/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
God musikefterskole??
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 1724 gange
100 point
Dato : 13-08-04 22:54

Jeg søger den rette musik/drama efterskole til 10. klasse (jeg går i 8. nu) Nogen der kan anbefales hvor ventelister osv ikke er for store?? Ps, jeg bor i østjyllland..

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 13-08-04 22:57

Hej Louise,

tjek lige denne meget populære musikefterskole: http://www.mellerupefterskole.dk/efterskolen/

Mvh Niels

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 13-08-04 23:09

Det var også den første jeg tænkte på, men ventelisten er desvære for lang.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 14-08-04 14:12

Ollerup efterskole hører også ( telf: 6224 2419 ) til bland landets allerbedste musikefterskoler. Men her er formodenlig også overtegnet.
Men så vil meget varmt foreslå dig at checke om den nyoprettede ORKESTEREFTERSKOLE (der også har sang og klaver på programmet) skulle være noget for dig. De har til huse i den tidl. Herning Højskole, hvor jeg mener drama var et centralt fag. Jeg kender mange af de folk, der står bag Orkesterefterskolen som MEGET SERIØSE og KOMPETENTE musikfolk, der satser på højeste kvalitet. Min egen søn er tilmeldt til næste år!
Klejtrup efterskole kan jeg absolut ikke anbefale. Her bygger min viden dog på 5-6 år gamle oplysninger!
God held med det
vl h L

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 14-08-04 14:24

Okay, det vil jeg da helt klart undersøge... Hmm jeg har ellers hørt mange gode ting om klejtrup?? En a mine venners storebror gik der sidste år, og det havde været en succes.. Hva er det der ikke holder ved den??

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 14-08-04 15:08

Da jeg i sin tid undersøgte musikefterskolemarkedet med henblik på min datter, ringede jeg rundt.
Klejtrup oplyste, at de ikke ansatte fagudedannede musiklærere. Den musik,der skulle undervises i, mente man da sagtens kunne klares af almindelige skolelærere med, der havde haft liniefag på seminariet.
Jeg mener, at mange i yngste generation i dag er så hamrende dygtige, at kun de bedst uddannede faglærere er gode nok og at Klejtrup således lokkede med falske flag ved at kalde sig "musikefterskole", hvilket jo netop ville tiltrække de allerdygtigste - der så ville få en lang næse. Det endte vist også med elevoprør, ballade og forstanderfratrædelse; så vidt jeg har hørt. Og resultatet kan da muligvis have betydet højnelse af niveauet. Derfor skrev jeg: Her bygger min viden dog på 5-6 år gamle oplysninger!
Hvorfor har du da så ikke selv valgt Klejtrup??
NB: www.orkesterefterskolen.dk sigter KUN klassisk, mens Ollerup sigter 50%-50% klassisk/rytmisk.
vl h L

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 14-08-04 23:44

Okay.. hvis det er sådan vil jeg også mene at det ikk er så fedt. Altså, jeg skal også have sendt en ansøgning osv, men jeg vil bare gerne ku vælge mellem lidt forskelligt, og jeg ved jo heller ikk hvad jeg vil om 2 år. Så jeg vil gerne kunne non forskellige ting når den tid kommer..
Øhm, ollerup lyder vildt godt, men orkesterefterskolen, tror jeg ikke helt er mig..
en tak for hjjælpen

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 14-08-04 23:50

...Så skynd dig at kontakte Ollerup og hør hvornår de regner med, at der bliver overtegnet!!!
du skulle jo nødig komme for sent med tilmelding!
vl h L

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-08-04 00:34

Mon ikke lyngballe skulle få opdateret sine fejlagtige oplysninger om Klejtrup Musikefterskole !!!

Klejtrup har musiklærere med såvel en høj musikuddannelse (kons.) som anden relevant musikuddannelse og -erfaring (kald så det ringe - hvis du synes). Alle er imidlertid yderst velkvalificerede og motiverede og har et super forhold til de unge mennesker.
Jeg har fulgt skolen siden starten og der er ikke en årgang, hvor jeg ikke kender elever, som har været meget tilfredse ( inklusive mine egne to børn, der har gået der og som gennem opholdet fik en solid musikalsk ballast såvel som en god social udvikling - kort sagt et "kanon-år").

Elevoprør og ballade har der aldrig været tale om, men det er korrekt, at der ikke længe efter starten var en smule uro omkring et nødvendigt forstanderskift. Efterfølgeren fratrådte et par år senere efter eget ønske og i "god ro og orden" (han var for øvrigt meget afholdt).
Der er nu helt ro over den side af sagen og det nuværende forstanderpar kører en solid linie og har greb om tingene - lærerkredsen er udvidet med flere kvalificerede undervisere - og ventelisten trives.

Klejtrup har såvel rytmisk som klassisk linie og begge har kvalificerede undervisere til rådighed. Derudover er der for mindre end et år siden indviet et nybyggeri af 6 nye øvelokaler, studie og en koncertsal , der kan rumme op til 800 personer, og som er rost meget for sin gode akustik af musikere, der har spillet der - f.eks. Michala Petri, Cæcilie Norby, Michael Learns To Rock m.fl.

Jeg kan kun opfordre dig Louise (og andre interesserede) til at besøge skolen den sidste week-end i september på Efterskolernes dag, og her få syn for sagen, men tænker du på året 2006-07 skal du nok ikke vente for længe med at tilmelde dig.
Skolen har også en hjemmeside: www.klejtrupmusikefterskole.dk

Venlig hilsen
myg

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 15-08-04 07:43

Tak til myg for venlig opdatering af min (erkendt uopdaterede) viden om Klejtrup Efterskole. Myg's oplysninger er faktisk mere informativ end skolens egen hjemmeside (jævnfør Ollerups: www.ollemus.dk )
Der findes fremragende musiklærere, der ikke er konservatorieuddannede. Men en særdeles skrap optagelsesprøve efterfulgt af mindst 4 års specialisering i praktiske musikfag borger nu alligevel for en vis kunnen hos de konservatorieuddannede.
Til Louise: Ring og tal med skolerne om dine specielle ønsker , niveau og behov -så du i forvejen har kunnet tage stilling til hvilken efterskole du vil besøge den sidste week-end i september (som vistnok er fælles for alle efterskoler). (Men "besøg i utide" på en af skolerne er muligvis tænkeligt, hvis du gerne vil besøge dem begge.)
Venlig hilsen til jer begge fra
Lyngballe

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 15-08-04 13:11

okay.. Tak for de oplysninger myg. Det var også det min ven sagde..
Tak for hjælpen fra begge 2..

Accepteret svar
Fra : Milady

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-04 19:33

Klejtrup-musikefterskole, den skulle vist være RIGTIG god :) sååå, den kan anbefales - MVH Milady

Godkendelse af svar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 15-08-04 22:15

Tak for svaret Milady.