/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aircondition lugter
Fra : thulin
Vist : 2997 gange
100 point
Dato : 14-08-04 08:14

Hvorfor er det lige at ens aircondition lugter ??

Vi slukker aldrig for vores klimaanlæg, men når man sætter sig ind i bilen er det begyndt at lugte lidt af våd hund, indtil kompressoren har fået lavet tryk og begynder at virker.

Men jeg har set andre biler med aircondition, som lugter helt utroligt hvis man slukker for airconditionene.
Lige så snart den tændes forsvinder lugten af våd hund, rådne rotter.

Hvad foråsager dette, og hvad kan man gøre ved det ???

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-08-04 08:29

Der sidder garanteret et filter et eller andet sted. Her sætter fugt sig i, og kommer til lugte.
Trænger nok til at blive renset eller skiftet.

MVH

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 14-08-04 09:25

Det kan skyldes 2 ting

der begge bunder i samme årsag.
Nemlig at der står noget vand i stystemet der ikke kommer ud.
Din aircon virker som et køleskab det vil sige et der samles noget vand på en køle flade, vand som trækeks ud af den fugtige luft.
Dette vand skal leds ud via en slange - derfor der kommer vand under biler der holder med ders aircon igang.
Noget tider på at enten kommer dit vand ike ud af slange og ud på jorden..... eller også samles der vand i bilen et sted der ikke må samles vand efte på grund af noget isolering der mangler på et afgangsrør.

Årsagen til at du kan lugte det i starten er at lugten er i den fugtige luft som din airccon hurtigt efter fjerner ved at lade denne kondensere på din køleflade...

Hvad så....
Tjek om der kommer en våd plet under bilen når den holder stille med aircon igang....
(hvis ikke find ud af hvorfor ikke.. )
Hvis den komemr så find ud at om bilen er fugtig inden i 5 minutter efter bilen er stoppet, måtter, filter, oppe under instrumentbræt.... (ja du skal ned på alle 4 )

Held og lykke
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 14-08-04 09:54

Aircon'en skal efterses engang imellem - normalt 1 gang om året. Dette er ikke altid inkluderet i et standard serviceeftersyn, så du skal selv gøre opmærksom på det. Ved eftersynet er der også mulighed for at få desinficeret anlægget ved at værkstedet hælder en speciel væske i det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-08-04 12:58

Tjuel & Benjamin har fat i den lange ende. I koldt fugtigt miljø trives alskens bakterier vældigt, blandt andet ligionella bakterien (den er heldigvis sjælden). Desinfikation og vask mindst en gang årligt er klogt. Man kender ligeledes til problemet i tøjbutikker. Af uransalige grunde kommer airkonditionen der mange gange til at lugte af sure tæer. Afhjælpningen er desinfikation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-04 13:12

Fik du svar Thulin?

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 22-08-04 16:08

Sorry, jeg troede jeg havde lukker sprøgsmålet