/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
hedeture...
Fra : SACA2
Vist : 13055 gange
50 point
Dato : 12-08-04 18:23

Er der nogen der har et god råd mod hedetur pga. overgangsalderen???
Jeg har været i Matas og kigge, men på flere af produkterne står der, må kun bruges i ½ år...hvilket gør mig betænksom ..hm..."er det så farligt"...det stads...
Altså ønsker jeg en "ufarlig" metode...

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 12-08-04 18:45

TOFUPILL er et ekstrat af tofu og hørfrø og et planteøstogen der skulle være ganske ufarligt at tage, tværtimod. Det forhandles af ARCON tlf 75132090.
Det er ex meget kendt i Kina at koncentreret soyabønne ekstrat/tofu er god som forebyggelse af gener ved overgangsalder samt hormonelle forstyrrelser.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-08-04 19:05
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 12-08-04 19:10

Du kan også få tofu i helsekostbutikker, Irma, og nogen gange føtex og Superbrugsen.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-08-04 21:08

Der findes naturprodukter mod overgangsalderen bl.a. angelica, og andre mærker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-04 21:19

SACA2

Hvis du ikke har drøftet problemet med din læge, vil jeg anbefale dig at gøre det.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 12-08-04 21:22

ja, man kan også få hormonplaster, det er nogle gange nok til at tage hedeturerne.

Kommentar
Fra : bv51

Dato : 12-08-04 21:37

Jeg er selv 53 år og døjer også med hedeture. Jeg synes alle i disse dage har samme problem, det løser sig selv når vi får et andet vejr. Jeg tager ikke noget medicin, men håber det forsvinder af sig selv. Jeg har været ved lægen og vi blev enige om at se tiden an.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-08-04 11:50

------------------------------------------------------------------------
Hedeture i overgangsalderen:
Årsagen til hede- og svedeturene er en ubalance i det ubevidste nervesystem, udløst af en ændret hormonbalance med mangel på østrogent hormon, som der dannes for lidt af efter overgangsalderen, hvor æggestokkene holder op med at fungere. Binyrebarken vil stadig kunne producere lidt, og fedtvævet også, så runde kvinder har normalt ikke så store problemer.

Cellerne har alle nogle nøglehuller, receptorer, for østrogener og østrogent virkende stoffer, der virker som en slags nøgler til dem. Er der ikke nøgler nok, skriger cellerne efter dem. Samtidig kommer der hedeture, problemer med huden, tørhed af slimhinderne, især i skeden, og måske også psykiske problemer, der dog også hænger sammen med sociale forandringer i den alder, hvor børnene rejser hjemmefra, og børnebørnene endnu ikke er kommet.

Behandlingen går ud på at genskabe balancen i kroppen og at undertrykke symptomerne.

Men den bedste behandling er og bliver at sørge for, at der stadig er tilstrækkelig mange -nøgler- i nøglehullerne, dvs. østrogener. Der er mange, der er bange for østrogene hormoner, ikke mindst pga. angsten for at få kræft. De første ti år er risikoen for kræft i bryster og livmoder dog lille, og risikoen ved at mangle østrogen skal heller ikke underkendes. Der er måske en let øget risiko for hjerte- og kredsløbssygdomme ved mangel på østrogen, og en større risiko for afkalkning af knoglerne med risiko for knoglebrud som ældre.

Mange ældre, især kvinder, dør faktisk af komplikationer til knoglebrud. Dertil kommer, at man ved tilførsel af østrogent hormon gennem huden i form af plaster eller gel kan nøjes med at belaste kroppen med kun en brøkdel af den hormonmængde, der er nødvendig i tabletform. Det skyldes, at leveren nedbryder det meste af hormonet, når det kommer fra tarmkanalen med blodet. Der er altså ikke nogen særlig øget risiko ved behandling med østrogen i en begrænset årrække, hvis der ikke er andet, der taler imod det.

Det er imidlertid også vist, at østrogent virkende stoffer fra planter og krydderurter kan fungere som nøgler i østrogenreceptorerne. Sojabønner, tofu og hørfrø kan øge østrogen aktiviteten, og mineralet bor kan også øge østrogenindholdet i blodet. Bor findes især i frugt, især i pærer, æbler, druer, dadler, rosiner og ferskener. Desuden i sojabønner, nødder, mandler og honning. Flere melder om virkning af honning og pollen mod hedeture, fx i form af Bidro.. Så ved at spise mange grønsager og krydderier samt meget frugt kan man gøre noget selv. Prøv at undgå varme drikke som te og kaffe samt alkohol, da de kan udløse hedeture.

