/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tagrender - selv lave afløb
Fra : bv32
Vist : 4412 gange
50 point
Dato : 13-08-04 14:59

Hvilken muligheder har man, når man selv skal lave et (tagrende)afløb, hvor der ikke er kloakrør? Jeg har en tagrende på næsten 19 m, hvor der kun er afløb helt over i den ene side. Da tagrenden er over 18m har jeg fundet ud af, at det kunne være en god ide men et ekspansionsstykke i midten. Men det kræver jo et afløb i begge ender......P.S. Et afløbsrør med bare en tud der får vandet til at løbe ud på gaden duer ikke, vores carport er lige ved siden af og jeg formoder at det kunne blive et problem om vinteren (med isdannelse).

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 13-08-04 15:05

Prøv med en fascine (mener at det staves sådan) de kan købes færdige og skal blot grave ned.

vh ole

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 13-08-04 15:07

Alt hvad der er over jorden må du lave selv. (og følge diverse forskrifter)
Et nedløbsrør fra en tagrende skal munde ud i et rør ned gennem jorden til faskine eller offentligt afvandingssystem.
Faskine og offenlig tilslutning skal foretages af kloakmester.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-04 15:11

Kommunen skal godkende faskiner/sivebrønd

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 14-08-04 18:59

NEJ . . . ikke i vores kommune i hvertfald, men den skal laves forskriftsmæssigt, forskrifterne kan erhverves gratis her i kommunen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 19:08

Er du sikker på det olarsen for den bestemmelse er jeg stødt på i flere kommuner.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 14-08-04 20:39

Jeg har også lige selv læst på hjemmesiden af Gladsaxe kommune at det ikke kræver godkendelse i den kommune...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-08-04 20:48

Åbenbart, men normalt vil det nok være klogt at spørge og jeg kan se at du også selv må lave det i Gladsaxe hvilket da er glimrende og rimeligt.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 14-08-04 21:16

Hvis din tagrende er stor nok og ikke løber over, behøver du da ikke et ekstra nedløb fordi du vil indskyde et ekspansionsstykke. Du skriver godt nok ikke om tagrenden er af plast, zink eller rustfrit stål, men til de fleste typer kan man da godt lave et tæt ekspansionsstykke.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 14-08-04 23:23

Det er plast. Men et ekspansionsstykke deler tagrenden op i 2 stykker. Der er jo 2 endestykker i et ekspansionsstykke.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-08-04 12:17

Jeg mener nu nok at du kan få et plastekspansionstykke i plast med gennemløb. Har du overvejet i stedet at montere et ekspansionstudstykke. Det kan klare problemet når din tagrende nu ikke er længere. (Jeg går ud fra at der ikke er hjørnegerringer.

Se evt hjemmesiden for plastmo

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 15-08-04 13:36

Så vidt jeg kan se i Plastmos "tagrendebog" monteres et ekspansionsstykke når der er mere end 18m imellem afløb....Så det duer nok ikke hvis der ikke er to afløb.
P.S. Nej, der er ikke geringer.

Kommentar
Fra : kimhmadsen

Dato : 15-08-04 15:57

der er IKKE behov for 2 nedløb man KAN godt erhverve ekspantionsstykker der IKKE kræver at man laver 2 nedløb....

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-08-04 19:23

Se i Plastmos "tagrendebog" igen og du vil opdage at du klarer problemet med et ekspansionTUDstykke, som du monterer ved dit nuværende nedløb og alt er fint.
Til orientering har er der 26 m tagrende på mit eget hus og kun ekspansion ved 1 nedløb og der har aldrig været problemer.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 15-08-04 19:24

Se i Plastmos "tagrendebog" igen og du vil opdage at du klarer problemet med et ekspansionTUDstykke, som du monterer ved dit nuværende nedløb og alt er fint.
Til orientering har er der 26 m tagrende på mit eget hus og kun ekspansion ved 1 nedløb og der har aldrig været problemer. (og der er enda gerringer på hjørnerne)

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 15-08-04 21:32

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 15-08-04 21:33

Også tak Jorgen_ros