/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Valg af espressomaskine ?
Fra : Rimtas
Vist : 3848 gange
50 point
Dato : 06-06-01 14:28

Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema (mælkeskummet har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg bruger helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso. Jeg har prøvet at variere både kaffetypen, malningsgraden og hvor hårdt det er presset sammen inden brygningen. Jeg havde en enkelt gang en helt ny Krups i samme kategori, men den lavede endnu værre kaffe.
Spørgsmålet: Findes der en maskine som bare laver fed espresso med fingertykt crema og det hele ?
Kan man regne med at jo dyrere jo bedre ?
Er der nogen der kan anbefale en rigtig god maskine og er det noget der er til at få fat på i Københavnsområdet ?

PS: Der findes også nogle smarte italienske maskiner med et langt håndtag- er de gode ??

;) Rimtas

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 06-06-01 21:32

Hej Hjr

Tak for linksene, det var interessant læsning, men jeg mangler stadig om nogen kan anbefale en bestemt espressomaskine og hvor man kan købe dem. Jeg har allerede kigget i Magasin og Illum og adskillige isenkramer, men jeg synes ikke de har noget overbevisende.
Jeg er stadig ikke overbevist om at jo dyrere jo bedre.

;) Rimtas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 21:31

Hej,

Der findes i hvert fald nærmes kun dyrere maskiner. Du skriver ikke noget om
den kaffe du bruger, altså om du selv maler den eller du køber den malet.
Hvis du vil bruge flere penge på en bedre Espresso maskine er den
fremherskende mening at du spilder pengene medmindre du får fat i en
ordentlig kværn, og den er i sig selv dyr. Du kan få Gaggia maskiner og
kværne i Danmark hos
"Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk> wrote in message
news:ulpT6.6341$R84.869584@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den
> laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema (mælkeskummet
> har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg bruger
> helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso. Jeg har prøvet at
> variere både kaffetypen, malningsgraden og hvor hårdt det er presset
> sammen inden brygningen. Jeg havde en enkelt gang en helt ny Krups i
> samme kategori, men den lavede endnu værre kaffe.
> Spørgsmålet: Findes der en maskine som bare laver fed espresso med
> fingertykt crema og det hele ?
> Kan man regne med at jo dyrere jo bedre ?
> Er der nogen der kan anbefale en rigtig god maskine og er det noget der
> er til at få fat på i Københavnsområdet ?
>
> PS: Der findes også nogle smarte italienske maskiner med et langt
> håndtag- er de gode ??
>
> ;) Rimtas
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 06-06-01 21:42

Hej Igen,
Jeg forsøger at færdiggøre den forrige mail.

Der findes i hvert fald nærmes kun dyrere maskiner. Du skriver ikke noget om
den kaffe du bruger, altså om du selv maler den eller du køber den malet.
Hvis du vil bruge flere penge på en bedre Espresso maskine er den
fremherskende mening at du spilder pengene medmindre du får fat i en
ordentlig kværn, og den er i sig selv dyr. Du kan få Gaggia maskiner og
kværne i Danmark hos
Kenya Kaffe Strandvejen 135B
2900 Hellerup
Telefon 39 62 54 55

Hvis du alligevel mangler en ordentlig kværn og virkelig vil gå videre med
ordentlig kaffe, kan du overveje at købe dels en ordentlig kværn og en
kafferister, dette sælges som en samlet pakke hos Moccabox se:
www.moccabox.dk

Endelig er der en fyr der er i gang med at starte en netbutik op med
espressomaskiner og lignende på
www.espressokaffe.dk

Den er ifølge vedholdende rygter på vej imod at blive søsat i den virtuelle
verden.

Claus

"Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk> wrote in message
news:ulpT6.6341$R84.869584@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den
> laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema (mælkeskummet
> har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg bruger
> helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso. Jeg har prøvet at
> variere både kaffetypen, malningsgraden og hvor hårdt det er presset
> sammen inden brygningen. Jeg havde en enkelt gang en helt ny Krups i
> samme kategori, men den lavede endnu værre kaffe.
> Spørgsmålet: Findes der en maskine som bare laver fed espresso med
> fingertykt crema og det hele ?
> Kan man regne med at jo dyrere jo bedre ?
> Er der nogen der kan anbefale en rigtig god maskine og er det noget der
> er til at få fat på i Københavnsområdet ?
>
> PS: Der findes også nogle smarte italienske maskiner med et langt
> håndtag- er de gode ??
>
> ;) Rimtas
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 22:42