Tobaksrygning kan øge problemet med hedeture meget, da det ødelægger østrogen.

Nogle kvinder har med god effekt taget et tilskud af Q10, der er et co-enzym, hjælpeenzym, der findes normalt i kroppen, men mange har for lidt af det, og er et kraftigt antioxidant..

Naturlægemidlet Remifemin, der er baseret på ekstrakt af sølvlysrod (Cimicifuga racemosa), har i Tyskland være brugt i 40 år som alternativ til hormonbehandling, i 50% af tilfældene ordineret af læger. I Sverige har det været brugt siden 1993.

Naturmidlerne Melbrosia og Angelika har vist sig at kunne lindre eller modvirke hedeturene, og man kan også forsøge sig med salviethé eller ginseng. Som et alternativ til hormonbehandling kan man også se virkning af stoffet clonidin 75 mikrogram to gange daglig (lægerecept).

D-vitaminmangel øger tilbøjeligheden til at svede, så jeg vil også anbefale et tilskud af D-vitamin, fx sammen med kalk (calcium) og magnesium. Denne kombination er med til at forebygge knogleskørhed, og alle kvinder over 45 år bør efter min mening have et dagligt tilskud på 1000 mg kalk med magnesium og D-vitamin.

Det nyeste indenfor behandling mod svedeture er, at det antidepressive stof venlafaxin (Efexor R, en af "lykkepillerne") synes at kunne nedsætte tilbøjeligheden til hede- og svedeture, og det gælder måske også for andre antidepressive stoffer. Da hedeture er en naturlig del af overgangsalderen, må brugen af antidepressive midler imidlertid opvejes mod de ikke uvæsentlige bivirkninger, som antidepressive lægemidler har. Fx tørhed af munden, nedsat appetit, kvalme og forstoppelse, søvnforstyrrelser, mareridt, nervøsitet og for højt blodtryk, evt ændringer af personligheden.

Da hyperikon - prikbladet perikum -, også kaldet "den grønne lykkepille", virker på de samme systemer som de nye lægemidler mod depression, men med kun et minimum af bivirkninger, kan man evt. forsøge sig med et af disse præparater, der kan købes i håndkøb.

Forfatter:
Læge Carsten Vagn-Hansen
Carsten Vagn-Hansens Hjemmeside
------------------------------------------------------------------------
DISCLAIMER!
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at jeg ikke er ansat eller på anden måde økonomisk involveret i nogen form for helsekost-, medicinske eller naturmedicinske virksomheder. Carsten Vagn-Hansen
------------------------------------------------------------------------

DSGnet - NutraBiosa Butikken - DesignGruppen DSG

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-08-04 11:54

Hedeture

Nedenstående samling af artikler mv. om hedeture, overgangsalder og hormonbehandling er taget fra Ugeskrift for lægfolk.

Resumé:

Kvindens overgangsalder er en naturlig proces og ikke en sygdom, der skal behandles. Generne i forbindelse med overgangsalderen kan i langt de fleste tilfælde mindskes væsentligt ved forbedringer i kost og livsstil, som beskrevet i bogen Hvordan Rask?

Der er altid en pris, som du må være villig til at betale, hvis du vælger at bruge medicin til at lindre symptomer. Det er sjældent risikoen værd.

Eksemper på kosttilskud, der evt. kan anvendes:

*   Melbrosia eller Female
*   E-vitamin - skal være stærk, naturlig E-vitamin, som tages sammen med en god multi vitamin- og mineraltablet
*   Calmac

------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-08-04 11:57

7/2003
Overvægt og rygning øger riskiko for hedeture

En undersøgelse har vist, at overvægt og rygning kan øge tilbøjeligheden til at kvinder får hedeture i overgangsalderen.

Kvinder, som røg, var dobbelt så tilbøjelige til at opleve moderat til voldsomme hedeture, sammenlignet med de kvinder som aldrig røg. Og jo flere cigaretter en kvinde røg dagligt, desto større var risikoen for hedeture.

