/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad heder denne orkide?
Fra : Benjamin.Hansen
Vist : 545 gange
200 point
Dato : 14-08-04 16:21

Hejsa

Hvad er navnet på denne orkide, som kan se på nedennævnte adresse?

http://benjamin-hansen.dk/orkide/1.JPG

Og ved nogen om de tykke blomstergrene skal beskæres efter afblomstring?

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 14-08-04 16:41

Uha, det var en svær en, for oftest bedømmer man orkideer ud fra blomsten,
Men prøv at kigge her, der er flere hundrede forskellige at vælge imellem
www.larsen-twins.dk/orch-new/Orc_a_thumbs/01index_a.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 16:45

Og her er mere
http://hjem.get2net.dk/arne_larsen1/orcgenus.html

PS. billedet ligner ikke en orkide, synes jeg sådan umiddelbart.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 17:18

Benjamin, jeg kan se at der på det billed, som du henviser til , er en "vejledning" til planten.
Står der ikke på den vejledning navnet på orkideen????

Det er jo lidt svært at finde et navn på orkideen, når der ikke er en blomst på.
For mig at se, kunne det være ukrudt i haven

Hvis du stadig har vejledningen, som er vist på billedet, så vil du der kunne få de oplysninger om planten, som du ønsker.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-04 18:33

hejsa
Skiltet står der ikke noget brugbart på... andet okidee og så at den ikke kan tåle direkte sol...

Noget tyder på at det en orkide af slætgen "Ascocentrum" (fundet via link fra dova ) men jer er ikke helt overbevist.... da jeg af billeder ikke helt kan se blomsterstænglen..

Den har en tyk blomtserstængel. og havde ve køber mange små blomster placeret helevejen rundt om stænglen næsten som en "flaskerenser" blot selvfølgelig med større afstand.
Den ene var med Gule blomster og den anden jeg har er ligner den havde hvide.

Hvis det kan bekræftes at denne type plante fokser på samme måde, mangler jeg kun svar på om blomsterstænglerne skal klippes ned når den er afblomstrert...

forsat god weekend, og tak til jer begge indtil videre..
benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 18:45

Jeg kender ikke navnet på orkideen, men har tidligere haft lignende blomster, som jeg har klippet og atter fået gavn af.
Her er lidt om pasning af orkideer http://www.montidol.dk/DK/Pasning.htm

Men jeg gider ikke ballade, hvis der ikke kommer blomst siden hen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-04 19:23

Tak for hjælpen

Som jeg skrev i et andet svar >>når man er i tvivl er man grundlæggende ikke i tvivl<<.
Nu klippede jeg et skud på hver ..... og fandt ud af at der var nye knupper under de visne dækblade... ha ha...
Men planterne har jo flere blonsterstængler så dte går jo nok...
Tak for jeres svar.
Jeg laver lige en tak til ans og vælger at lukke svaret her med et sætte 200 point til dova for de første link
god weekend til jer begge.
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-04 19:24

Tak for svaret dova.