Mrs Krabappel, en allesteds nærværende ånd, der også hersker her i NG, med
sans for alt godt, og Italiensk i særdeleshed, henledte min opmærksomhed på
http://www.gemme.it (siden er under konstruktion for tiden) hvor jeg har
købt 2 gode semiprofessionelle maskiner; leveringtid ca 4 dage pris omkring
2300,- incl moms..
Så vidt jeg husker kalder de den for nr. 26 (?), og den fåes også med
indbygget kværn.
Alt i rustfrit stål, professionnel indmad, og virkelig solid.
Lave herlig kaffe med crema, rigelig kapacitet på dampsiden til opskumning
af mælk, og med solenoide og 3 termostater, så den kan stå tændt uden
bekymring.

Det er min anbefaling.

Mvh Henrik
"Claus Thøgersen" <thoeg@get2net.dk> wrote in message
news:3b1e9519$0$192$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hej Igen,
> Jeg forsøger at færdiggøre den forrige mail.
>
> Der findes i hvert fald nærmes kun dyrere maskiner. Du skriver ikke noget
om
> den kaffe du bruger, altså om du selv maler den eller du køber den malet.
> Hvis du vil bruge flere penge på en bedre Espresso maskine er den
> fremherskende mening at du spilder pengene medmindre du får fat i en
> ordentlig kværn, og den er i sig selv dyr. Du kan få Gaggia maskiner og
> kværne i Danmark hos
> Kenya Kaffe Strandvejen 135B
> 2900 Hellerup
> Telefon 39 62 54 55
>
> Hvis du alligevel mangler en ordentlig kværn og virkelig vil gå videre med
> ordentlig kaffe, kan du overveje at købe dels en ordentlig kværn og en
> kafferister, dette sælges som en samlet pakke hos Moccabox se:
> www.moccabox.dk
>
> Endelig er der en fyr der er i gang med at starte en netbutik op med
> espressomaskiner og lignende på
> www.espressokaffe.dk
>
> Den er ifølge vedholdende rygter på vej imod at blive søsat i den
virtuelle
> verden.
>
> Claus
>
> "Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk> wrote in message
> news:ulpT6.6341$R84.869584@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den
> > laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema (mælkeskummet
> > har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg bruger
> > helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso. Jeg har prøvet at
> > variere både kaffetypen, malningsgraden og hvor hårdt det er presset
> > sammen inden brygningen. Jeg havde en enkelt gang en helt ny Krups i
> > samme kategori, men den lavede endnu værre kaffe.
> > Spørgsmålet: Findes der en maskine som bare laver fed espresso med
> > fingertykt crema og det hele ?
> > Kan man regne med at jo dyrere jo bedre ?
> > Er der nogen der kan anbefale en rigtig god maskine og er det noget der
> > er til at få fat på i Københavnsområdet ?
> >
> > PS: Der findes også nogle smarte italienske maskiner med et langt
> > håndtag- er de gode ??
> >
> > ;) Rimtas
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 22:48

Check http://www.lelit.com/PL040-PL041.htm og
klik på esploso pl040!

God fornøjelse.
Henrik

"Henrik" <henriks22@hotmail.com> wrote in message
news:9fm828$r42$1@news.inet.tele.dk...
> Mrs Krabappel, en allesteds nærværende ånd, der også hersker her i NG, med
> sans for alt godt, og Italiensk i særdeleshed, henledte min opmærksomhed