Det viste sig også, at kvinder, som havde et BMI på mere end 30, var mere tilbøjelige til at opleve voldsomme hedeture sammenlignet med de kvinder, som havde et BMI på under 25.
(Obstetrics and Gynecology 2003;101;264-272).

Sundt slankeprogram her:
http://www.sikkerslank.dk

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-08-04 11:59

49/2002
Advarsel mod hormonbehandling

Hormonbehandling af kvinder i overgangsalderen kan forøge risikoen for åreforkalkning og hjerte-kar-sygdomme.

Det viser en ny amerikansk undersøgelse, som dermed bekræfter resultaterne af to tidligere undersøgelser. Samtlige 423 kvinder, der deltog i undersøgelsen, havde i forvejen symptomer på åreforkalkning. Efter tre år var kranspulsårerne omkring hjertet snævret yderligere ind hos flere af kvinderne, der havde fået hormonbehandling, end hos kvinderne i kontrolgruppen, der havde fået placebo, altså snydepiller.
(Politiken 21/11-02)

Kommentar
Fra : 25

Dato : 13-08-04 12:01

Melbrosia mod hedeture?

Melbrosia er det et godt middel mod begyndende hedeture i forbindelse med overgangsalder eller er det klogere at begynde på hormonbehandling ? Hedeturene er ikke så slemme endnu og hvem siger de bliver det!!. Det kan være lidt svært at vide hvad man skal. Jeg har prøvet at få min læge til at tage en blodprøve (jeg skulle i forvejen have taget en for tjek af kolesterol) men det vil han overhovedet ikke - jeg kunne bare fortælle hvordan jeg havde det så skulle han nok svare om jeg var i overgangsalderen !! Det er så herligt med imødekommende medmennesker. Har du et godt råd til mig???

Mvh Birte

Svar:
Melbrosia hjælper nogle kvinder.
Sund livsstil hjælper næsten alle (god søvn, motion, sund kost osv.).

Læs mere her: http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm

Hormonbehandling bør, efter min mening, reserveres til helt ekstraordinære tilfælde.

Prøv at gøre alt hvad du kan for at forbedre din kost, livsstil mv. Og prøv evt. Melbrosia.

Tilbage til start
------------------------------------------------------------------------

8/2002
Hormoner mistænkt for brystkærft

Nye data bekræfter mistanken om, at langvarigt hormontilskud i og efter overgangsalderen øger risikoen for brystkræft.

Forekomsten steg med 70% hos kvinder, der tog hormoner i fem år op til kræftdiagnosen.

Undersøgelsen bekræfter, at både østrogen alene og kombinationen af østrogen og gestagen er forbundet med flere tilfælde af brystkræft, skriver forskergruppen fra Fred Hutchinson Cancer Research Center i Seattle i JAMA.
(Journal of the American Medical Association 2002; 287: 734-741 / NetdoktorPro)

Tilbage til start
------------------------------------------------------------------------

8/2002
Kan østrogen give øget insulinresistens?

En undersøgelse har vist, at postklimakterielle kvinder (kvinder efter klimakteriet), som får østrogentilskud (med eller uden progesteron) har 31% lavere udnyttelse af insulin i forhold til postklimakterielle kvinder, som ikke fik østrogen.
(Diabetes Care January 2002;25:127-133)

Tilbage til start
------------------------------------------------------------------------

Gratis nyhedsbreve

om sund kost, livsstil, medicinfri løsninger, vægttab mv.

Læs mere og tilmeld dig her.
------------------------------------------------------------------------
303 Slankeopskrifter
Bog med 303 slankeopskrifter og mere end 200 slanketips!
Læs mere her.
------------------------------------------------------------------------
Sikker Slank i 7 trin
En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde. Læs mere her.
------------------------------------------------------------------------

Hvordan Rask?

Bogen, der på en letforståelig måde beskriver de ændringer i kost, livsstil mv., som styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.
------------------------------------------------------------------------

Køb online
Bøger, kosttilskud mv. Hurtig levering. Fornuftige priser!
------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 13-08-04 16:31

Nej ved I nu hvad..jeg synes det virker som om I har glemt hvad jeg spørger om...
Jeg lever RIGTIG sundt!!! og få rigelig med motion og regelmæssig søvn..
Jeg overvejer overhovedet ikke hormoner og det var ikke det mit ?? gik på...
Læs lige sprøgsmålet igen...tak....

