/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Opnå rettighed til egne musiknumre
Fra : dannyboyd
Vist : 417 gange
120 point
Dato : 13-08-04 21:37

Jeg har spillet guitar i mange år og har også skrevet en del numre selv, men vil gerne vide:
Hvordan opnår jeg rettigheder til min musik så andre ikke kan kopiere det eller stjæle numrene - og hvad siger lovgigvningen?

På forhånd tak...Danny

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-04 21:40

http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp
Ved ikke om du finder svar her.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-04 21:42

Prøv om ikke du kan finde noget ved at søge på copyright eller ophavsret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-04 21:44
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-08-04 21:48

Dine værker er ophavsretsbeskyttet når blot du har lavet dem. Der kræves ingen registrering eller lignende. Dette fremgår som sådan af ophavsretslovens § 1.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-08-04 22:00

Du har ret Teil. Som musiker skal man have sit musik registreret hos koda hvis man ikke vil være på herrens mark.
Der er jo forskel på at have ophavsret og på at have patent. Koda er patentet der gør at andre skal betale dig penge hvis de vil bruge din musik. Ophavs retten (i musik sammenhæng ihvertfald) gør bare at andre der bruger din musik skal kreditere dig som komponist. Koda er der udelukkende for at varetage musikerens interesser, og de sørger for at du får dine penge hvis din musik er blevet brugt af andre.
Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-08-04 22:04

ups......glemte en linie... Hvis du endelig kommer ud i en sag om ophavsret skal du jo kunne bevise at det er dig der har lavet musikken. Den nemmeste og sikreste måde at gøre det på er ved at koda registrere det.
Vh fluffy

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-04 22:06

fluffyclaus, tak
du fik sagt de ord som manglede til koda-linket

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 120 point
Dato : 14-08-04 02:42

husk hvis du registrerer din musik hos KODA, så overdrager du rettighederne til dem.
Og jeg kender mange musikere, som ikke har fået en øre fra KODA, selv om de har været registreret der.

Desuden kan du ikke forhindre at dit musik bliver spillet offentligt, hvis du er registreret hos KODA.
Dvs. at andre kan bruge dine numre lige så tosset de vil, hvis bare de betaler til KODA.

Og så skal du lige være opmærksom på, at hvis du registrerer dig hos KODA, og du senere vil lægge din musik ud på f.eks. din hjemmeside, så kan du ikke gøre det før du har fået en tilladelse fra KODA.

Og jeg bryder mig bestemt ikke om firmaer, som proklamerer, at "alt musik som hovedregel tilhører dem"
Jeg har selv skrevet en del musik/tekster og jeg vil aldrig overveje et sekund at bruge KODA med mindre jeg skal leve af musikken.

Det er så bare min holdning. Læs grundigt, hvad du indlader dig på før du registrerer dig (Og det koster i øvrigt 500kr.)

Mvh. Carsten

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 14-08-04 02:46

En ting til...
Skriv dato på dine originale tekster, og din musik kan du evt. indspille på bånd eller disk og datere på samme måde.
Det er bevis nok i en evt. tvist om, hvem tekster og musik tilhører, hvilket KODA i den forbindelse ikke hjælper dig med til den tid alligevel.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 14-08-04 06:53

Optag dit musik på bånd/cd. Skriv taksten/noderne ned på papir, og læg det hele i en kuvert og send det til dig selv. Og sørge for at posten stempler brevet så man kan se datoen. Når du så får brevet igen, lægger du det væk. Og der har du så et bevis på at det er din musik, og på hvornår du har lavet det.

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 14-08-04 17:23

Det lyder mere som om at jeg mister nogle rettigheder ved at tilmelde musikken ved koda iflg. dbl/carstengp- dvs. at det er bedre selv at sørge for dokumentation, men hvordan kan man dokumentere den dato det er indspillet?

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 14-08-04 19:55

Som jeg skrev....send det til dig selv, og når du får det med posten, åbner du det IKKE, men ligger brevet i en skuffe eller noget. Så kan du bevise det ved den dato brevet er stemplet.
Men husk at du du poster det, at få det stemplet til samlerbrug, for så er du sikker på at man kan se datoen.

Mvh.
d.Buus som er postbud
www.dbuus.dk

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 14-08-04 19:59

Kunne man ikke oprette lydoptagelsen på pcén ? så bliver den jo med dato på filen - det andet synes jeg er lidt molboagtigt?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 14-08-04 23:45

Man overdrager altså ikke rettighederne til koda!!!!!!! Man overdrager VARETAGELSEN AF SINE RETTIGHEDER til koda.
Det er altså stadigt dit musik og dig der har rettighederne på det, koda sørger så for at varetage at ingen bruger dit musik uden behørigt vederlag. Det er jo heller ikke for sjovt at koda påstår at næsten alt musik hører under dem.....det er jo fordi at de fleste musikere er tilfredse med deres arbejde (hvis de ikke var ville de jo nok bare vælge at melde sig ud med det ene års varsel der er påkrævet).
Hvis man som medlem af koda ikke får penge udbetalt er det fordi der ikke er nogen der har brugt ens musik (husk det ikke er nok at spille med på et nummer...man skal være komponist/tekst-forfatter på nummeret)
Vh fluffy (glad koda medlem)

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 15-08-04 07:51

dannyboyd!
Datoen på computeren, kan man jo sætte som man vil. Dermed kan man jo sætte den til, at man har skrevet teksten i hvilket år man ønsker.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-08-04 08:31

->dbl rigtigt nok - andre forslag til dato dokumentation?

Godkendelse af svar
Fra : dannyboyd

Dato : 29-08-04 19:17

Tak for svaret CarstenGP- jeg accepterer dit svar fordi det var mest fyldestgørende- jeg ville egentlig også have givet floffy , men kan jo kun vælge een.