/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Kan man rense en fuge ?
Fra : ta262
Vist : 8408 gange
200 point
Dato : 14-08-04 20:30

Jeg har fået lagt sorte granit-fliser i en stor del af mit hus. Gang, bad osv. De er fuget med ALFIX ANRTACIT.
Problemet er.... fugerne der skulle fremstå mørke er nærmest lyse-grå. Kan man rense en fuge, for det er jo nok bare snavs og kalkslør eller lign. Jeg HAR prøvet at afkalke fugerne i badet med en stærk afkalker, men det er ligesom ikke nok.
I brusekabinen er problemet lidt mindre, muligvis er det efterhånden vasket ud der.
Kan man tænke sig at en eller anden form for afsyring af fugerne kunne hjælpe?..

Jeg håber at der er en der ved besked.

mvh Torben

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 14-08-04 20:34

vask det over med en svag blanding af saltsyre of vand..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 20:39

Du kunne jo prøve med citronsyre først, der jo ikke er nær så aggressivt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 20:57

Du skulle for øvrigt også kunne bruge fosforsyre.
Det siges at det er godt at gøre fugerne våde med vand inden afkalkningen så syren ikke trænger ned og nedbryder den kalk der skal være i fugematerialet.
Alfix har også midler til vedligehold: http://www.alfix.dk/fax/til_lykke_dk_04.pdf

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 14-08-04 21:36

Brug aldrig saltsyre indendørs. Uanset hvor svag en blanding du bruger vil der trænge syre ned i underlaget, som i meget meget lang tid efter afgiver syredampe. Dampene er sundhedsskadelige og du vil også opdage at rustfrit stål kan ruste.
Er der fugeslør på fliserne kan man blive nødt til at bruge lidt aggressive midler. Brug et færdigt middel til formålet (f. eks. Fefix el lign.) eller citrosyre eller eddikesyre, men aldrig saltsyre. Man får ikke mørkere fuger af en afsyring.

Har du prøvet at vaske dine gulve med f. eks. brun sæbe. Efter en del behandlinger (gulvvask) mættes dine fuger af den fedtsyre der er i sæben og de vil sandsynligvis bliver mørkere. Fortryder du kan grundrens fjerne hinden igen, så prøv dog.

Accepteret svar
Fra : villis

Modtaget 200 point
Dato : 05-12-04 19:53

Fugen antracit vil når den bruges til helt sorte fliser/klinker virke grå, men bruges den til helt hvide fliser virker den næsten helt sort pga kontrasten. Fugen bliver dog mørkere når den er våd. Det våde look kan du få ved at mætte fugerne med f.eks sæbespåner/brunsæbe eller evt med en egnet biovoks som holder meget længe.

Godkendelse af svar
Fra : ta262

Dato : 19-08-06 12:57

Tak for svaret villis.