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-08-04 10:58

Sorry
Det var ikke ment sådan!
Jeg er selv i samme situation, og har været langt nede, jeg har måttet ty til hormonplaster i en perioden, men har måttet gå bort fra det p.g.a. at jeg har haft kræft fået kemo o.s.v., derfor foreslog jeg de forskellige alternativer. Jeg har selv problemer med at holde humøret oppe. Jeg lever også selv sundt, så godt jeg nu kan. Men du kan jo selv evt. prøve at se om du kan finde noget på Google eller prøve at tale med din læge, det er det eneste råde jeg kan give.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 14-08-04 21:53

Siler..Jeg har nu ikke problemer med at holde humøret oppe...
og jeg spørger her fordi min læge ikke er til alternativt medicin...men da jeg ikke ønsker hormoner, så prøver jeg her...
Jeg har søgt google...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-08-04 22:34

Det var derfor jeg anbefalede Angelica, og der er et japansk eller kinesisk produkt, som virker godt, jeg har prøvet det på mig selv.
Forstår du jeg kom brat i overgangsalderen som 55 årig, jeg har ikke rigtigt hedeture, men havde en utrolig høj legemes temperatur, og mig der altid har været en frossenpind - derfor søgte jeg alternativer, og jeg har det i hvert fald bedre, når jeg tager et af Matas produkter. Så det var ikke for at være en sundheds Apostel,men jeg syntes at man selv skal vælge, vi er ikke alle ens, men det er ubehageligt nogle gabge at komme i overgangsalderen.

Gør dig selv den tjeneste og spørge i Matas.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 15-08-04 10:25

Smiler...Har du overhovedet læst mit ??? Jeg HAR jo været i matas...og hvordan kan du anbefale noget der "virker", når du ikke selv har "rigtige" hedeture???..
Jeg mener Angelica er af dem hvor der står at man max må tage det i ½ år..det får mig til at tænke at sådan noget "farligt" stads vil jeg ikke proppe i munden...

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 10:54

Jeg har læst det, i en kilde ang. naturprodukter, jeg mener det var kinesiske kvinder der kun brugte det middel, og de brugte overhovedet ikke andet.
Jeg interesserer mig for alternative ting, og har også arbejdet med massage. Det er ret frustrerende, når man ikke rigtiig syntes man kan finde noget for sine hedeture, jo jeg sveder meget, men det opstår ikke sådan pludseligt, og det kan være varmen der er medårsag.
Jeg tror det middel hed Dong Kwai, som jeg engang brugte, lige for tiden bruger jeg ikke noget. Men jeg ved at der er naturkilder, bl.a. kan man spise annanas, der er et naturligt hormonmiddel. Der findes også en bog om havd de forskellige grønt og frugter gør ved os. Jeg har lige været på Teknisk Skole, hvor bl.a. en af mine kammerater på holdet havde skrevet om dette emne, det var faktisk meget interessant. Hvis jeg finder frem til mere, vil jeg godt skrive det til dig. ok.?

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 11:43

Herbs & Supplements:

Dong Quai
Angelica sinensis
Alternate Names
??? Dang Kwai; Dong Kwai; Dang Quai; Tang Quai
Principal Proposed Uses
??? Dysmenorrhea; Menstrual Disorders in General; PMS
Probably Ineffective Uses
??? Menopausal SymptomsPage Navigation
?? What Is Dong Quai Used for Today?
?? Dosage
?? Safety Issues
?? Interactions You Should Know About
?? References

For the professional-level monograph, see also Dong Quai.

------------------------------------------------------------------------

One of the major herbs used in traditional Chinese herbal medicine, Angelica sinensis is closely related to European Angelica archangelica, a common garden herb and the flavoring in Benedictine and Chartreuse liqueurs. The carrot-like roots of this fragrant plant are harvested in the fall after about 3 years of cultivation and stored in airtight containers prior to processing.

Traditionally, dong quai is said to be one of the most important herbs for strengthening the xue. The Chinese term xue is often translated as "blood," but it actually refers to a complex concept in traditional Chinese medicine, of which the western notion of blood is only a part. In the late 1800s, an extract of dong quai known as Eumenol became popular in Europe as a "female tonic," and this is how most people consider it in the West.
------------------------------------------------------------------------
What Is Dong Quai Used for Today?