> http://www.gemme.it (siden er under konstruktion for tiden) hvor jeg har
> købt 2 gode semiprofessionelle maskiner; leveringtid ca 4 dage pris
omkring
> 2300,- incl moms..
> Så vidt jeg husker kalder de den for nr. 26 (?), og den fåes også med
> indbygget kværn.
> Alt i rustfrit stål, professionnel indmad, og virkelig solid.
> Lave herlig kaffe med crema, rigelig kapacitet på dampsiden til opskumning
> af mælk, og med solenoide og 3 termostater, så den kan stå tændt uden
> bekymring.
>
> Det er min anbefaling.
>
> Mvh Henrik
> "Claus Thøgersen" <thoeg@get2net.dk> wrote in message
> news:3b1e9519$0$192$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > Hej Igen,
> > Jeg forsøger at færdiggøre den forrige mail.
> >
> > Der findes i hvert fald nærmes kun dyrere maskiner. Du skriver ikke
noget
> om
> > den kaffe du bruger, altså om du selv maler den eller du køber den
malet.
> > Hvis du vil bruge flere penge på en bedre Espresso maskine er den
> > fremherskende mening at du spilder pengene medmindre du får fat i en
> > ordentlig kværn, og den er i sig selv dyr. Du kan få Gaggia maskiner og
> > kværne i Danmark hos
> > Kenya Kaffe Strandvejen 135B
> > 2900 Hellerup
> > Telefon 39 62 54 55
> >
> > Hvis du alligevel mangler en ordentlig kværn og virkelig vil gå videre
med
> > ordentlig kaffe, kan du overveje at købe dels en ordentlig kværn og en
> > kafferister, dette sælges som en samlet pakke hos Moccabox se:
> > www.moccabox.dk
> >
> > Endelig er der en fyr der er i gang med at starte en netbutik op med
> > espressomaskiner og lignende på
> > www.espressokaffe.dk
> >
> > Den er ifølge vedholdende rygter på vej imod at blive søsat i den
> virtuelle
> > verden.
> >
> > Claus
> >
> > "Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk> wrote in message
> > news:ulpT6.6341$R84.869584@news010.worldonline.dk...
> > > Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den
> > > laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema
(mælkeskummet
> > > har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg
bruger
> > > helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso. Jeg har prøvet
at
> > > variere både kaffetypen, malningsgraden og hvor hårdt det er presset
> > > sammen inden brygningen. Jeg havde en enkelt gang en helt ny Krups i
> > > samme kategori, men den lavede endnu værre kaffe.
> > > Spørgsmålet: Findes der en maskine som bare laver fed espresso med
> > > fingertykt crema og det hele ?
> > > Kan man regne med at jo dyrere jo bedre ?
> > > Er der nogen der kan anbefale en rigtig god maskine og er det noget
der
> > > er til at få fat på i Københavnsområdet ?
> > >
> > > PS: Der findes også nogle smarte italienske maskiner med et langt
> > > håndtag- er de gode ??
> > >
> > > ;) Rimtas
> > >
> > > --
> > > Leveret af:
> > > http://www.kandu.dk/
> > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-06-01 23:12

Hej Rimtas

Prøv at se på http://www.coffeekid.com/ og
http://www.coffeekid.com/rancilio/default.htm
Her vil det fremgå at det eneste rigtige er at købe en Rancilio Silvia
espressomaskine - den koster 4300 kr ,
og dertil kommer (den ifølge coffekid obligatoriske ) kaffekværn Rancilio
Rocky til 2500 kr.
Begge dele kan købes i Tyskland pr postordre hos
http://www.coffeefactory.de/
Jeg har en (rig) bekendt der har købt " the silvia - rocky combo" -
han er vist meget tilfreds (men det skal han vel også være til den pris)

Blandt disse entusiaster jagter man " the perfect shot" - man
diskuterer om kaffen skal presses med 20kg eller 25 kg kraft - osv
....osv......

Der er dog billigere alternativer. Det tyske forbruger-blad "Stiftung
Warentest" har testet en del forskellige maskiner -
se
http://www.warentest.de/wtest/plsql/sw_kompass.anzeige?kontaktnr=0&va_inh_id
=16636&zeitschrift=t
"Jura Subito" var testvinderen. Den kan du se (og købe ) på
http://www.coffeefactory.de/ prisen er 1830 kr.
Den skulle være let at bruge , fordi den har et specielt system til
dosering og presning af kaffen ( med et drejehåndtag)
- men det ER jo ikke en Silvia

Jeg overvejede at købe en espressomaskine - og valget snævrede sig ind til
de to ovennævnte muligheder.
( de nævte priser er inklusive forsendelse og med tysk moms - med dansk
moms bliver det 10 % ekstra)

- Min økonomiske fornuft sejrede dog , og jeg kastede jeg mig over te
istedet for

Med venlig hilsen Esben

Rimtas <Rimtas.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ulpT6.6341$R84.869584@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den
> laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema (mælkeskummet
> har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg bruger
> helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso. Jeg har prøvet at
> variere både kaffetypen, malningsgraden og hvor hårdt det er presset
> sammen inden brygningen. Jeg havde en enkelt gang en helt ny Krups i
> samme kategori, men den lavede endnu værre kaffe.
> Spørgsmålet: Findes der en maskine som bare laver fed espresso med
> fingertykt crema og det hele ?
> Kan man regne med at jo dyrere jo bedre ?
> Er der nogen der kan anbefale en rigtig god maskine og er det noget der
> er til at få fat på i Københavnsområdet ?
>
> PS: Der findes også nogle smarte italienske maskiner med et langt
> håndtag- er de gode ??
>
> ;) Rimtas
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-01 17:59

