/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ntfs - fat filsystem
Fra : holbaek
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 14-08-04 09:01

lige et hurtigt spørgsmål til de morgenfriske :
jeg er ved at installere w 2000 på gl. bærbar ibm thinkpat a21e
der kan vælges mellem ntfs og fat filsystem
hvad vælger jeg

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 14-08-04 09:03

ntfs udnytter HDD bedre end fat/fat32

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 14-08-04 09:06

den skal bruges som studie pc
hd er 10 gb
er der nogle ting som fravælges hvis jeg får valgt det "forkerte" filsystem

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 14-08-04 09:08

den er kun på 600 mhz. intel cpu og beskedne 192 mb ram

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 14-08-04 10:13

Jeg kører NTFS på min 450mhz comp.
NTFS er en måde windows bruger til at håndtere filerne (filerne ændres ikke)
NTFS filsystem kan også læse FAT/FAT32 filsystemer.
NTFS er det bedste filsystem.

Godkendelse af svar
Fra : holbaek

Dato : 14-08-04 10:49

Tak for svaret emesen.
         og tak for hjælpen ang. bærbar igår
holbaek

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-08-04 12:45

Lige en tilføjelse! Ntfs er bedst til store harddiske! Under 10 gb eller hvis man partitionerer sin harddisk i 10 gb størrelser, vil jeg anbefale fat32

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 13:14

Det kan godt være du har ret Tedd, men NTFS blev også brugt til NT4 på mindre HD.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-08-04 13:35

Det har du ret i emesen! Hvis man bruger sin pc som server vil jeg osse anbefale ntfs pga den større sikkerhed, og selvfølelig kan man køre ntfs på mindre harddiske, det gør bare maskinen lidt langsommere, og bruger lidt mere plads på harddisken! Derfor min lille anbefaling! Microsoft anbefaler forøvrigt det samme!
Det er forøvrigt en ældre type ntfs som NT4 kørte med, så vidt jeg er orienteret!