Dong quai is often recommended as a treatment for menstrual cramps, PMS, and other problems related to menstruation, as well as hot flashes and other menopausal symptoms. However, the scientific evidence?supporting these uses is very weak, consisting primarily of test tube and animal studies, as well as a few open studies of people.1?5 Only double-blind, placebo-controlled studies can actually show a treatment effective, and a 24-week study that compared the effects of dong quai against a placebo in 71 postmenopausal women found no benefit.6 (For more information on why double-blind studies are so important, see "Why Does The Natural Pharmacist Rely on Double-blind Studies?")
------------------------------------------------------------------------
Dosage

We recommend using dong quai under the supervision of an herbalist qualified in traditional Chinese herbal medicine, not because the herb is dangerous, but because it is difficult to self-prescribe Chinese herbal formulas.

If you wish to self-treat with dong quai, a typical dosage is 10 to 40 drops of dong quai tincture 1 to 3 times daily, or 1 standard 00 gelatin capsule 3 times daily.
------------------------------------------------------------------------
Safety Issues

Dong quai is generally believed to be nontoxic. According to Chinese studies, which may not have been up to current scientific standards, very large amounts have been given to rats without causing harm.7 Side effects are rare and primarily consist of mild gastrointestinal distress and occasional allergic reactions (such as rash).

Contrary to popular belief, dong quai does not appear to have estrogen-like actions.8,9 However, according to an article in the Singapore Medical Journal, a 35-year-old man who used a prepared herbal formula called "Dong Quai pills" developed enlargement of his breasts.10 Such enlargement would typically result if a man used estrogen. The authors of the article blamed the dong quai itself. However, a more likely explanation is that the prepared herbal formula was "spiked" with synthetic estrogen. There are numerous reports of prepackaged Asian herb products containing unlabeled constituents, including conventional medications designed to enhance their effect.11,12

Interestingly, in a test-tube study, dong quai was again found to be non-estrogenic, and yet it nonetheless stimulated the growth of breast cancer cells. 15 Although the mechanism of this effect is not known, the results suggest that women who have had breast cancer should avoid using dong quai.

Dong quai may interact with the blood-thinning drug Coumadin (warfarin), increasing the risk of bleeding, according to one case report.13 Dong quai might also conceivably interact with other blood-thinning drugs, such as heparin, aspirin, Plavix (clopidogrel), Ticlid (ticlopidine),?or Trental (pentoxifylline).

Certain constituents of dong quai can cause photosensitivity (increased sensitivity to the sun), but this has not been observed to occur in people using the whole herb.

Safety in young children, pregnant or nursing women, or those with severe liver or kidney disease has not been established. One case report suggests that dong quai usage by a nursing mother caused elevated blood pressure in both the mother and child.14
------------------------------------------------------------------------
Interactions You Should Know About

If you are taking blood-thinning drugs such as Coumadin (warfarin), heparin, Plavix?(clopidogrel), Ticlid (ticlopidine), Trental (pentoxifylline), or aspirin, dong quai might interact and increase the risk of bleeding.
------------------------------------------------------------------------
References

1. Chang HM, But PP, eds. Pharmacology and Applications of Chinese Materia Medica. Vol 1. Singapore: World Scientific; 1986.

2. Igarashi M. Efficacy of Kampo medicines in obstetrical and gynecological diseases. In: Satellite Meeting on Kampo (Japanese Herbal) Medicines (1987: Aukland, N.Z.). Recent Advances in the Pharmacology of Kampo (Japanese Herbal) Medicines: Proceedings of the Satellite Meeting on Kampo (Japanese Herbal) Medicines of the 10th International Congress of Pharmacology, Auckland, New Zealand, Aug. 19?21, 1987. New York, NY: Excerpta Medica; 1987:141?143.