Hej,

Det er en urimelig sammenligning, eller lad os bare spørge hvorfor du ikke
henviser til omtalen af den billige maskine på CoffeeKids site? Enten fordi
den ikke er der, eller fordi folk ikke er imponerede? Derudover er det
rigtigt at ejerskab af både en Silvia og en Rocky kværn er et must for
amerikanerne, vist mest fordi Rocky er en indretning der nærmest ligner
noget der kræver udstedelse af et kørerkort for dyret startes.

Claus

PS der findes en rimelig interessant test af Espresso maskiner med gode
forklaringer på
Norsk Kaffeinformasjons hjemmeside:
http://www.kaffe.no/

Godkendelse af svar
Fra : Rimtas

Dato : 07-06-01 23:20

Tak for svaret Claus Thøgersen.
Jeg tror jeg vil smutte forbi Strandvejen for at se på maskiner og kværne

:) Rimtas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-01 00:32

Jeg er bestemt ikke espresso-specilist eller entusiast. Men jeg har haft
en Krups i 10 år - og været nogenlunde tilfreds.
Åbentbart elsker espresso-eksperterne at hade Krups , citat:
"den laver stærk kaffe der smager mærkeligt - ikke espresso"
Jeg synes det er lidt overdrevet - jeg kan godt lide den "mærkelige" smag
, selv om den måske ikke er helt som "professionel espresso".

Da Krups'en så gik i stykker for nylig, surfede jeg nettet i et par dage
for at finde en ny espressomaskine.

Jeg anbefaler ikke noget bestemt - min hensigt var bare at videregive
nogle links, så man selv kan danne sig en mening.
Når jeg har nævnt de to maskiner Jura Subito og Rancilio Silvia , er der
fordi det var hvad jeg selv personligt fandt frem til som alternativer i
hver sin ende af prisskalaen (med god pris/performance forhold) Stiftungs
Warentests sammenligning er vel heller ikke uinteressant hvis man vil
orientere sig før man bruger flere tusinde kroner.

Med hensyn til "Jura Subito" , så er den også solgt under navnet "
Capresso Ultima" ( i USA bl.a)
Hvis man vil vide mere kan man søge på "Jura Subito" og " Capresso
Ultima"
( evt også på http://groups.google.com/googlegroups/deja_announcement.html)

Jeg tror at Jura Subito er en rimelig billig og brugervenlig maskine ,
der laver acceptabel måske endda god espresso (testvinder !)
Men dyrere maskiner er givetvis mere holdbare og kan ( forhåbentlig
lave en fremragende god espresso ( det mangler også bare til den
pris)
Coffee-kid's , og amerikanernes holdninger synes jeg er lidt
hysteriske - men man kan jo godt blive lidt smittet af
masse-(rancilio)- hysteri

For mig blev enden på historien at jeg reparerede min Krups.
(og begyndte at drikke grøn te - men det er en anden historie

Med venlig hilsen Esben

Claus Thøgersen <thoeg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b1fb28d$0$192$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Hej,
>
> Det er en urimelig sammenligning, eller lad os bare spørge hvorfor du ikke
> henviser til omtalen af den billige maskine på CoffeeKids site? Enten
fordi
> den ikke er der, eller fordi folk ikke er imponerede? Derudover er det
> rigtigt at ejerskab af både en Silvia og en Rocky kværn er et must for
> amerikanerne, vist mest fordi Rocky er en indretning der nærmest ligner
> noget der kræver udstedelse af et kørerkort for dyret startes.
>
> Claus
>
> PS der findes en rimelig interessant test af Espresso maskiner med gode
> forklaringer på
> Norsk Kaffeinformasjons hjemmeside:
> http://www.kaffe.no/
>

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 08-06-01 13:36

Hej Espen, tak for din kommentar.

Min Krups er faktisk også lige blevet repareret (nyt varmelegeme) til den rimelige pris af 700 kr. Til den pris får man alligevel ikke nogen ny maskine for.
Men hvad er det sådan en Rancilio har, som gør den så god ? Har den ekstra pumpestyrke eller et specielt filter ?? Den har selvfølgelig et lækkert design og er måske mere holdbar. Men selve mekanikken i en espressomaskine kan da ikke være så avanceret !?
:) Rimtas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-01 21:44

Wed, 06 Jun 2001 12:28:20 GMT skrev "Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk>

Hej Rimtas,

>Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den
>laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema (mælkeskummet
>har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg bruger
>helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso.

