/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Dynastarter/start- og laderelæ
Fra : Jorgen_ros
Vist : 8351 gange
100 point
Dato : 15-08-04 21:48

Jeg har en sejlbåd med en ældre Bukh 10 Dv med dynastarter.
Jeg forsøger at finde ud af elsystemet.
Der er en del betegnelser på klemmerne der går igen på forskellige komponenter. DF, D- , D+, 30, 50, 61, 85, 87. Kan nogen sige hvad numrerne på klemmerne står for?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 21:54

Det kunne se ud som Bosch eller Hella.
DF = Dynamo felt (strøm til statiske viklinger) fra relæ
D- = Stel til dynamo
D+ = Plus forbindelsen der skal være forbundet med kraftig (min. 4 kv.) ledning.

Numrene husker jeg ikke, men det må vi kunne finde.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 21:55

Jeg har fundet tegningen fra min gamle Volvo 210 (544 herregårdsvogn)
Den bruger dynamo og laderelæ som ligner dit med 3 ledninger.
(Det var måske også bosch)
Dynamo D- ......laderelæ venstre ....hvid til ladelampe
Dynamo DF ......laderelæ midt (der bør stå DF som er standard betegnelse)
Batteri + .........laderelæ højre
Batteri + .........hoved afbryder ind
hovedafbryder ud ........den anden side af ladelampe (vil lyse når H afb. tændes)
hovedafbryder ud ........elektrisk udstyr
hovedafbryder ud ........startknap / startknap ..........startrelæ (lille terminal)
Startrelæ skal have minus på metalkappen (med mindre den har en 4. terminal)
Ladelampen slukker så snart dynamodelen leverer plus, så lampen får + på begge sider og vil så ikke lyse.
Højre og venstre er jeg ikke sikker på for det er en tegning jeg kigger på.
Men der bør på Boschrelæet være en af betegnelserne.
Prøv at tegne det op i forhold til relæerne og se om det kan passe.
Du kan også sammenligne med det link >BMW isetta< som bruger Dynastarter.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 21:57

Det jeg husker er at relæet er opdelt i 2 funktioner hvor den ene er et laderelæ og den anden har kraftige kabler til batteri og fungerer som startrelæ.
Så vidt jeg husker er der to feltenheder hvor den ene er dynamo og den anden er statfunktion. Felt er de statiske viklinger mens den anden del kaldes rotoren.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 21:58

Det er fra dettte spørgsmål
http://www.kandu.dk/dk/spg/40586
Prøv at kigge lidt på dette diagram til BMW Isetta
http://homepages.tesco.net/~mark.perkins/microcars/wirediag.gif
Det bør give dig en idé om funktionen.
Eyvind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 21:59

Jeg har skam købt den oplysning emesen da jeg håbede du havde tallene. Jeg har haft NSU Prinz hvor der sad sådan en og de Bukh jeg har haft finge i har virket på samme måde .

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 22:01

Er det sådan er fyr du har:
http://www.andreaskaup.frac.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 22:03

Numrene fremgår kun mht. 30 og 50

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 22:06

Det er Hella og Lucas blandet sammen men det vil virke.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-04 22:10
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 22:23
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 22:25

Det er svært - jeg havde en tegning men kan ikke finde den.
men det ser ud som
61/D+ er den samme
30/51 også er den samme

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 22:31

61/D+ må være ladelampe
50 er start som får 30/51 forbundet med A men da det ligner et laderelæ mangler jeg et startrelæ

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 22:35

Jorgen_ros
Du har vel både et laderelæ (størrelse som lige kan ligge i en hånd) og et startrelæ.
dit laderelæ har en synlig modstand siddende.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 22:45

BjarneD - denne henvisning er tæt på at vise hele funktionen:
http://www.pearsies.btinternet.co.uk/Manual/BerkWorkshopManual-pt09Electrics.doc
det eneste vi mangler er 85, 87 men det kan være et ekstra startrelæ

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 22:47

altså på side 13 og 14

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 22:49

Det var det jeg syntes. (jeg får hug nu for de point vi diskuterede i andet spg.)
Jeg kunne godt også tænke mig at høre om der er ligheder med den her http://www.andreaskaup.frac.dk/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-08-04 22:50

Jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 22:50

Måske vi kunne få at vide ca. hvor de nummerede klemmer befinder sig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-04 22:51

God idé

Godkendelse af svar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 16-08-04 07:13

Tak for svaret BjarneD.

Det er ikke præcist denne installation, men bliver da klogere af den.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 16-08-04 07:19

I skal alle have tak for jeres indlæg.
Det er rigtigt at det er en Bosh dynastarter, men terminalerne sidder ikke på langs. Jeg burde måske have fortalt at mit relæ er et komb. lade- og start relæ og derudover et relæ til separering af start og forbrugsbatteri.

I burde have point begge (BjarneD og emmesen).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-04 08:04

Det forklarer nok lidt om de ekstra numre, som vi ikke kan placere, men du havde ikke behøvet at lukke endnu for vi kunne måske have kommet nærmere på med lidt flere informationer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 09:05

Jeg har lige lagt et link til Akaup så han kan se dette spørgsmål.
Men han er nok ude på de store have.
Eyvind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-08-04 09:11

Jeg ville nu også gerne finde en løsning på problemet for løses kan det.

Kommentar
Fra : a300836c

Dato : 26-04-08 15:28

Hej
Jeg mangler et el diagram for 12 volts dynastart med startrelæ laderelæ startkontrol
og ladelampe
venligst A. H .C.