/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
opstart af brugt bærbar
Fra : holbaek
Vist : 402 gange
100 point
Dato : 13-08-04 19:27

Har lige fået leveret en brugt bærbar IBM Thinkpad

Den skulle være med W 2000
Når jeg tænder den er der et kort øjeblik et opstartsbillede : W 98
Derefter : C :\>

Hvad sker der og hvordan kommer jeg videre ?
Har mailet til firma men måske er der weekend lukket
MVH holbaek

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 19:35

De har måske slettet indholdet.
Har du fået nogen CD-rom med eller har du en win 98 CD selv.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 19:39

Jeg fik ikke nogen cd-rom med . Ved kun at den skulle være med w 2000 og undrer mig over det korte billede med w 98. Skal jeg bare formatere den og så installere en ny omgang windows evt. 2000.

holbaek

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 19:45

Hvis du har win 2000 cd, kan du jo indstallere den.
Men du skal lige over på en anden comp med din CD og lave 4 disketter.
Med mindre det er en boot cd 2000 du har.
Jeg går ud fra at du har diskettedrev på din comp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 19:47

Hov prøv lige at skrive når den lander på C:
C:\>dir .exe

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 19:56

c:\>dir .exe giver følgende tekst :
Enheden i drev c har ikke noget navn
enhedens serienummer er od2b-11ee
indhold af c:\
filen blev ikke fundet
9,573,09 mb ledig

og så igen :

c:\>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 20:02

Ok så er den tom og du må indstallere styresystem win 98 eller win 2000.
Har du både diskettedrev og CD rom eller sidder de skiftevis i samme lomme.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:02

hvad med en dir /w

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 20:08

diskettedrev i venstre side af pc og cd rom i højre.
der burde da være 10 gb harddisk eller er der bare et slip på over 400 mb.
hvad er dir/w

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 20:11

Du har 10 GB men det er regnemetoden (som jeg ikke lige kan huske) som gør at det ser ud som om du mangler lidt.
Men når du har både diskettedrev og Cd-rom drev skulle du kunne indstallere win 2000 men du skal nok lige lave de 4 disketter på en anden comp.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 20:14

Ok konklusion må så være at :
der er ikke installeret nogen windows version på denne pc men den er kun blevet formateret....eller hvad
Bare så jeg har noget at konkret når jeg kontakter firmaet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:20

dir /w vil vise hvad der er af mapper i roden af det drev der undersøges dirvil vise mapperen og w vil vise dem så man kan se mest muligt hvis der er mange. Det hjælper ikke, men kunne nok fortælle lidt om hvad der er gjort

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 20:20

Hvis du ikke fandt noget med BjarneD's C:\>dir /w
Og at den skulle være på ca. 10Gb så er din comp tom og uformateret.
Men det er altså normalt med brugte firmacomp af hensyn til datasikkerhed.
Men formatering er intet problem det gør win 2000 næsten af sig selv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:23

Du skal huske, at et styresystem uden lovligt ægthedsmærke og cd-rom er værdiløst så det betyder ikke ret meget om der er noget på drevet. Til bærbare medfølger ofte en recovery i stedet for almindelig installations cd-rom og uden er den mindst 1000 kr mindre værd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 20:30

Lidt nysgerrig hvad koster sådan en >>bærbar IBM Thinkpad<<

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:33

Me too!

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 20:45

http://www.interlace.dk/product_info.php?cPath=21_169&products_id=3966

øhhhh....meld venligst tilbage om jeg har kvajet mig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 20:50

Så skal der vist også være win 2000 lagt ind + at der skal følge driver CD med comp..........eller en recovery CD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:56

Ikke noget vist. Det er UHA
Se hvad du kunne have fået for ikke ret meget mere
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=47309

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 20:57

godt... jeg vender tilbage til firma mandag.
Kan du knytte nogle til pcèn godt -dårligt relateret til pris

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 20:58

2 måneders garanti på IBM'en, nå pyt loven giver 6 mdr. reklamationsret.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 21:04

bjarneD
Hvis det er max 4k så er det max 4 k. Men du har ret, lidt flere penge ville give meget mere maskine.
Aktioner - brugtkøb privat - alt er jo forbundet med en vis risiko - håber at have minimeret dem ved køb gennem firma.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-04 21:09

Hvis du får originalt Windows 2000 og drivere med vil du kunne få en fin maskine til kontorbrug.
Skærmen er ikke ret stor, men brugbar og bortset fra harddiskene så er IBM nok nogen af de mest solide. Jeg hader bare det viskelæder (klitten) der fungerer som mus, men man kan jo få nogle fikse små tingester til bærbare.
Den jeg lagde link til skal du lægge 8-900 kr. til for et oem Windows. så du får da lidt for dine penge hvis bare den er istandsat ordentligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 21:12

Jeg forstår fuldt ud hvad du mener for man kan jo næsten altid få noget bedre for flere penge og jeg ville heller ikke købe sådan en gennem den Blå avis eller hvad der nu er muligt.
Få det der mangler (original cd) og installer selv evt. med et par gode råd her fra Kandu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 21:13

For øvrigt vil Windows 2000 prof. være fint til den der.

Godkendelse af svar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 21:17

Tak for svaret BjarneD.

Jeg lukker spørgsmålet og kontakter firma.
Kan du evt. svare mig på hvad det er for nogle driver jeg også mangler ?
Kan jeg ikke bare hente dem hos IBM eller W-update. Der sidder et licensnr. til windows når jeg vender pc. Så de har måske bare glemt at installere w 2000.

med venlig hilsen holbaek

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 21:47

Jeg er godt nok ked af, at jeg fik point for dette spørgsmål som jeg gik ind i af ren interesse. Du var i særdeles gode hænder med emesen, og nu er det anden gang inden for kort tid jeg har "hugget" de point der tilkom ham. Nu findes der råd for den slags så det ordner sig nok.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-08-04 21:53

Det betyder ikke noget - ingen problemer - jeg har point nok

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 21:58

Jo, det ved jeg, men det var ikke fair så du skal være så hjertelig velkommen i det spørgsmål jeg har oprettet.

Kommentar
Fra : holbaek

Dato : 13-08-04 22:03

har selv tænkt det samme - været inde på emesen historik men kan ikke finde et sted hvor jeg også giver ham point - vis mig hvordan og jeg skal straks ordne det.
ret skal være ret og mit spørgsmål blev til 2 og har givet 2 svar som kan godkendes - desværre ikke muligt umiddelbart.

mvh holbaek

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 22:12

Det skal du ikke spekulere på for jeg har betalt tilbage og vi er nok ikke de mest pointsultne selv om statistikken kunne antyde det.
Jeg hjælper lige så gerne for 1 point som for 500 næsten hellere fordi sagligheden stiger omvendt proportionalt med point i nogle tilfælde.