/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hokamix-Gelenk+
Fra : Axelise
Vist : 2772 gange
150 point
Dato : 12-08-04 23:27

Er der nogen hundeejere, der har personlig erfaring med Hokamix-Gelenk+, som er et kosttilskud til hunde med problemer i bevægelsesapparatet?
Jeg har en stor tung hund på 48 kg, som nu er 6½ år, og han har altid haft lidt problemer med leddene, så jeg lader ham ikke springe for meget efter bold eller pind, hvor han skal hoppe eller lave pludselige opbremsninger. Han får VitalAnimin, som også er et dyrt tilskud, som skulle være godt for leddene. Arthroflex har jeg prøvet, men det er meget meget dyrt. Hokamix-Gelenk+ beskrives nærmest som et mirakelmiddel på nettet, men jeg vil bare lige høre, om andre har prøvet det til deres hunde og om det har virket. Det koster 835 kr for 1500 g, og der er til 100 dage - men er det dét værd???
Min hund er iøvrigt ikke overvægtig og får god motion hver dag samt akupunktur- behandlinger med jævne mellemrum(virker godt for hans led og for humøret generelt). Han er desværre ikke nogen vand-hund og nægter at svømme og gå ud på dybt vand, selvom han godt kan svømme, så jeg kan ikke styrke hans led på dén måde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 23:48

Nogen af mine bekendte har prøvet det til deres gamle RottWeiler, og var ikke overbevist om virkningen. Det var så på grund af stivhed og gigt i ledene.
Men de er glade for Glukosamin, hvor de kan se en tydelig forbedring på hundens tilstand,og det er ikke nært så dyrt.
En anden ting er, det er slet ikke sikkert det ville være godt for din hund at svømme, medmindre det er i varmtvandsbassin.
Hunde med gigt/ledproblemer får det som regel værre af koldt vand. Men nu skriver du jo selvfølgelig ikke hvad det er for ledproblemer din hund døjer med.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-08-04 01:01

Nu ved jeg ikke, om det kan have samme virkning på hunde, som på mennesker. Men jeg prøvede G-lenk i 4-6 mdr. - og fik det betydeligt værre, med langt flere smerter. Men det kommer nok an på, hvilke ledproblemer din hund har. Hvis der sidder nerver i klemme et eller andet sted, så vil den få mere ondt, fordi leddene eller brusken begynder at vokse ud igen. Hvis den har dysplasi, er det muligt det hjælper.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 13-08-04 07:50

Mine erfaringer med produktet er andenhånds, men jeg ville ikke prøve det selv efter de tilbagemeldinger jeg har fået om det. Til min unghund med albueledsdysplasi i svær grad og min gamle tæve med en gammel skade i skulderen bruger jeg Artrocare+. Det er primært condruitin og msm der er virksomt i Artrocare. Og det har været vidundermidlet for mine hunde. Fra at overveje at få "lillehundens" (36kg) ben gjort stift for at undgå det værste smerter - er han nu smertefri og næsten haltfri. For lige at tage det sidste halthed har jeg tænkt mig at give ham en smule glucosamin også.
Artrocare er ikke helt så dyrt som artroflexen når man bruger det i pulverform. Og du kan ret hurtigt se om din hund har behov for fuld dosis, som anbefalet af producenten. Min gamle tæve nøjes med 1/10 og min unghund med 2/5 af anbefalet dosis. Det virker her.

held og lykke med din hund - ps: hvis du har lyst til at svømmetræne din hund findes der hundesvømmebade mange steder rundt om i landet.

