/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Dele børn og forsikring
Fra : tonnie
Vist : 782 gange
50 point
Dato : 15-08-04 15:04

min kærestes søn har spildt vand ned i min taske, hvor mobil og digital kamera lå, så begge ting er gået i stykker. sønnen har ikke adresse hos os, så nu vil jeg høre, om der er nogen der ved, om det er min eller moderens forsikring der skal dække. Min kæreste har kontaktet hende, og hun vil ligeledes have at jeg skal betale for selvrisikoen.. hvordan står jeg..

Kommentar
Fra : lone123

Dato : 15-08-04 15:13

Hej tonnie,
hvis drengen ikke bor hos dig, mener jeg det må være moderens forsikring der skal dække skaden.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-08-04 15:18

Læs disse oplysninger, og vurder om der kan kræves ansvar fra barnets side.

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringstyper/Indboforsikring/Erstatningsansvar.aspx
Citat
"Det gode barn"
Når man skal finde ud af, om et barn, der har lavet en skade, er erstatningsansvarligt, bliver barnets handling sammenlignet med, hvorledes børn på samme alderstrin normalt ville have handlet i en tilsvarende situation. En sammenligning med "det gode barn".

Har det skadevoldende barn handlet som børn på samme alder normalt ville have gjort, har barnet ikke gjort noget forkert og er ikke ansvarlig for skaden. Har barnet derimod handlet anderledes end "det gode barn", er barnet erstatningsansvarligt.

Når et barn bliver erstatningsansvarligt, skal barnet selv betale for skaden. Ingen kan tvinge forældrene til at betale. Har barnet ingen penge, kan det risikere at skulle betale, når det selv er begyndt at tjene penge.

Nedre aldersgrænse for børn
I dansk erstatningsret er det en hovedregel, at børn under 4½-5 år normalt ikke er ansvarlige for deres handlinger. Det skyldes, at børn under denne alder har svært ved at vurdere, hvad der er rigtigt eller forkert.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-04 15:36

Jeg vil tro at det er din forsikring, der skal dække skaden

Citat
Faren skal kun ringe efter en skadesanmeldelse, hvis der sker noget med ting, som han har købt til barnet, og som er fast i hans hjem. Fx hvis der ved et indbrud bliver stjålet noget fra et værelse, han har indrettet til barnet. Men selv om barnet har adresse hos sin mor, betragtes farens hjem på samme måde som morens i forsikringssammenhæng, hvis barnet kommer der regelmæssigt. Kommer barnet ved et uheld til at smadre noget, mens det er hos ham, dækkes det ikke af forsikringen.

Fra denne side http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11145

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-04 16:28

Det er ganske rigtigt som ans siger, det er din egen forsikring der skal dække.
Og som der står i jakjoes link, er det ikke altid at skader lavet af børn bliver dækket. Der skelner man mellem om barnet er bevidst om sin handling eller ikke.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 15-09-04 12:09

Din egen indboforsikring - ingen andre kan stilles til ansvar for dine ting!