/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp til køb af brugt Mercedes -
Fra : kokjenen
Vist : 2018 gange
200 point
Dato : 14-08-04 05:12

Jeg har i mange år ønsket at kunne få mulighed at købe en Mercedes. Nu er min fætter så flyttet til München og jeg har derfor gennem ham, fået mulighed for at få opstøvet en bedre, brugt Mercedes.
Måske nogen her kan/vil være behjælpelig med hvad jeg skal tage mig i agt for. Har hørt, at jeg under ingen omstændigheder skal købe 190 modellen, der siges den ruster. Hvordan med reservedele - værkstedsregninger?

På forhånd tak, fortsat god sommer
mvh Kokjenen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-04 09:35

Hej min er W124 model 260E fra 87 den har været billig på værksted.
Delene er ikke så dyre, og den er nem at lave tingne på selv.
Jeg syntes denne type biler er lavet så den er til at skifte ting på. Jeg havde en ford for men MB er meget lettere at lave ting på.
Det værste med en MB er at nogle tumber løber med vores "køler"- stjerne men denne koster kun 157 kr./komplet hos MB incl moms...
Du kan kommer ud for at stabilisatorarmenes gummibøsninger i undervognen bliver trætte og skal skiftes - men disse armer som der findes 8 af i undervognen koster ca 150-300 kr/pr styk orriginalt hos MB og kan sagtens skiftes af næsten enhver mand/dame.... (når de ikke har det godt er det normalt kun de 2 af dem man skrifter de andre rør man ikke).
Endvideres er der nogler gummibøsninger på den foreste kræningsstabilisator de koster ca 150 kr for alle 4 styk og de kan skiftes på 30 minutter alt inklusiv.
Det er gode biler MB laver..
Min næste bil bliver også en brugt MB men der går mange år før jeg skifter igen....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 10:50

Det er ikke så ofte, at det økonomisk kan betale sig at importere, med de afgifter der bliver opkrævet her.
Men Okay, man får som regel en bil i betydelig bedre stand ved at få dem fra Tyskland, Schweiz o.s.v.
Det du skal være opmærksom på ved importbilerne er, at et fænomen som undervognsbehandling bruges ikke så meget , så hvis din Mercedes ikke får en meget kærlig behandling inden den bliver udsat for de danske veje, så smuldrer den simpelthen væk mellem fingrene på dig.
Jeg har selv haft 3 MB, men det var noget ældre modeller: -/8-eren og 2 model 123-er, alle på diesel. 190-eren skal man ganske rigtigt passe på med.
Hvis du vil køre diesel, skal du lige tage højde for, at sådan en ka´l koster knap 11000,- om året i vægtafgift.
Dørhængsler indvendigt og bremserør og den slags smådele er meget slem til at irre i stykker på importbilerne. Den sidste jeg havde var en importeret.
Reservedele er generelt billige til Mercedes, værkstedsregninger kender jeg ikke priser på, da jeg altid selv har lavet det, når noget gik i stykker.
Men rustangreb man skal passe på, er i karosseriet oppe over bagtøjet. Der er en "bro" der er slem til at ruste. og ligeledes inde bag forskærmen på stykket mellem dørstolpe og skærmkant, det kommer selvfølgelig an på hvor gammel den er.
Men Mercedes er en dejlig bil.
Jo og lige en ting. Altid tjekke under måtter og bundbeklædning. Mange Mercedes har et problem der hedder vand i bunden, og det kan nogen gange være en hel videnskab at finde ud af, hvor det kommer ind.
Og et andet sted der kan være grobund for rust: i motorrummet, helt oppe foroven , i hver side helt inde i hjørnerne "bag instrumentbrættet" , og det forklarer nogen gange vand i kabinen hvis der er rust inde i de hjørner.
Men hvis man først får en i rimelig stand Mercedes; overskygger køreglæden langt de småproblemer der kan være med dem.
hilsen dova

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 14-08-04 14:00

Foreløbig tak. Mht. vægtafgift, jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad en vægtafgift vil blive, nogen der ved hvordan man finder vægtafgiften til ældre modeller også?

mvh Kokjenen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 14:40

Det her er for dieselbiler, men hvis du regner m ca 60% af beløbene til benzinbil, er det ikke helt tosset.
Bils egenvægt mellem 1101 og 1300 kg = ca 5800/ år betales i 2 rater
mellem 1301 og 1500 kg = 7400/år betales i 4 rater
mellem 1501 og 2ooo kg = ca 10800/ år betales i 4 rater.

Nogen Mercedes er i midterklassen, men de fleste nyere er i den dyre klasse.

