/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Savner opskrift på RIGTIGT italiensk brø~
Fra : Queenie
Vist : 14012 gange
300 point
Dato : 14-08-04 18:15

Nogle af jer kender sikkert de italienske brød, som man kan få i København. Fx et filonebrød nede fra den italienske bager, hvor krummen er fast, fyldig og tung. Jeg er flyttet til Jylland, og SAVNER min bager. Kender nogen og har nogen erfaring med en GOD opskrift på italiensk fx filonebrød? Man får dem bare ikke lige så lækre i Jylland

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-08-04 18:20

En vigtig del af kunsten at bage brød, er at bruge så lidt gær som muligt, håndæltning uden at slå i brødet og langtidshævning. Endvidere skal alle ingredienser have samme temperatur! Følger man disse regler får man altid godt godt brød uanset nationalitet!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-08-04 18:21

En gennemvarm god ovn gerne med en stenplade i bunden er heller ikke at foragte

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 14-08-04 18:44

lav en surdej af 2 dl vand, 1 dl hvedemel og meget lidt , en halv ært- størrelse - og lad den stå 1-2døgn. tilsæt derefter salt, hvedemel - gerne durum, ælt godt og længe, smør dejen med lidt olivenolie og læg plastfilm over skålen. Lad det hele hæve i min. 2 timer, gerne mere. Dejen skal hæve til dobbelt størrelse. Foldes derefter forsigtigt sammen til et brød, lægges på bageplade og efterhæver - ca en halv time. bages gerne på bagesten.

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 310 point
Dato : 14-08-04 18:58

Brød / Det italienske køkken
------------------------------------------------------------------------
ITALIENSK BRØD

Der anvendes:

*   225 gram kartofler
*   4 dl vand
*   25 gram gær
*   250 gram Durummel
*   1 1/2 tsk. salt
*   400 gram hvedemel
*   olie til pensling
*   groft salt
*   rosmarin.

Fremgangsmåde:

1: Kog kartoflerne med skræl, og pil dem. De skal moses og røres sammen med 2 dl vand.

2: Opløs gæren i 1 dl lunkent vand, rør gæren i kartoflerne. Tilsæt durummelet og det sidste vand, rør det sammen. Rør hvedemel og salt i, nu kan du ælte en smidig dej.

3: Form et rundt brød på pladen og tryk det fladt, brødets størrelse er passende med en diameter på 30 cm.

4: Pensl med olie, og lad brødet hæve tildækket i 1 1/2 time. Stænk lidt mere olie på, drys med rosmarinen. Brødet skal bages i 35 minutter i en 225 grader varm ovn.
------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-08-04 19:02

Filonebrød

Køkken: Italiensk

Type: Bagværk / Tilbehør
Tilberedningstid ialt: 9 timer 30 min
Arbejds tid: 45 min
Ingredienser:     pers.10 g bagegær
3 dl vand
400 g hvedemel
100 g durum mel
10 g bordsalt
1 tsk olivenolie
Fremgangsmåde:
-En portion til 4 personer giver 2 brød.
-Rør gæren ud i stuetempereret vand. Tilsæt mel (hvede- og durum) og salt. Læg dejen i et rent dejfad, der er penslet med olivenolie. Dæk fadet med film, og lad dejen hæve i køleskabet i 6-12 timer.
-Læg dejen på et meldrysset bord og del den i 2 stykker (pr. 4 personer). Hvert stykke formes til et rektangel på ca. 10x25 cm. Enderne snos, så de bliver spidse.
-Læg brødene på en bageplade, der er drysset med mel. Rids brødene med 3 skrå rids, før de pensles med olie, dækkes med film og efterhæver til dobbelt størrelse i 11?2-2 timer ved stuetemperatur.
-Tænd ovnen på 220°C. Sæt brødene ind, når ovnen er varm. Brug en forstøver og sprøjt brødene med vand 10 gange. Dæmp varmen til 180°C og bag brødene 30-40 min. Bank på undersiden af brødene. Hvis det lyder hult, er de færdige.

Energi indhold pr. person: 1948 kJ

Energifordeling:
Protein: 11%
Kulhydrat: 83%
Fedt: 6% Forstå fedtprocenten

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-08-04 19:11

Gode opskrifter! Og ja jeg glemte at nævne melet! Dansk mel er ikke særligt velegnet til brød (undtagen rug, havre og byg som er naturlige danske sorter) Jo længere sydpå melet kommer fra des mere sol har det fået, og det kan man virkelig smage! Lidt ligesom vin forøvrigt!

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 24-08-04 11:21

Opskriften med kartofler er utrolig lækker. Stadig ikke, hvad jeg leder efter, men den kommer tæt på.

Lader lige spørgsmålet stå lidt i tilfælde af, at andre har et bud.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 24-08-04 12:08

koldhævet italiensk brød
½l koldt vand
15 gr gær
10 gr groft salt
1spsk olivenolie
400gr durumhvedemel eller italiensk mel type 00
250 gram fint hvedemel
opløs gæren i det kolde vand,tilsæt olie-salt-durummel-og rør meget godt i dejen ælt hvedemel i lidt ad gangen ,ælt til dejen er glat og smidig(men fugtig).læg dejen i en hævekurv eller skål penslet med olie dæk den med film lad den stå koldt 20-24 timer-næste dag væltes dejen ud på en bageplade med bageparpir og efterhæver 1 time-dry lidt mel over og bag brødet ved 225 grader i 45-60 minutter lidt mindre hvis det er varmtlufts ovn(er det varmluftsovn så sæt noget med lidt vand i i bunden af ovnen.
hilsen ladies

Kommentar
Fra : netper

Dato : 24-08-04 12:21

Der er nogle opskrifter på italiensk brød her, jeg ved ikke om det er det du leder etfter men det var måske et kig værd ??

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/land/land_retter-2.php?land=104&id2=78

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 24-08-04 14:04

lyder lækkert ladies :) Vil straks prøve det i morgen.
netper .. ved godt, at der er en million opskrifter .. men håber lidt på samtidig at få nogle personlige erfaringer med :) Ellers kan man jo bare finde en del sider og starte fra begyndelsen og bage indtil man er godt og grundig træt af brød *gg*

Godkendelse af svar
Fra : Queenie

Dato : 18-10-04 20:35

Tak for svaret 25.