Jeg har en Krups Automatic something til ca. 2500 kr, den er også på
omkring 15 bare og den laver rigtig god espresso med en fed tyk crema -
men jeg nægter at tro at prisforskellen gør noget.

Har du prøver færdigmalet espressobønner? Illy eller andet? Varieret
mænden af færdig espresso, prøvet med mere kaffe og mindre vand?

René
www.rene.hjorth.com

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 10-06-01 00:14

Hej René,
Jeg har prøvet Illy og den er faktisk ret god. Jeg har selvfølgelig prøvet alle mulige variationer af kaffemalninger (hvis det hedder sådan) og mængder af kaffe, samt varieret sammenpresningen.
Efter at have læst den norske forbrugerundersøgelse http://www.kaffe.no/
kan jeg se at selv de dyre maskiner ikke altid er perfekte. Det kan så være mælkeskummet, temperaturen her og der eller cremaen. Måske er det kaffemøllen man bør investere i.
;) Rimtas

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 10-06-01 00:18

"René Hjorth" skrev d. 08-06-01 21:44 dette indlæg :
> Wed, 06 Jun 2001 12:28:20 GMT skrev "Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk>
>
> Hej Rimtas,
>
> >Jeg har en Krups espresso "novo- et eller andet" til ca. 1500 kr. Den
> >laver en rimelig espresso. med jeg synes der mangler crema (mælkeskummet
> >har jeg efterhånden lært at lave). Maskinen har 15 bars tryk, jeg bruger
> >helt friskmalet mørkbrændt arabica kaffe til espresso.
>
> Jeg har en Krups Automatic something til ca. 2500 kr, den er også på
> omkring 15 bare og den laver rigtig god espresso med en fed tyk crema -
> men jeg nægter at tro at prisforskellen gør noget.
>
> Har du prøver færdigmalet espressobønner? Illy eller andet? Varieret
> mænden af færdig espresso, prøvet med mere kaffe og mindre vand?
>
> René
> www.rene.hjorth.com
Hej René,
(jeg prøver lige at smide et svar ind her jeg ved ikke helt hvordan det fungerer)
Jeg har prøvet Illy og den er faktisk ret god. Jeg har selvfølgelig prøvet alle mulige variationer af kaffemalninger (hvis det hedder sådan) og mængder af kaffe, samt varieret sammenpresningen.
Efter at have læst den norske forbrugerundersøgelse http://www.kaffe.no/
kan jeg se at selv de dyre maskiner ikke altid er perfekte. Det kan så være mælkeskummet, temperaturen her og der eller cremaen. Måske er det kaffemøllen man bør investere i.
;) Rimtas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-01 09:20

Claus Thøgersen <thoeg@get2net.dk> wrote in message
news:3b1fb28d$0$192$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
Derudover er det
> rigtigt at ejerskab af både en Silvia og en Rocky kværn er et must for
> amerikanerne, vist mest fordi Rocky er en indretning der nærmest ligner
> noget der kræver udstedelse af et kørerkort for dyret startes.
>
LOL
Jeg synes også at for de penge kan man tage en billig charterrejse til
Italien *og* købe en kaffemaskine!!!

Henrik har i en tidl. tråd henvist til en betydelig billigere site og han
har testet den personligt...
Uf - vi har haft denne tråd 1000 gange... Vi har både en Pavoni (den med
barometer og stangen) og en MiniGaggia. Begge udmærket, dog er prisforkel
3:1... Gaggia er også meget nemmere... og så var der nogen der sagde at med
den beskeden bropris vi har kan man tage til Malmoe og købe en Gaggia meget
billigere i Sverige?

Hvad skal jeg sige - det er oftest VAND og KAFFE der er afgørende.
Men mine venners Krups udstyret med Illy kaffe osv står ikke til mål med
vores lille Gaggia. IMO!!!

