/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tændignspunkt
Fra : vapsen
Vist : 672 gange
30 point
Dato : 14-08-04 22:04

jeg har en yamaha FS1 DX og jeg tænkte på om man ikke
kan give den lidt mere ydelse ved at rykke tændingspunktet
lidt så man får mere kompression?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 22:17

Tændingspunktet giver ikke mere eller mindre kompression.
Men tidligere tænding kan give en bedre forbrænding, men bliver det for tidligt bliver det dårligere og kan give motorbanken.
Fabrikkens anbefaling er som regel den bedste.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 14-08-04 23:25

Ja ja emesen, fabrikkens anbefaling er som regel den bedste.
Men emesen, hvor mange lovlige knallerter kender du? Jeg kunne også have udskiftet ordet knallert med jomfruer. Ha ha
Vapsen, du skal se eksplosion som en langsomt forløbende varmeudvikling.
Selvfølgelig ikke som vi forstår ordet langsomt, men ikke som en dynamitblanding, da den går for stærkt, og bare ville smadre alt, og det ville en benzineksplosion også hvis benzinen brændte for hurtigt, derfor har benzinen et oktantal der er mål for forbrændingshastigheden (Banketal) Så som emsen er indepå, vil en for tidlig tænding lyde som en hammer der slår på stempelet.
Det der sker ar at tændinggnisten kommer før stempelet er i top, og forbrændingen og dermed varmen og trykket bredrere sig. Det vil sige at faktisk er der nået at komme et lille extra tryk før stempelet når toppen, det er ikke godt, da det jo bremser stempelet extra, men det må vi tage med for at få noget nær fuld udbredelse (Varme/tryk) når stempelet når toppen, og maximum nåes lidt efter at stempelet er på vej nedad. Når stempelet er nået så langt ned at udstødningsporten er ved at blive fri, er der ikke meget energi tilbage i eksplosionen, og det nu formindskede tryk slippes ud denne vej.
Da man jo ud af prossesen kan se at der forløber X millisekunder fra gnist til et rimeligt extra tryk er opnået (Stempelet i top), er det jo klart at en motor der kører med mange omdr. skal tænde tidligere (Fortænding, måles i mm. før top, eller grader af krumtappens cirkelbevægelse)
Så en idel motor skal selv kunne stille tændingstidspunktet efter omdrejningstal, og det kan alle bilmotorer efter Ford T, og nu også de moderne CDI-styrede scootertændinger.
Men desværre er FS1 udstyret med en fast "platintænding", og yderligere en fast ankerplade der er skruet ind i krumtapsidedækselet med 2 skruer. Lidt smartere er Puck Maxi, hvor ankerpladens skruer sidder i riller som gør at ankerpladen kan drejes.
Så ja, en tunet FS1 bør stilles til at tænde lidt før, men så trækker den ikke så godt i lave omdr. og skal køres godt ud i gear hvis den har stor fortænding.
Hvordan: Enten tages ankerpladen af, og der laves aflange riller/spor, så ankerpladen kan drejes mere modsat svinghjulsmagnetens omløbsretning, eller platinafstanden stilles lidt størrer, da platinerne så på den måde åbner lidt før, og jo giver gnist når de åbnes.
Men man kan ikke stille dem på mere end 0, 45mm (Normalt: 0,35mm), da tændspolen så ikke har tid nok til at opbygge gnisten, og den bliver for svag.
Men ikke mange har lavet om på tændingen på tunede FS1, og alligevel kan den gå rimelig stærkt, fordi den geares og derved holdes nede i omdrejninger, der passer meget godt til tændingstidspunktet.
VH Palle hansen

Godkendelse af svar
Fra : vapsen

Dato : 15-08-04 13:54

Tak... igen igen.
det er helt utroligt som du kan hva?