskeren bliver ramt på pengepungen,plejer han at kæfte op,på den anden side låner han som aldrig
før,og betaler(om ikke gladeligt,så betaler han dog)horrible renter og kæmpegebyrer,uden at blinke.
(Husk Preben Uglebjergs sang "Gyngerne og karrusellerne").
Se nu oliepriserne,helt sygt som vi skal betale,og det er ikke nødvendigt.
Vi producerer på årsbasis langt mere end vores eget forbrug,men de forskellige regeringer har valgt at følge verdensmarkedsprisen.Hvorfor:Selvfølgelig fordi de ikke er et hak bedre end bankerne.De rager nemlig også til sig med
vanlig grådighed,medens de samtidig giver hinanden store lønforhøjelser og mægtige pensioner.
Men jeg ved godt hvem der står med sorteper,så kan I andre få lov at gætte.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-08-04 15:27

Jesperfect, jeg er meget enig med dig. Jeg husker i begyndelsen af 80'erne alt var gratis indtil vi var blevet tilvendt dankort mm, så begyndte gebyr på gebyr. Det var et område at tage op for fagbevægelsen, idet det er urimeligt at bankernes største indtægtskilde i dag er gebyrer fra den almindelige lønmodtager.
Lad os selv vælge hvordan vi vil have vores penge.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-08-04 16:33

Bent og alle andre. Fagbevægelsen er heller ikke rigtig trådt i karakter,når det gælder feriepenge.
Hvad i alverden skal arbejdsgiverne beholde dem et helt år for,og indkasserer renterne selv.
Når,kom lidt udenfor jesperfect`s spørgsmål,men bliver altid stiktosset over at vi lader os tage ved næsen,lad mig lige tale dansk,at vi lader os røvrende i den grad,den ene gang efter den anden.
Jeg må hellere stoppe her,så........ Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-08-04 16:41

Bent og alle andre. Fagbevægelsen er heller ikke rigtig trådt i karakter,når det gælder feriepenge.
Hvad i alverden skal arbejdsgiverne beholde dem et helt år for,og indkasserer renterne selv.
Når,kom lidt udenfor jesperfect`s spørgsmål,men bliver altid stiktosset over at vi lader os tage ved næsen,lad mig lige tale dansk,at vi lader os røvrende i den grad,den ene gang efter den anden.
Jeg må hellere stoppe her,så........ Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-08-04 16:45

Nå,der gik kuk i funktionerne.
Hilsen.
Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-08-04 17:27

Keldd det er jeg ikke helt enig i, mange arbejdgivere skal hvert kvartal indbetale feriepengene til FerieKonto og jeg har arbejdet på arbejdspladser hvor medarbejderne fik alle renterne af feriepenge.
Der hvor der burde lægges pres på er gebyrerne i bankerne. Kunne man fjerne reglerne i overenskomsterne om bankudbetalt løn var vi et skridt på vej. Men desværre tror jeg de fleste trækker på skulderne og mener det ikke kan være anderledes.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-08-04 18:49

Jeg ved godt du har haft med fagf.at gøre bent,det var sådan set også for at få dig på banen jeg skrev det.
Men det er ikke generelt det du skriver.
Hvorfor skal nogen have hvad der er deres,medens andre ikke skal?Det er et emne der burde gøres mere ved!!
Men det er helt rigtigt,som du skriver,De fleste trækker på skuldrene.
Prøv en fredag eftermiddag at komme ind på sådan nogle emner i arbejdsskuret,og se så hvor hurtigt skuret bliver tomt.
Det er en tung dans den her,og jeg er bange for den bliver rigtig lang.
Hilsen.
Keldd.