/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
have dam alger
Fra : 1133
Vist : 1101 gange
500 point
Dato : 14-08-04 14:47

hej

vores have dam er begyndt med alger,vandet er blevet grønt
ikke tråd alger,sikkert på gund af al den gode varme,
jeg plejer at kunne se fiskene på bunden
fra vores svalegang (1.sals højde) men kan
knap nok se dem nu ved bunden når jeg står ved dammen
dammen er ca.6000 l. har filter til 10.000l
med uv lys,jeg efter fylder ca.en gang i ugen
pga den store fordampning i varmen

mvh.

ole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 14:53

Det kan skyldes mange ting, men jeg vil henvise til dette link
www.sitecenter.dk/benn_jette/algerrisikoogregler/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 14:57

Du kan også få noget at putte i vandet der hedder Algosol
www.koioghavedamcenter.dk/da/dept_235.html

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-08-04 15:16

Sønderborg frø aps, har et produkt AQ3 ,som er frysetørrede mikroorganismer der
æder algerne.
Produktet kommer fra Californien,hvor det blev udviklet af nogle golfspillere,som samtidig havde fod på nogle forskningsfaciliteter.Derovre må man ikke vande golfbanerne m.vandværksvand,men kun m.regnvand fra kæmpebeholdere.
Så for at holde beholderne algefri brugte de AQ3,resultat ,krystalklart vand.
Kildekode: Karen Syberg`s bog "Admiraler elsker sukkerpærer"
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 14-08-04 17:17

Hej 1133

Check PH-værdien på vandet, den skal helst ligge imellen 6.0-7.0 (optimal 6.5),
efterfyl kun med regnvejrs-vand, så undgår du at PH-værdien stiger for meget.

mvh
rfh

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-08-04 17:51

Hej 1133

Alger er tegn på for mange næringsstoffer. Det problem løses ikke ved at dræbe algerne med kemiske stoffer eller ultraviolet lys.
Halm i en jutesæk kan også bekæmpe en del.
Hvis algerne fjernes vil man også fjerne næringsstofferne. Det er ret let med
trådalger, men ikke ved de andre typer.
Alge gror bedst i betonbassiner (kalk). Her kan sur miljø - indsætning af tørveklyner være en god ting for at klare vandet.

Mvh
2603ph

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 15-08-04 18:24

Ekko, ekko: fyld en sæk (ikke plast, men jute!) med halm, læg en sten i, bind en snor om foroven og plump den ud. De bakterier, som nedbryder halmen, skal bruge en masse nitratkvælstof, og det stjæler de fra vandet og fra algerne. Når halmen så har gjort sin pligt, kan du fiske den op og lægge den på kompostbunken.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : 1133

Dato : 15-08-04 19:14

Tak for svaret pbp_et.
jeg prøver