3. Bensky D, Gamble A, Kaptchuk TJ. Chinese Herbal Medicine: Materia Medica. Seattle, Wash: Eastland Press; 1986.

4. Hsu HY. Oriental Materia Medica: A Concise Guide. Long Beach, Calif: Oriental Healing Arts Institute; 1986:540?542

5. Zhu DP. Dong quai. Am J Chin Med. 1987;15:117?125.

6. Hirata JD, Swiersz LM, Zell B, et al. Does dong quai have estrogenic effects in postmenopausal women? A double-blind, placebo-controlled trial. Fertil Steril. 1997;68:981?986.

7. Zhu DP. Dong quai. Am J Chin Med. 1987;15:117?125.

8. Zava DT, Dollbaum CM, Blen M. Estrogen and progestin bioactivity of foods, herbs, and spices. Proc Soc Exp Biol Med. 1998;217:369?378.

9. Hirata JD, Swiersz LM, Zell B, et al. Does dong quai have estrogenic effects in postmenopausal women? A double-blind, placebo controlled trial. Fertil Steril. 1997;68:981?986.

10. Goh SY, Loh KC. Gynaecomastia and the herbal tonic "Dong Quai." Singapore Med J. 2001;42:115?116.

11. Nortier JL, Martinez MC, Schmeiser HH, et al. Urothelial carcinoma associated with the use of a Chinese herb (Aristolochia fangchi). N Engl J Med. 2000;342:1686?1692.

12. Blackwell R. Cases of Herb Toxicity. Available at: http://www.acupuncture.com/Herbology/Toxic. Accessed August 27, 2001.

13. Page RL II, Lawrence JD. Potentiation of warfarin by dong quai. Pharmacotherapy. 1999;19:870?876.

14. Nambiar S, Schwartz RH, Constantino A. Hypertension in mother and baby linked to ingestion of Chinese herbal medicine [letter]. West J Med. 1999;171:152.

15. Amato P, Christophe S, Mellon P. Estrogenic activity of herbs commonly used as remedies for menopausal symptoms. Menopause. 2002;9:145-150.
------------------------------------------------------------------------

Last reviewed August 2003 by HealthGate CAM Medical Review Board

All HealthGate health and medical information found on this site is accredited by URAC. URAC's Health Web Site Accreditation Program requires compliance with 53 rigorous standards of quality and accountability, verified by independent audits.

Back to Top

Please be aware that this information is provided to supplement the care provided by your physician. It is neither intended nor implied to be a substitute for professional medical advice. CALL YOUR HEALTHCARE PROVIDER IMMEDIATELY IF YOU THINK YOU MAY HAVE A MEDICAL EMERGENCY. Always seek the advice of your physician or other qualified health provider prior to starting any new treatment or with any questions you may have regarding a medical condition.
Editorial Policy | Privacy | Terms & Conditions | Support

Copyright ? 2004 HealthGate Data Corp. All rights reserved.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 11:48

*   Welcome
*   Diseases & Conditions A-Z
*   Acupuncture & Oriental Medicine Basics
*   Chinese Herbs
*   Monthly Email Newsletter (BeingWell)
*   Acupuncturists & Herbalists
*   PULSE Message Board
*   Links
*   Books
*   About The PULSE
*   Contact Us

The Top 10 PULSE Articles

1.   Ginseng
2.   Impotence
3.   Menopause Resource
4.   Social Phobia & Panic Attacks
5.   Sweet Tooth, Food Cravings, Weight Loss
6.   Depression - Chinese Herbal Prozac
7.   Dang Gui
8.   Yin and Yang
9.   Taking Herbs Safely and Intelligently
10.   Attention Deficit/ Hyperactive Disorder Resource

Dang gui / Angelica
by Brian Benjamin Carter, February 8, 1999, Updated September 11, 2001.

First, it may be helpful to know the many names of Dang Gui (pronounced Dong Gway), so we all know what herb we're talking about.
    Chinese    (Quan) Dang Gui
Drugstore
   Dong Quai/Dong Kwai
Japanese    Toki
Korean    Tanggwi
Latin    Radix Angelicae Sinensis
Botanical    Angelica Sinensis
English    Chinese angelica root

As you can see, Dang Gui, Dong Kwai and Angelica Root are the same thing. I will refer to them as Angelica.