vh
dorthe, nica og chicko

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 13-08-04 10:22

Mange tak dova, Jernladyen og itgrafen for disse tilbage meldinger! Nu nævner først- og sidstnævnte Glukosamin....hvad er det? Er det et kosttilskud til at styrke leddene, er det medicin eller hvad?
Grunden til at jeg ikke skriver, hvad min amerikanske bulldogs halthed skyldes, er, at det ved hverken dyrlægen eller jeg. Der er ikke noget at se på røntgenfotografier, men Axel(min hund) har i koldt og fugtigt vejr ofte problemer med sin skulder/albue, hvilket kunne tyde på gigt. Jeg har kunnet holde det nogenlunde i ave ved at gå til akupunktur med ham 3-4 gange årligt samt give ham VitalAnimin. Kosten lagde jeg også om for nogle år siden, da han(som mange andre bulldogs) havde hudproblemer. I dag får han rå lammekødben (tænderne holder sig superflotte) og tørfoder uden tilsætningsstoffer samt lidt middagsrester oveni.
Men her for en måneds tid siden er han begyndt at trække lidt på det ene bagben. Nogle gange løfter han det, andre gange virker det som om han "glemmer at få det med sig", så det er svært at komme op ad en trappe. Nu bor vi i stueetagen heldigvis og har en lille have til, så det gør det nemmere for ham. Jeg tror ikke, at det er dysplasi, for han ligger ofte, som han altid har gjort, med bagbenene fint strakt ud bag sig. Nogle dage har han tilsyneladende ingen problemer med bagbenet eller skulderen.
Jeg undlod at give ham VitalAnimin i 1 års tid, og der var en tydelig bedring i hans bevægelsesapparat og dermed humør, da jeg begyndte at give ham det igen, så én eller anden form for tilskud har han nok brug for.
Jeg modtager meget gerne flere gode råd.... Er der nogen, der har gode erfaringer med massage til hunde? Måske det kunne hjælpe? Man vil jo gøre alt for sit elskede dyr, hvis det lider!
PS Itgrafen - jeg ville gerne gå til svømmetræning med Axel, men jeg tror ikke, at han vil! Jeg har set ham svømme i en skovsø som hvalp, men af én eller anden grund, har han aldrig vovet sig ud på dybt vand siden, og dermed aldrig svømmet. Han kan stå og gø ½ m fra en pind, der er smidt i vandet, hvis han lige nøjagtig ikke kan nå den uden at miste fod(pote)-fæste. Men han vil hellere give afkald på en lækker pind end at vove sig derud.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-04 10:55

Glukosamin er et naturmiddel der er lavet af udtræk af en bestemt slags krabbeskjold. Og det har en gavnlig virkning på bl.a. slidgigt og andre former for svagheder i ledbrusken.
Det har været meget omdiskuteret om det kunne godkendes til brug af mennesker. Det er til dyr det fortrinsvis er lavet. Men mange mennesker bruger det også med godt resultat.
Det eneste man skal være opmærksom på, at man skal blive langt væk fra det hvis man lider af skaldyrsallergi, det det ellers kan fremkalde temmelig kraftige allergiske reaktioner.
Du kan finde megetmere om det på nettet. Glukosamin kan også fås med tilsætning af MSM som itgrafen omtaler som et af virkestofferne i Artrocare.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-08-04 15:02

Hej Axelise. G-lenk og Glukosamin er det samme, mener jeg. G-lenk fik jeg bare fra England. Men prisen var ca. det samme, som da det blev frigivet som Glukosamin herhjemme.
Har du prøvet at tale med Dr. Wolle??? Det var dem, der i sidste ende havde det bedste resultat på vores hund.
Hilsen Jette

http://www.naturensapotek.dk/ :

Alle nedenstående produkter skal gives sammen med Wolle's Wow eller Mis Wolle

Wolle’s 581/677
Mod hofteledsdysplasi og slidgigt.

Wolle’s 703
Mod for meget mavesyre og luft i maven. Køresyge.
Wolle’s 809+1886+1892
Mod furunkulose. Virker normaliserende på hudens stofskifte, mod bylder og filipenser. En forstærkning af symptomerne i starten af behandlingen er normalt.

Wolle’s 809
Mod kraftigt hårtab hos hunde og katte.

Wolle’s 1857
Mod slidgigt, muskelgigt og infiltrationer.

Wolle’s 1863
Mod mavesår, mavekatar og maveinfektion samt for meget mavesyre (regulerende).
Wolle’s 1870+809 samt evt. 1892
Mod alle former for udslæt, kløe, eksem og hårtab.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-04 15:39

Gelenk+ er ikke helt det samme som glukosamin, men det er rigtigt at det er tilsat nogen af de samme stoffer som i glukosamin, bare ikke så koncentreret.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 14-08-04 14:15

