/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden kan ikke gø?
Fra : ReXuZ
Vist : 541 gange
50 point
Dato : 14-08-04 15:19

Goddag

Vi har en Kleiner Munsterlander som er omkring de 7mdr. Vi har dog ikke haft ham i mere end 3uger, da vi har hentet ham på et internat. Han er en dejlig og glad hund, men har visse problemer med, at være alene hjemme. Der skal ske noget, han får en god langtur inden han skal være alene hjemme, men det er ikke altid det hjælper, hvad kan vi gøre? Det andet problem er, at det er som om han er en smule bange eller på anden måde hulker bare en af os går på toilettet. Eller andet hvor han ikke lige kan se os.

En anden lille ting, vi synes er lidt underligt er, at vi ikke har hørt ham gø, en eneste gang i de 3uger vi har haft ham. Kun noget hyl/hulk/aktiv halløj når en anden hund gø.

Han trækker meget når vi går med ham, men når vi så får ham lidt ned i tempo er det som om lungerne er ved, at ryge ud af halsen på ham. Som om han ikke har fået luft den sidste 1km. Lyder som rygerlunger eller sådan noget i den stil. Hvad kan det være?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 14-08-04 15:38

Nu skal I tænke på at han har haft en måske temmelig omtumlet tilværelse den senere tid. Og det gør hunden utryg.
Og så vil han helt naturligt være utryg og hyle når han ikke kan se jer, fordi han er bange for at blive efterladt.
Nogen hunde gøer ikke så meget, måske føler han sig ikke "modig" nok til at markere sig endnu. Men I må kunne høre om han er utryg når han kan høre andre hunde og hyler efter dem.
Det er helt naturligt, at han hiver efter vejret efter at have trukket meget når I går tur. Han "kvæler" jo nærmest sig selv ved det.
Problemet med at være alene. kommer sikkert også af frygt for at blive efterladt igen.

Men jeg vil anbefale, at I spørger dyrlægen til råds hvis vejrtrækningsproblemerne er så slemme som I giver udtryk for.
Og et lydighedskursus kunne også være en god ide, med henblik på at lære ham at gå pænt i snor m.m.

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-08-04 18:01

Dova, har vist sagt det fornuftige der kan siges om den sag, men min egen erfaring, er også at det ikke altid er fælles-hundetræningen der giver det bedste resultat.
En hund der trækker ejeren er så træls at se på, og er irreterende for ejeren, her skal man være hård, og virkelig trække hårdt tilbage, samtidig med man skælder ud, din hund skal faktisk have hovedet udfor dit lår.
Og så skal den også gå fint når den går med mor eller bedstemor, og da de ikke har kræfterne til at trække så hårdt tilbage, kan den let komme til at gå fint med en mand, og ikke med en svagere person. Derfor kan der være et trix med at have en extra snor bagud til far, der så pludselig rykker kraftigt når den kommer for langt forud.
En hund der skal være alene hjemme, bør have noget der lugter af familien, en legeting der kan holde, men ikke sko, da det kan blive et problem med at den æder alle sko.
En hund har jo ikke en alm. tidsopfattelse, og derfor bruger man at gå ud, og feks. smække bildøren som om man kører, for at vende tilbage igen, tilsidst lærer den at alt er ok.
At den ikke gør, er der nok mange der misunder dig, men det skal nu nok komme.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-08-04 20:59

Det lyder som om I slet ikke er klarover,at det er en jagthund I har fået i huset. Bliver den ikke stimuleret,som sådan opføre den sig lige så præsist,som beskrevet. At den ikke gør er også at henføre til det jagtmæssige.Hvis den f.eks. fulgte et stykke vild,så skal I bestemt nok høre den gø. Münsterländeren kan godt gøres til en stue/klappe hund,men vær forberedt på,at det tager tid.

Kommentar
Fra : ReXuZ

Dato : 15-08-04 16:42

Jeg siger mange tak for de gode svar. Vi vil prøve nogle af de nævnte ting.

#bb1
Vi er skam klarover det er en jagthund vi har hentet, han bliver skam også stimuleret ved ture i skoven og deslige, men vi havde ikke lige tænkt i de baner med at gø.

Godkendelse af svar
Fra : ReXuZ

Dato : 15-08-04 16:44

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-04 17:03

Fortsat held og lykke med "hundemand"