/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Pris på lægeerklæring??
Fra : nullerbullerpige
Vist : 6074 gange
85 point
Dato : 12-08-04 18:27

Er der nogle som ca. ved hvad en lægeerklæring koster???
Jeg skal bruge den til mit job pga. jeg har rygsmerter....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 18:33

Hvis arbejdsgiveren forlanger en lægeerklæring, skal de betale den.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 12-08-04 18:34

Ok, er der nogle steder på nettet man kan læse det??

Kommentar
Fra : babee

Dato : 12-08-04 18:36

ellers koster den 250 kr

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 18:37

Men den koster vist mellem 3 og 4 hundrede,
Det er hvis du vil holde med arbejdet af helbredsmæssig årsag, men hvis du er i fagforening, er det en god ide at tale med dem inden du evt vil stoppe.
Hvis det altså er noget sådant du tænker på, men hvis du melder dig syg, og arbejdsgiveren forlanger lægeerklæring skal de betale den.

Kommentar
Fra : Taberen

Dato : 12-08-04 18:42

Dova er du sikker på det? Uddannelsesinstitutterne kræver en lægeerklæring hvis man har for mange fraværstimer eller udeblivelse fra eksamen. Skal de så også selv betale eller hva? Det må da være det samme. For lige til en orrientering - det gør de sq ikke...!
evt en side der bakker din påstand op ville være rart da det ville være utrolig brugbart.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-04 18:45

En uddannelsesinstitution er ikke at ligestille med en arbejdsplads.

Jeg vil tro det med lægeerklæringen er at finde i gældende overenskomster.

Pjækker man fra skole (undskyld) er problematikken jo en anden. Så tager man måske en uddannelsesplads, stillet til rådighed af samfundet, fra en anden uddannelsessøgende.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 95 point
Dato : 12-08-04 18:49

Hvornår skal en arbejdsgiver have en lægeerklæring, og hvem skal betale for den?

En arbejdsgiver kan i ansættelseskontrakten eller f.eks. i en personalehåndbog have fastsat regler for sygemelding og afgivelse af lægeerklæring. I funktionærloven er det bestemt, at arbejdsgiveren ved sygdom af mere end 14 dages varighed kan kræve nærmere oplysning om varigheden af den ansattes sygdom. Dette skal ske ved en lægeerklæring enten af den ansattes egen læge eller en af den ansatte valgt specialist. Det er arbejdsgiverens valg om lægeerklæringen skal ske gennem den ansattes læge eller gennem en specialist.

Det er arbejdsgiveren, der skal betale for lægeerklæringen.

Ved korterevarende sygdom kan arbejdsgiveren kræve dokumentation for sygdomsfraværet i form af lægeerklæring fra den ansattes egen læge. Lægeerklæring udstedes normalt først fra og med 4. sygedag. Arbejdsgiveren skal bede om lægeerklæring og også her afholde udgiften derved. Den ansatte skal altid sørge for at sygemelde sig overfor arbejdsgiveren fra den allerførste sygedag.

Har man ikke sygemeldt sig eller afleveret lægeerklæring efter anmodning fra arbejdsgiveren, vil det blive betragtet som ulovlig udeblivelse og kan medføre øjeblikkelig bortvisning fra arbejdspladsen.

Fra denne side http://www.jobzonen.dk/artikel:10205

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 18:54

Taberen
Nu kom ans lige først med det link jeg havde fundet til dig.

Men det er ligegyldigt, så kan du jo tjekke det der.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-08-04 18:59

Er prisen ikke underordnet ? .. er man syg .. er man syg.
Hvad koster det at blive rask .. og få en "Rask-erklæring" ??
/PG

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-04 19:02

nullerbullerpige behøver ikke at tænke på prisen, da arbejdsgiveren skal betale.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 12-08-04 20:53

For funktionærer findes reglen om lægeerklæringer i Funktionærlovens § 5, stk. 4. http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069129-REGL

For andre er det formentlig fastsat i overenskomsterne...

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 13-08-04 13:53

10.000 tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-04 16:37

Selv tak nullerbullerpige