Det er for personbiler. For varebiler bliver det regnet ud efter totalvægten efter en anden skala.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 14:44

Glemte lige, at hvis bilen er af nyere dato, efter 97 tror jeg, er det andre beløb, for der hedder det ejerafgift og regnes ud efter brændstofforbrug i forhold til bilens vægt, og for Mercedes, er det da typisk, at benzin modellerne bliver væsentligt dyrere end diesel. Det er fordi en benzin mercedes er dyr at køre i, mens en diesel går op til 16 km/l alt efter model.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 14-08-04 17:25

Så er det jeg ikke helt forstår tabellerne fra staten vedr. vægtafgift.
Desuden har en kollega en Mercedes 190 - og han betaler 3200 årligt, og den er diesel.
Underligt, ikke?

mvh k.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 17:56

Det er fordi tabellerne fra staten vedrører de nye biler.
Med hensyn til kollegaens 190-er, har du set det på skrift?, nu ved jeg nemlig ganske sikkert, at en 190er fra før 97 koster 7400/ år på diesel.
Hvis han kun giver 3200/år, er den for det første vejet ned til 1300kg og så kan det kun være en født benzinmodel hvor man har "glemt" at give besked til centralregisteret om at der er lagt dieselmotor i den.
Nu har jeg kørt i dieselbiler i alle 3 vægtklasser de sidste 20 år, og min tegnebog er i hvert fald ikke i tvivl om hvad det koster.
Der er en mere "gyldig grund" til at kollegaens 190-er er så billig, at den er ombygget til Pick-up på gule plader.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 14-08-04 20:10

Hej Dova,
Nej, tror egentlig ikke kolleagen ( eks.kollega faktisk) lyver. Men der er noget om at han selv henter bilerne i Tyskland, så inden han får dem værdifastsat i Danmark er der vist noget med at han får dem vejen på næsten tom tank osv.
.... Noget andet er så, at selv om det koster 7400 årligt i vægtafgift så er diesel jo både billigere, og man kører længere på literen; så er det jo bare et spørgsmål om hvor meget man skal køre, før det kan "betale" sig. Det kan man jo lave en graf over.
Men jeg spørger min eks.kollega igen.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 14-08-04 20:10

vejen, læs: vejet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-04 00:29

Det har overhovedet ikke noget med at gøre at han får den vejet på tom tank eller ej. Og normalvis bliver en bil ikke vejet i forbindelse med import. For der skal den originale tyske registreringsattest med oplysningerne på, forelægges.
En Mercedes kan ikke længere vejes ned i forhold til det der står på det originale typepapir, og jeg kan fortælle dig, at en lille Golf diesel der kun vejer under 1000 kg koster betydeligt mere i vægtafgift end 3200/år.
Men som du siger, kan det betale sig alligevel med diesel.
Og ikke kun brændstofmæssigt, men dieselmotorerne kører mange flere kilometer og der er som regel aldrig noget i vejen med dem. Så reparationsmæssigt er de også billigere. Og som du også siger: en diesel går næsten dobbelt så langt på literen som en benzinmodel.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 15-08-04 01:32

Jeg har lige fundet et link til dig
www.fdm.dk/public/altombilen/oekonomi/vaegtafgift.asp

Til oplysning, vejer en MB 190 ikke under 1400 kg

Og hvis du vil vide noget om de nye ejerafgifter, kan du klikke dig frem på den side også.
De gælder for biler registreret efter 1/7- 97
Og der bliver en benzinMercedes som oftest placeret til at gå ca 8 km/l, og en diesel ca, 13- 16 km/l alt efter model.
De der går længst er den nye med CDI brændstofsystem.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 15-08-04 06:14

Stort tak til både Benjamin og Dova.

Og jeg giver dig ret Dova, helt ret; det lyder lidt mærkeligt. Jeg undrede mig også da jeg hørte den forklaring, faktisk tænkte jeg at der måtte dog være nogle originale papirer, så det ikke var nødvendigt at veje vognen ved indførsel i DK.

Da jeg jo ikke kan dele pointene imellem jer, synes jeg jo nok at Dova har været mest ihærdig, men Benjamin er da også velkommen til at komme forbi og drikke en øl med mig. (-:

Godkendelse af svar
Fra : kokjenen

Dato : 15-08-04 06:19

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-04 10:51

Held og lykke med MBen når du får fat i en
Tror du bliver glad for den,

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 15-08-04 12:02

Det er jeg ikke i tvivl om jeg gør. Måske skulle jeg finde en Mercedesklub og melde mig ind.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-04 13:01

Det kunne da godt være, men jeg kender ingen Mercedesklubber, men derfor skal der jo nok være en et sted.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 15-08-04 21:59

Der er vist flere; måske du vil kigge: http://www.mercedes-klub.dk/mb_main_dk.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 00:08

Tak for linket