/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Håndbremse Ford Mondeo
Fra : bjergtrolden
Vist : 5721 gange
100 point
Dato : 14-08-04 18:16

Er der nogle der ved hvordan man strammer håndbremsen i en Ford Mondeo ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-08-04 19:07

Du må sige hvilken model det er. Nogle er der tromel bremser på, andre er der skive bremser.
alimak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-04 19:29

hejsa
Højst sansynligt som på mange andre fordmodeller.
Der er formodentlig en stor plastik omløber i den ene side at bilen, på tværkablet imellem baghjulne. Denne strammer du bare lidt så det passe med en 3-4 klik når du trækker håndbremsen.
Tjek lige at hjulne drejer frit efter justeringen .
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 14-08-04 22:18

Hallå b.trold
Jeg går ud fra din mondeo er udstyret med tromlebremser bagpå.

Det er ikke meningen at man skal justere håndbremsen på denne model. Hvis håndbremsegrebet går for langt op
er det fordi mekanismen til automatisk bremsejustering ikke virker korrekt. Denne sidder imellem bremsebakkerne
og skal automatisk blive længere for at kompensere for slid på belægningerne. Så mit råd til dig er at du skal afmontere
tromlerne og bakkerne og få det hele til at arbejde rigtigt. Hvis du gør det skal du ikke tage dig af at belægningen er
meget tynd på den ene bakke, det er den også fra ny.

Hilsen Reiffenstein.

Kommentar
Fra : dennisholdt

Dato : 14-08-04 23:26

Hvis det er med tromlebremse skal du ha afmonteret tromlerne og give den nogle klik i selvjusteringen, så sætter du tromlen på igen, indtil du kan mærke bakkerne går imod når du drejer tromlen. Den må gerne være en smule sej at dreje.

Selvjusteringen springer i store klik, derfor kan den have svært ved at justere sig selv 100% rigtigt.

Mvh. Ford-mekaniker..

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-08-04 07:50

De kunne være en god "investering" at anskaffe dig en værktedsmanual over din model. Læs evt dette tip:
http://www.kandu.dk/dk/tip/7713

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : bjergtrolden

Dato : 16-08-04 00:14

Det kan godt være at en årgang og model ville hjælpe lidt - sorry
Det er en Ford Mondeo Focus 1.8 fra 1998.
Der er tromlebremse på, og noget der ligner en justerings enhed, et halvt tandhjul der sidder på den foreste bremsebakke. Umiddelbart kunne jeg ikke rokke den - den ser lidt rusten ud.......men er det den ?

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-04 16:25

Ja det er netop den det drejer sig om . eftehånden som belægningen slides og der bliver mere frigang vil denne
tandkrans dreje sig og derved kompensere for dette slid. Hvis systemet ikke virker kan du justere det manuelt,
hvis du med f.eks en skruetrækker presser bremsebakkerne fra hinanden vil denne flytte sig og du vil kunne høre
den klikker, men ikke for meget så kan du ikke få tromlen på igen. Hvis der er en kant indvendig i tromlen vil det
være godt at slibe den væk så kan du få tromlen på med ganske lille frigang. Dette er kun en nødløsning. Det
rigtige er naturligvis at lave det selvjusterende system så det virker automatisk så man ikke skal justere manuelt.
Jeg vil anbefale du skiller det hele ad , rens og smør alle bevægelige dele.Kom ikke smøremiddel på tandkransen
og dens modhold.Er du usikker så adskil en side af gangen så du har noget at se efter hvis du bliver i tvivl om
hvordan tingene skal sidde.

God fornøjelse.
Reiffenstein.

Godkendelse af svar
Fra : bjergtrolden

Dato : 17-08-04 00:25

Tak for svaret reiffenstein.