/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ansættelseskontrakt
Fra : Jimmy17
Vist : 756 gange
100 point
Dato : 14-08-04 10:48

Hvis pligt er det at sørge for min ansættelseskontrakt i detailbutik er den pt. gældende.
Lige nu har jeg en kontrakt for kasseasistent på 17 år og bliver 20 om kort tid.
Lønsatsen passer heller ikke på sedlen.

Hvem skal sørge for fornyet kontrakt til mig?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-04 10:49

Tag kontakt til din fagforening.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 14-08-04 10:56

Det burde arbejdsgiveren sørge for, men det er også dit ansvar på en måde.
Går ud fra du er i fagforening, så spørg dem. De vil sikkert sige til dig, at du selv skal bede arbejdsgiveren udfærdige en ny kontrakt, og hvordan reglerne ellers er.
Men håber da, at du får den rigtige løn, selv om kontrakten siger noget andet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 10:56

Det er lige så meget din pligt at gøre opmærksom på at ansættelseskontrakten ikke stemmer overens med gældende regler.
Tal med din arbejdsgiver og få det bragt i orden. Hvis han/hun ikke mener, der er noget galt, er det fagforeningen du skal rette henvendelse til.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-08-04 11:08

Taler med fagforening på mandag, derefter vil jeg acceptere svar i forhold til deres svar.

Jeg får desuden den rette løn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 11:17

Hvis du får den rette løn, så beder du bare din arbejdsgiver om en ny ansættelseskontrakt, der stemmer overens med dit ansættelsesforhold. Du behøver ikke at tale med fagforeningen, hvis der ikke bliver problemer med arbejdsgiveren.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-08-04 11:50

Hej Jimmy17

Jeg har fundet nogle link til dig, hvis du har lyst til at læse om reglerne for ansættelseskontrakter
http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-8885&programId=10623
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069229-REGL

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 12:21

For mig at se er der ikke noget problem. Jimmy17 får den rigtige løn.

Citat
Jeg får desuden den rette løn.

Ansættelseskontrakten bliver jo ikke ændret fordi den pågældende kommer i en anden lønramme med mindre, der er tale om et nyt ansættelsesområde.

Lønseddelen er jo bevis for at man får den rigtige i løn.

Din lønseddel er den pt. gældende (kontrakt). Af den fremgår det (som regel) lønramme m.v.

Hvis der ingen uoverensstemmelser er med lønseddelen og de faktiske ansættelsesforhold er der jo ikke grund til at være utilfreds.

mvh ans

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-08-04 12:25

Ans, jeg mener også man kun skal have ny ansættelseskontrakt hvis man ansættes i ny stilling, men da jeg ikke var 100 % sikker ville jeg ikke skrive det tidligere.
Jeg tror heller ikke det er nødvendigt at ændre den nuværende kontrakt.

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-04 12:43

> Toupie
Får du din ansættelseskontrakt fornyet p.g.a. anden lønramme? Det tror jeg ikke du gør. Din lønseddel er bevis nok.
Toupie, vi er enige .

>Jimmy17
Du kan kun forlange en ny ansættelseskontrakt, hvis du bestrider et andet job, end det tidligere anførte.

Ps. lidt irriterende at kandu ikke sender mails så kunne Jimmy17 lige komme med endnu en bemærkning.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-08-04 09:55

Tak for svaret dova.
   I grunden er det arbejdsgiverens pligt at sørge for det er i orden, men skal også selv deltage
i at det er i orden..

Tak til alle andre....