/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
udskift af tandrem til golf disel 1,6
Fra : johnbrammer
Vist : 518 gange
35 point
Dato : 15-08-04 18:47

hvordan ser man hvordan mærkerne på pumpen + ventiler + krumtap skal stå

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 45 point
Dato : 15-08-04 19:26

Normalvis låser man takthjul m.m. fast, så de ikke kan flytte sig, for det er ikke bare for sjov at få det sat rigtigt igen.
men nede på motoren ud for første cylinder er der et inspektionshul.
Der skal du sørge for, at det øvre "dødpunkt" for den første cylinder er synlig. DU MÅ IKKE DREJE PÅ KNASTAKSLEN:
Det er krumtappen du skal dreje. og der er en pil i inspektionshullet og "takkerne" på knastakslen skal pege opad.
Hvis pumpen har flyttet sig har du problemer, for den skal der bruges et specielt måleur til at indstille.
Når/HVIS du når så langt, skal remmen når den er monteret ikke være for stram,. den skal være sådan at når du tager fat på midten med tommel- og pegefinger, skal du uden at bruge mange kræfter kunne dreje remmen op på "højkant" altså 90 grader.

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 16-08-04 09:13

det er ikke helt rigtigt. på en dieselmotor er det meget vigtigt at taktningen er helt præcis. Derfor skal tandremmen på en dieselmotor strammes mere end på en benzinmotor. Du må kun kunne dreje remmen 45 grader med "moderate" kræfter.

Godkendelse af svar
Fra : johnbrammer

Dato : 16-08-04 11:51

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 13:01

jk6

nu ved jeg ikke om du læser dette fordi spørgsmålet er lukket, men du skal ikke være i tvivl om. at det er rigtigt hvad jeg skriver med hensyn til hvor stram tandremmen skal være.

Og det er hentet fra VW-s egen reparationshåndbog.

og til johnbrammer

selv tak