Sandra

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 12-06-01 09:24

"Ms. Krabappel" skrev d. 11-06-01 09:20 dette indlæg :
> Claus Thøgersen <thoeg@get2net.dk> wrote in message
> news:3b1fb28d$0$192$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Derudover er det
> > rigtigt at ejerskab af både en Silvia og en Rocky kværn er et must for
> > amerikanerne, vist mest fordi Rocky er en indretning der nærmest ligner
> > noget der kræver udstedelse af et kørerkort for dyret startes.
> >
> LOL
> Jeg synes også at for de penge kan man tage en billig charterrejse til
> Italien *og* købe en kaffemaskine!!!
>
> Henrik har i en tidl. tråd henvist til en betydelig billigere site og han
> har testet den personligt...
> Uf - vi har haft denne tråd 1000 gange... Vi har både en Pavoni (den med
> barometer og stangen) og en MiniGaggia. Begge udmærket, dog er prisforkel
> 3:1... Gaggia er også meget nemmere... og så var der nogen der sagde at med
> den beskeden bropris vi har kan man tage til Malmoe og købe en Gaggia meget
> billigere i Sverige?
>
> Hvad skal jeg sige - det er oftest VAND og KAFFE der er afgørende.
> Men mine venners Krups udstyret med Illy kaffe osv står ikke til mål med
> vores lille Gaggia. IMO!!!
>
> Sandra
>
Hej Sandra
Tak for tippet, det lyder som om du synes at din MiniGaggia er ligeså god som din Pavoni, på trods af prisen er 1:3. Det lyder jo godt, hvis man kan købe en god maskine til måske 2500 kr.
Har du købt dem i Italien ? Har du en speciel kværn ?
(hvad betyder IMO ?)
;) Rimtas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-01 10:59

Rimtas <Rimtas.news@kandu.dk> wrote in message
news:jsjV6.4823$rs4.968307@news010.worldonline.dk...
> Tak for tippet, det lyder som om du synes at din MiniGaggia er ligeså
> god som din Pavoni, på trods af prisen er 1:3.

Min mand kan styre en Pavoni, og trods min ingeniøruddannelse kan jeg bare
ikke det - det må være noget med de kvindelige gener...
Der er meget glamour med sådan en Pavoni som ses i alle dameblader og i de
fines huse. Men igen - 6500 DKK... jeg kan tage en uge til Rom og købe
maskinen for de samme penge man giver til produktet + diverse beskatninger
købt her.

Det lyder jo godt, hvis
> man kan købe en god maskine til måske 2500 kr.

Min er en gave men koster 800-1000 kr i Italien, og billigere endnu via
www.gemme.it (når en dag er oppe at køre igen).
"Hvem sagde Malmoe!"

> Har du købt dem i Italien ? Har du en speciel kværn ?
Ja... nej... Jeg køber min kaffe hos byens producent i min by Italien,
fryser den, og har en reserve til flere måneder. Den er malet. Ellers er der
gode kaffer hos Supermarco, Irma og Magasin fx Illy... (PS nogen her har
også Supermarcos maskine; hvordan er den så? Og så er der den berømte butik
i centrum - pilestræde, tidl. Kokkenes torvehals - der har også en).

Så har jeg en kværn også, men den er ret dårlig og dermed bruges kun til at
male filterkaffe, da den ikke kan male "jævnt".

> (hvad betyder IMO ?)

In my opinion! IMHO = (gæt) in my humble opinion.

Sandra

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 12-06-01 13:22

"Ms. Krabappel" skrev d. 12-06-01 10:59 dette indlæg :

> Min mand kan styre en Pavoni, og trods min ingeniøruddannelse kan jeg bare
> ikke det - det må være noget med de kvindelige gener...

hej Sandra
Hvad er den stang egentlig til ?
er den istedet for den elektriske pumpe ? eller en kombination ?

> Der er meget glamour med sådan en Pavoni som ses i alle dameblader og i de
> fines huse. Men igen - 6500 DKK... jeg kan tage en uge til Rom og købe
> maskinen for de samme penge man giver til produktet + diverse beskatninger
> købt her.

Det lyder mere tiltalende med en uge i rom og så få en espressorollsroyce med hjem samtidig.

> Ja... nej... Jeg køber min kaffe hos byens producent i min by Italien,
> fryser den, og har en reserve til flere måneder. Den er malet. Ellers er der
> gode kaffer hos Supermarco, Irma og Magasin fx Illy... (PS nogen her har

Jeg plejer selv at købe hele bønner hos Super Marco (cafe Oro tror jeg de hedder)

> også Supermarcos maskine; hvordan er den så? Og så er der den berømte butik
> i centrum - pilestræde, tidl. Kokkenes torvehals - der har også en).

Er der virkelig en butik i pilestræde, den må jeg lige tjekke !

> > (hvad betyder IMO ?)

Er det NG-slang ?

