/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Bedst lyd til koncerter
Fra : ToBeAss
Vist : 2265 gange
100 point
Dato : 13-08-04 13:18

Jeg har nu været til flere koncerter, både til festivaler og til enkelt-artist-koncerter, og flere gange har jeg overvejet hvor det er bedst at stå - rent lydmæssigt. Vil man have den bedste koncertoplevelse "skal" man selvfølgelig op foran, mener jeg i hvert fald. Men hvor er lyden egentlig bedst? Vil også meget gerne have en forklaring, hvis det er muligt.

MVH ToBeAss

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 13-08-04 13:25

Almindeligvis lige foran mixerpulten. Dem der fikser og ordner lyden sidder jo der.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-04 13:33

Gælder ikke altid. Sommetider bliver lydfolkene placeret rimelig åndsvagt og skævt for scenen, og sidder egnetlig og mixer i halvblinde.

En tommelfingerregel kan være - hvis du er i spidsen af en ligesidet trekant hvor de to andre spidser er PA-tårnene.

Men mange ting spiller ind. Hvis der er delay-tårne skal man være på tilpas afstand fra dem for at undgå lyd derfra (hvis man er foran dem). Jeg har selv engang oplevet Canned Heat på et lille sted, hvor der blev spillet særdeles højt. I aksen fra de to PA-stakke, var bassen simpelthen så voldsom at man fik det skidt - antagelig pga stående bølger. Ligeledes er der grum forskel på lydfolkenes evne og kvalitet. F. eks. har jeg oplevet Bamse's lydmand gå fuldkommen besærk på et stationært anlæg og spille så højt at folk gik. Ligeledes producerer Pretty Maids lydmand et højst besynderligt, rodet, overbasset lydbillede, der ligger milevidt fra den fine lyd Kose kunne producere i PM's unge dage.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-04 13:37

Ved de bedre setups, forsøger man desuden at lave rimelig lyd for de forreste publikummer, vha af ekstra højttalere der peger indad mod midten. Men rigtig godt bliver det ikke.

Et spillested, hvor lyden er rimelig ensartet over hele salen, er Horsens Ny Teater. Dens udformning gør at eksempelvis Lotte Heise kan tale den op, uden mikrofon. Balkonerne er elendige skal det siges. Men lyden tværes ikke synderligt ud bagest i salen, og lydtrykket er nogenlunde konstant forrest og bagest.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-04 13:43

Den fedeste livelyd har jeg hørt fra News (mere end ti år siden). På slaget 12, det år de hittede (han var dæleme god, ham lydmanden). Åke Alexanderson i Horsens Ny Teater (stationært anlæg). Når Peter Kückelhahn var bag knapperne på pulten - RS-Lyd (findes vist ikke mere). Skanderborg Festival, Endelave Festival.

Ved klubkoncerter uden lydmand er Let Tæppelim vist vinder. Men Knud Lindhard har også lavet plader og rodet med musik i en menneskealder.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-04 13:48

Egentlig er det dig og dine ører der bestemmer hvad netop du synes er bedst.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 13-08-04 13:49

Hej ToBeass.
Afstanden mellem højtalerne, er den afstand du bør befinde dig fra midten mellem højtalerne.
Og mange gange, for ikke at sige altid, er det lige der mixerpulten står.
Held og lykke med fremtidige koncerter.
Mvh. halvdum

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 13-08-04 13:50

Hej ToBeAss.
Afstanden mellem højtalerne, er den afstand du bør befinde dig fra midten mellem højtalerne.
Og mange gange, for ikke at sige altid, er det lige der mixerpulten står.
Held og lykke med fremtidige koncerter.
Mvh. halvdum

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 13-08-04 13:56

Hej Tobeass.

Lyden til koncerter kan være meget forskellige. Fx til Roskilde festival i openair på orange scene er det bedst at stå midtfor godt 20-30 Meter fra scenen, fordi scenen er så stor. Hvis man står helt op foran mister man meget af lyden.. Ved koncerter i små lokaler/spille steder, som fx Vega og Pumpehustet, så er lyden faktisk fed overalt.. De værste steder er på stadions som FX parken.. der er lyden pisse dårlig fordi det giver så meget ekko.. det er ikke pga størrelsen af stadion, men pga den måde de har bygget parken på.. en koncert på brøndby eller FC midtjylland stadions vil være ligeså dårlig pga det er indelukket stadion. Det hele er bygget af beton, og det giver mega meget ekko.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-04 13:18

Fik du svar?

Kommentar
Fra : ToBeAss

Dato : 22-08-04 15:48

Ja det var alletiders! Havde selv en anelse om at det nok var omkring mixerpulten det var smartest at stå, men vidste ikke om min teori holdt stik. Jeg takker og kviterer med pointene.

MVH ToBeAss

Godkendelse af svar
Fra : ToBeAss

Dato : 22-08-04 15:48

Tak for svaret 3773.