/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløs netværk ??
Fra : BerndJ
Vist : 302 gange
100 point
Dato : 12-08-04 21:29

Som novice indenfor netværk har jeg, for jer, formentlig et banalt spørgsmål:

Jeg har to pc'er: begge har "almindelig" netkort (til en 100 - kron'), begge har Win xp. Kun den ene pc er på nettet (via TDC's bredbånd). Den anden pc (min søn's, som er placeret på 1. sal i vores hus), skal også gerne på nettet, via trådløs forbindelse.

HVAD skal jeg købe? HVAD skal der til før det fungerer? Jeg er forvirret over alle de forskellige begreber som eksempelvis router (hvad er det?), netgear (hvad er det), netgear trådløs router 54, osv. osv..

Hvor køber man bedst? Jeg har altid handlet hos Zitech, og er egentlig godt tilfreds. Men hvad med TDC-shoppen??

Har været inde på TDC-shoppens hjemmeside hvor der tilbydes 13 forskellige produkter - men desværre forstår jeg ikke helt deres produktbeskrivelser.

Er der nogen som kan / vil hjælpe mig med at forklare?? Begynd venligst så banalt som muligt - tak!!!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-04 21:35

Jeg har bestemt gode er faringer med TDC ebutikkens produkter der jo sendes fragtfrit.
Hvis du anskaffer en trådløs router skal der være plads til at du kan koble din egen maskine på med kabel (normalt) og så sætter du sønnens til med trådløst netkort. Du kan også trække kabler som jeg gør og bruge standard router.
Altså det du skal bruge er et alm. netkort
et trådløst netkort
en trådløs router og nogle patch kabler til at forbinde din til router og router til modem.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 12-08-04 21:39

Mange tak for hurtig og præcis svar, BjarneD!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 21:39

Hvis du så sætter det hele op med DHCP (automatisk søgning af IP adresse) på TCP/IP skulle I uden videre kunne komme på nettet begge to.
Når du køber TDC's produkter kan du også få support og du kan finde vejledninger på TDC's hjemmesider
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_ekstra_56864

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-04 21:40

Det er ikke altid sikkert du kan få forbindelse i et hus med trådløs forbindelse.
Så jeg vil også foreslå kabelforbindelse. Zitech er et godt sted at handle men ikke altid det billigste.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 21:43

Du kommer bare igen hvis du skal have mere at vide.
Når I nu får maskinerne på nettet så skal I nok også kunne kommunikere indbyrdes, og det findes der også råd for, men lad det vent nu får du bare lige et nyttigt link mere:
https://www.cert.dk/vejled/wireless.shtml

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 21:46

Jeg er også mest til kabelforbindelser, men jeg har indtryk af, at problemer med trådløse forbindelser oftest forekommer i betonbyggeri og hvor der elektroniske støjkilder mellem forbindelserne.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 12-08-04 21:52

Jeg tror problemet med støjkilder er ikke så udpræget i mit tilfælde: jeg bor langt ud på landet uden naboer, og bortset fra TV, stereoanlæg og hvad "man" ellers sådan har i en ganske alm. familie er der vist ikke noget som kan agere som støjkilde. Men hvis det skulle vise sig at trådløs ikke kan fungere i mit hus, vil TDC formentlig bytte til kabelforbindelse - de plejer at være temlig ok hvad det angår.
Men hvad er en router egentlig?? Er det bare en fordeler, ligesom en el-forlængerledning med 2 eller 3 eller 4 "udgange"?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 22:02

En router er lidt mere end en fordeler.
Den har en indbygget swich, som er fordeleren,men der ud over har den mulighed for at samle flere netkort til en opkoblingsforbindelse og det kan ske på flere forskellige måder, DHCP, fast IP, cloning af Mac adresse og så er der mulighed for NAT og firewall, der på hver sin måde begrænser adgangen ude fra og ind i routeren og de forbindelser der er tilkoblet.
Routeren kan altså også bruges som Switch (fordeler ) til et lokalnetværk samtidig med at enhederne i netværket uafhængigt af hinanden kan kobles på Internet. Kort fortalt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 22:04

Hvis det er lidt rodet forklaret så var det bare for at gøre en meget lang historie kort.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 22:05
Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 12-08-04 22:11

MANGE TAK, BjarneD ... nu synes jeg det begynder at "dæmre" lidt - og begreberne giver mening - og når så forhåbentlig snart kan "arbejde" med router og netkort osv. skal forståelsen nok komme - tak forhjælpen!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-04 22:20

Ellers fortsætter vi bare. Det det drejer sig om er at gøre det enkelt og så kan man jo efterfølgende udnytte flere muligheder i takt med at man får mere erfaring.
Når du skal købe en router kunne du jo kigge efter en med indbygget firewall og du går ikke helt forkert af dem TDC sælger fordi de er udvalgt fordi de er stabile og nemme at bruge.