:) Rimtas
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-06-01 08:56

Rimtas <Rimtas.news@kandu.dk> wrote in message
news:BXmV6.5710$rs4.1004969@news010.worldonline.dk...
> Hvad er den stang egentlig til ?
> er den istedet for den elektriske pumpe ? eller en kombination ?
>
Jeg har ikke studeret mekanikken i den, men det virker sådan: du skal løfte
stangen indtil en bestemt højde - og der kommer den professionelle "touch",
man skal kunne se, hvor meget.
Så trykker du stangen laaangsomt ned, og presser dampen igennem kaffen.
Kunsten er a) at vide hvor meget (langt) man skal presse og b)
pressehastigheden.
Med en Gaggia er a) tryk på knappen når den lyser grøn og
bz b) kig efter hvor meget kaffe er der kommet i
koppen!!!
OK - man skal passe på kaffemængde i filter, bruge vand uden kalk som den vi
har på Frb - men det er standard procedure...
"Crema" er meget afhængig af kaffen "friskhed" og alm. forberedelse.
Og så skal man passe på den øverste filter, da de små huller kan være
tilstoppet med kaffen fedstoffer, efter nogle gange man har brugt maskinen.

> Jeg plejer selv at købe hele bønner hos Super Marco (cafe Oro tror jeg
> de hedder)
>
Han har også en Segafredo til kaffemaskine (billigere end Illy) som er ret
ok... IMO! )
Og lad os ikke glemme Lavazza!!

> > i centrum - pilestræde, tidl. Kokkenes torvehals - der har også en).
>
> Er der virkelig en butik i pilestræde, den må jeg lige tjekke !
>
....eller er det Pistolstrædet!!?? Man kommer ind fra fx hjornet hvor der er
kastaniemand på Østergade, og der er restauranten "L'Alsace" midt i den
lille torv?

Senil-sandra...

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 14-06-01 15:58

hej Sandra
Det er en fornøjelse at læse din beskrivelse !
> Med en Gaggia er a) tryk på knappen når den lyser grøn og
> bz b) kig efter hvor meget kaffe er der kommet i
> koppen!!!

jeg ville ønske jeg havde en manual skrevet af dig :))

> OK - man skal passe på kaffemængde i filter, bruge vand uden kalk som den vi
> har på Frb -

På frb. ? Får I specialleveret vandet uden kalk ?, jeg tror da der er rimeligt meget kalk i på Amager !

> Og lad os ikke glemme Lavazza!!

Jeg kan bedre li´Illy hvis den skal være færdigmalet. Men jeg har godt nok kun prøvet den sorte lavazza, måske er de andre bedre.

> ....eller er det Pistolstrædet!!?? Man kommer ind fra fx hjornet hvor der er
> kastaniemand på Østergade, og der er restauranten "L'Alsace" midt i den
> lille torv?

Kan det ikke være cityarkaden du mener ? der sælger de en masse kaffe idet mindste

> Senil-sandra...

Kender godt det med korttidshukommelsen, men i din alder er du forhåbentlig ikke allerede senil, medmindre det er en begyndende Alzeimer eller CJD

;) Rimtas

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-06-01 09:50

Rimtas <Rimtas.news@kandu.dk> wrote in message
news:mp3W6.1996$VQ4.178775@news010.worldonline.dk...

> På frb. ? Får I specialleveret vandet uden kalk ?, jeg tror da der er
> rimeligt meget kalk i på Amager !
>
Uha nej, det var bare en bøf... vi har en meget kalket og ikke så
velsmagende vand så vi smider Harilds kilevand i kaffemaskinen...

> Jeg kan bedre li´Illy hvis den skal være færdigmalet. Men jeg har godt
> nok kun prøvet den sorte lavazza, måske er de andre bedre.
>
"Qualita' oro"!
Enighed herfra, prøv Lavazza Crema e gusto i den "pinky" pakke eller den,
som er speciel til espresso maskinen (hedder den "espresso casa"?)

> Kan det ikke være cityarkaden du mener ? der sælger de en masse kaffe
> idet mindste
Nej - det er bag den Netto ved siden af Synoptik - lige over for Cityarkaden
på den anden side af Christian IX gade...
for 10 år siden var der Kokkenes torvehal.

Sandra

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 17-06-01 01:19

> velsmagende vand så vi smider Harilds kilevand i kaffemaskinen...
Kan man smage det ?

> "Qualita' oro"!

var lige i Super Marco i dag (i går må det vel efterhånden være) . Skal lige prøve den "Qualita' oro", det er lang tid siden jeg har prøvet den.