Tak til dova for at svare på hvad glycosamin er, det burde jeg jo have skrevet. Jeg er igen ude med andenhånds informationer, når jeg fortæller at jeg kun har hørt gode ting om wolles kosttilskud til hunde.
- Jeg kom til at tænke på at din hund måske kunne have en ledmus Axelise. Den kan kun opdages ved operation, hvilket nok syntes lidt for drastisk i dit tilfælde.
Chicko fik lavet den operation allerede i 6mrds alderen (ham med artrocare, glucosamin og så videre, nu 14 mrd)
Det vil sikkert være en god ide at ringe til Wolle og spørge om kender til en lignende problemstilling og om de har et forslag til kosttilskud.
Omkrin svømning så fniser jeg stadig over hvor farligt det kunne være for Chicko at springe i et hundesvømmebasin første gang, det var virkelig en overvindelse der krævede en let hjælpende hånd og lukkede øjne fra hans side første og anden gang - men siden har han elsket det. Og han opfører sig nu som en "rigtig" golden retriever når vi er ved vandet.
Massage er altid godt. Det er klart at hvis hunden har smerter et sted og endda så meget så den er nødsaget til at halte, så vil den i hvert fald stramme ekstra i de muskler den bruger for at kompensere på normal gang. Det kan massage løsne op på det. En dygtig hundemasør kan også afhjælpe mange fysiske problemer hos hunde - men det kræver stor ekspertise og dygtighed. Henvend dig eventuelt hos dyrlægen og spørg om de har massagetilbud, eller kender til nogle dygtige hundemassører. Du kan eventuelt også ringe til Utika i Støvring, de uddanner hundemassører.

vh
itgrafen, dorthe, nica(5 uger gravid med mange hvalpe) og chicko

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-04 15:13

axelise jeg kom lige til at tænke på det du skrev med at han i perioder trækker lidt på benet og ligesom glemmer at få det med sig. Nu ved jeg ikke lige hvor disponeret den race er for diskos-prolabs, men ofte viser sådanne sig ved at de får problemer med bagbenene.
Jeg havde en gammel Welsh Corgi som havde det sådan, og han lå også uden problemer med bagbenene bagud, og det var først da han blev lam i bagkroppen at dyrlægen fandt ud af at det var det han fejlede. Og han var blevet røntgenfotograferet kort tid før.
Nu er det så ikke sikkert der er noget af det i vejen med din hund, men mange gange tænkes der ikke over, at problemer med benene ofte skyldes rygproblemer.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 14-08-04 19:27

Hmmm ja...mange gode bud, og tak for dem til jer alle. Diskos prolabs håber jeg sandelig ikke, men du har ret (dova); det ved man jo ikke!
Dr. Wolle har jeg brugt til mig selv, men aldrig til min hund.
Jeg har 2 dyrlæger; en "almindelig" og rigtig god, og så en dyrlæge i Roskilde, som også arbejder alternativt som supplement. Det er ham der giver Axel akupunktur bl.a. Han (dyrlægen altså) siger, at mange hunde og hingste bliver halte efter at de er blevet kastreret, og det blev min hund da han var 1 år. Dyrlægen siger, at der er nogle energibaner(meridianer), der bliver skåret over, og derfor ser man ofte uoprettelige problemer med at halte, som kun lige kan holdes nede ved smertestillende medicin når det er slem, men ellers akupunktur samt god nærende "ren" kost og evt. kosttilskud.
F.eks. kan Axel ikke tåle sin årlige vaccine hos dyrlægen, han bliver deprimeret og meget træt af den. Min alternative dyrlæge siger, at mange hunde reagerer på denne måde efter den årlige vaccine, da de har svært ved at udskille de tungmetaller, der er i denne vaccine. Og så er der jo dyrlæger som den berømte Finn Smed, som mener, at man IKKE skal give sin hund vaccine 1 gang årligt, - men jeg tror ikke helt jeg tør at lade være..... Hvad siger I andre?
Nåmen det er snart tid til det årlige tjek hos den almindelige dyrlæge og dermed den årlige vaccine, så jeg tror lige, jeg skal have taget nogle friske røntgenbilleder, nu vi er i gang.
Jeg vil prøve Glokosamin/Glycosamin (I staver det forskelligt) og tjekke op på Dr. Wolle's produkter.
Vil det sige, at nogle af de stoffer, som findes i Hokamix-Gelenk+ er det samme som Glukosamin??

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 14-08-04 21:06

Held og lykke Axelise, håber at det kommer til at gå din hund rigtigt godt.
Smiler, jeg håber også at du har lyst til at fortælle hvordan det går din hund med det du vælger.
glycosamin er godt, msm også - men du kunne også spørge din dyrlæge om en kombination af disse og condruitin.

venlig hilsen
dorthe, nica og chicko

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 14-08-04 21:09

Ps: jeg ville aldrig vaccinere min hund hvert år hvis det ikke var på grund af avl, udstillinger og udenlandsrejser.
Ellers ville jeg nøjes med at vaccinere hvert tredie år.

venlig hilsen
dorthe, chicko og nica, med de 8-12 hvalpe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-08-04 21:48