> Enighed herfra, prøv Lavazza Crema e gusto i den "pinky" pakke
Er det ikke en dårligere kvalitet end ovenstående ?

> Nej - det er bag den Netto ved siden af Synoptik - lige over for Cityarkaden
> på den anden side af Christian IX gade...
> for 10 år siden var der Kokkenes torvehal.

Jeg var inde i en butik bag netto, der hedder Kunst og Køkkentøj. De havde en masse røremaskiner og knive og en enkelt espressomaskine (Luna) til at hænge på væggen. Men når du nu siger Christian IX´s gade øhm.. den ligger jo et stykke derfra, var jeg i den forkerte butik ?
Forresten har du prøvet at købe kaffe hos Estate coffee, Gl Kongevej 1. De har en ganske go´arabica "4estate". Udover det så laver de også go´kaffe. Hvis man en dag ikke gider at svine Pavonien til ;) Det sidste problem har jeg desværre ikke.

rimtas@mailme.dk

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 17-06-01 01:22

> velsmagende vand så vi smider Harilds kilevand i kaffemaskinen...
Kan man smage det ?

> "Qualita' oro"!

var lige i Super Marco i dag (i går må det vel efterhånden være) . Skal lige prøve den "Qualita' oro", det er lang tid siden jeg har prøvet den.

> Enighed herfra, prøv Lavazza Crema e gusto i den "pinky" pakke
Er det ikke en dårligere kvalitet end ovenstående ?

> Nej - det er bag den Netto ved siden af Synoptik - lige over for Cityarkaden
> på den anden side af Christian IX gade...
> for 10 år siden var der Kokkenes torvehal.

Jeg var inde i en butik bag netto, der hedder Kunst og Køkkentøj. De havde en masse røremaskiner og knive og en enkelt espressomaskine (Luna) til at hænge på væggen. Men når du nu siger Christian IX´s gade øhm.. den ligger jo et stykke derfra, var jeg i den forkerte butik ?
Forresten har du prøvet at købe kaffe hos Estate coffee, Gl Kongevej 1. De har en ganske go´arabica "4estate". Udover det så laver de også go´kaffe. Hvis man en dag ikke gider at svine Pavonien til ;) Det sidste problem har jeg desværre ikke.

rimtas@mailme.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-06-01 02:52

Rimtas <Rimtas.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZORW6.3402$VQ4.454032@news010.worldonline.dk...
>.... Forresten har du prøvet at købe kaffe hos Estate coffee, Gl Kongevej
1.
> De har en ganske go´arabica "4estate". Udover det så laver de også
> go´kaffe. Hvis man en dag ikke gider at svine Pavonien til ;) Det sidste
> problem har jeg desværre ikke.
>
> rimtas@mailme.dk

Tja, jeg er nu gået bort fra estate coffee da kvaliteten hos amokka er
(IMHO) væsentlig højere: mere individuelle og langt mere interessante
kaffer. Jeg var ellers stor fan af Estate, men da jeg prøvede amokka var jeg
solgt!

Mvh
Jeppe.

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 17-06-01 18:58

> Tja, jeg er nu gået bort fra estate coffee da kvaliteten hos amokka er
> (IMHO) væsentlig højere: mere individuelle og langt mere interessante
> kaffer. Jeg var ellers stor fan af Estate, men da jeg prøvede amokka var jeg
> solgt!
Køber du færdigmalet hos Amokka ? Og hvilken ?

;) Rimtas

Kommentar
Fra : oban

Dato : 12-12-02 15:37

Lige et lille idnlæg til forkortelsen IMO - selvsamme er også forkortelsen for FN's søfartsorganisation - International Maritime Organization.

Oban

Kommentar
Fra : oban

Dato : 12-12-02 15:48

Epressomaskine
Er der nogen som har erfaringer med G3ferrari fra www.espressokaffe.dk til 1800,- ?
venligst
Oban

Kommentar
Fra : oban

Dato : 12-12-02 15:48

Epressomaskine
Er der nogen som har erfaringer med G3ferrari fra www.espressokaffe.dk til 1800,- ?
venligst
Oban

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 19:19

"oban" <oban.news@kandu.dk> wrote in message
news:U91K9.64799$HU.4919028@news010.worldonline.dk...
> Lige et lille idnlæg til forkortelsen IMO - selvsamme er også
> forkortelsen for FN's søfartsorganisation - International Maritime
> Organization.

....og?

vh
jan