Hej Axelise.
Iflg. en af de dyrlæger, vi bruger (der er ca. 6 dyrlæger ansat tror jeg) behøver man IKKE vaccinere hvert år, hverken hund eller kat, MEDMINDRE den har adgang til muselort. Så skal de vaccineres en gang hvert år. Men hvem kan sige, hvor der ligger en muselort??? Så vi gør det hvert år. Vores bliver ikke trætte af det, de bliver direkte syge/dårlige mindst resten af dagen og som regel et par dage. Så er der ikke mere at mærke.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 15-08-04 00:40

Hej
Jeg mener heller ikke det er nødvendigt at vaccinere hvert år. For ikke så længe siden , var der en udsendelse om emnet i TV, og der blev dyrlægerne faktisk anklaget for, at ideen med årlig vaccine kun var for at tjene penge,og at det slet ikke var nødvendigt.
Så spørger du om der er det samme i Glukosamin som det andet med Gelenk+. (hokamix var det vist)
Der er ikke meget, men i Gelenk+ som er en tilsætning til Hokamix, er der noget af det stof som er hovedingrediens i Glukosamin. Og jeg synes at have fundet ud af, ud fra de ting jeg hører, at det er Glukosamin der med sit store koncentrat af krabbeskjoldsudtræk er det mest virksomme, og især hvis det er tilsat MSM.

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 16-08-04 07:50

Har det lidt.. hmm ambivalent overfor dette spsm.
Mener der er nok dyreforsøg i verden, man behøver ikke at foretage dem i hjemmet også.

Prøv Glucosamin.. Det startede i DK, som medicin til dyr (primært heste og hunde) der havde gigt, eller gigtlignende problemer.
I dag er det godkendt til mennesker (efter en minister havde benyttet det til eget brug, men det faldt ikke heldigt ud)
Jeg kender flere gigt patienter og patienter med ledsmerter der har haft god gavn af midlet.. Men også få der ikke har.

Prøv det, men giv det tid.. det kan tage op til 2 måneder eller mere inden du kan se effekten

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-08-04 09:14

Til gengæld har jeg lige talt med en behandler, som siger, at hun aldrig ville bruge Glukosamin til patienter (hverken mennesker eller dyr) med nyreproblemer uden at der bliver tilsat noget drænerende stof, så nyrerne kan udskille Glukosaminen. Hun siger, at man ikke bare sådan kan "tage" Glukosamin. Så jeg må lige undersøge det nærmere inden jeg begiver mig ud i det....

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-08-04 19:50

Dova, ved du om glukosaminsulfat er det samme som msm? De sagde i Matas i dag om et Glucosamin præparat, der hedder Glucosamin Pharma Nord, at det er tilsat sulfat og at det skulle være det samme som msm...? Det vil sige, at det skulle være ligeså godt som Glucosamin tilsat msm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 21:00

Det er ikke det samme .Glukosamin kaldes også Glukosaminsulfat, og MSM er et svovlpræparat der bliver tilsat.
men nu håber jeg dette link virker for der kan du læse om det
www.vitaviva.com/da/health/health_products_details.201.aspx

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 16-08-04 21:43

Tak for oplysningen...og for linket. Har dog selv fundet Vitaviva på nettet i går, men bliver irriteret over at skulle betale 95 kr i fragt og ekspeditionsgebyr. Hvis nu jeg vidste, at produktet virkelig virkede på ham(min hund), så ville jeg bare købe et ordentligt læs, men at hele 33% af en vares pris skal gøres op i fragt og eksp. gebyr, det er altså noget pebret, ikke? Så jeg havde faktisk håbet på at finde samme vare et andet sted; en Matas eller helsekost f.eks.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 16-08-04 23:13

det er muligt at købe glycosamin og msm (og wolles) i velassorterede helsekost butikker, du behøver ikke at betale for fragten på den måde.
vh
dorthe, nica og chicko

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-08-04 10:10

Tak for det, itgrafen!

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 17-08-04 10:29

Tak for svaret dova. Og også mange tak til alle jer andre, som alle har kommet med så gode råd og delt jeres erfaringer. Jeg kan jo ikke fordele point'ene imellem jer, så dova får points for de meget uddybende svar. Tak for dem! Jeg vil gerne fortælle jer, hvordan det kommer til at gå med Axel, men vælger at lukke spørgsmålet nu, for ellers kan jeg først vende tilbage med resultater om et par måneder, og jeg hører til dem, der bliver irriteret over andre, der ikke lukker deres spørgsmål, når de har fået gode svar......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-04 10:54

Tak for det Axelise
Og håber du får godt resultat med det
Hilsen dova

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 17-08-04 12:22

tak selv, ønsker held og lykke og ser frem til at høre om dine resultater

dorthe, nica og chicko