Angelica has achieved notoriety as a women's herb. It has even been called the "Woman's ginseng." This is a misleading characterization, however, as the two herbs have completely different functions. Although it does not boost the qi like Ginseng does, Angelica does have actions specifically important to women:

Angelica tonifies the blood and regulates menstruation. If you are blood deficient, this is a very good herb (Blood deficiency is a general Chinese Medicine diagnosis which can include, but is not always, anemia.  Blood deficiency often manifests as pale skin, dryness, anxiety, insomnia, constipation, and poor memory). It is one of the most important herbs to deal with blood deficiency. It is commonly used for menstrual disorders resulting from a blood deficiency. This could manifest as irregular menstruation, not menstruating at all, or painful or difficult menstruation.

Angelica invigorates the blood and expels cold. There may be pain due to stagnant blood, which may manifest as abdominal pain, or carbuncles (boils with multiple drainage channels). Blood stasis may be caused by trauma, or cold from deficiency. Because Dang Gui is warming, however, people with heat conditions should avoid it unless it is part of a formula balanced for their condition.

Angelica moistens the intestines and unblocks the bowels. One uncomfortable result of blood deficiency is constipation. Angelica is not appropriate for all types of constipation, however. In Oriental Medicine there are many treatments for what seem to be the same symptoms, because we design our treatments based on the cause (the "root," not the "branch").For example, Western Medicine recognizes 'Asthma,' while Oriental medicine recognizes at least four types of Asthma, each requiring a different treatment.

Angelica reduces swelling, expels pus, generates flesh, and alleviates pain. By tonifying and invigorating the blood, Angelica can treat sores and abscesses (pus filled sores surrounded by dead or inflamed tissue).

Who should not take Angelica?

*   Anyone with diarrhea and/or abdominal bloating - Angelica, like most blood tonics, is very substantial so it is hard on the digestion. It may cause indigestion and for this reason it is usually combined in formulas with herbs to strengthen the Stomach.
*   People with yin deficient heat (mouth dryness, emaciation, irritability/anger, restlessness, feelings of heat, sweating at night, flush only on cheeks, sensation of fever in the afternoon); if you have some or all of these symptoms, Angelica will hurt more than help.

The good stuff
High quality Angelica is big, long, moist, oily, and aromatic. Avoid dry, and/or greenish/brown samples.

Research
Angelica appears to regulate contractions of the uterus, but does not appear to have any estrogenic effect. It may protect the liver. It lowers blood pressure, reduces heart plaque formation, inhibits bacteria (antibiotic), sedates the central nervous system, and alleviates certain types of pain.

All information herein provided is for educational use only and not meant to substitute for the advice of a local Oriental or Biomedical Doctor.
Copyright 1999-2001, PULSE of OM Ltd.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 11:50

Jeg håber du kan bruge noget af dette!

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 11:51

Jeg håber du kan bruge noget af dette!

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 15-08-04 16:29

Nej rent faktisk fatter jeg ikke en skid!!!! Jeg kan kun "skoleengelsk" og har ikke brugt det i årevis...sorry

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 17:22

ok. jeg vil se om jeg kan få tid til at oversætte det eller om jeg kan finde noget på dansk om emnet.

Smiley

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 17:55

Har du ikke nogen voksne børn, som kan oversætte det for dig? eller nogle venner? jeg har prøvet at se, om jeg kan finde noget på dansk, men har ikke fundet noget endnu.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-08-04 18:16
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-08-04 18:28
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-08-04 18:32
Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 19:23

Den fra nomendia, den har jeg skrevet længere oppe, men den fra helsenyt er også et udemærket middel.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-08-04 19:25

fiskeoie er også godt for leddene, og til hjerne og øjne.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 10-09-04 19:59

smiler...ja men nu var det hedeture emnet var!!!!!!

Kommentar
Fra : soerenn

Dato : 13-12-04 11:25

Kæar Saca2

Der er mange der har hedeture på vej til den voksne alder,men inneg gylden regel hvordan det formildnes, nogle er hurtigt igennem og andre skal bruge år, inden hormonerne er på plads.
Hvis du kunne lave lidt mentaltræning, afspænding eller yoga, kunne det måske hjælpe dig til at finde balancen i hedeturene.
Det har lidt medmeditation at gøre, men vigtigst af alt at du finder dig selv i denne hormonforandring der sker i din krop.
Held og lykke , og god arbejdslyst

har du spørgsmål er du velkommen
med kærlig hilsen
Sørenn Christensen
Tlf. 26201449
info@foredrag-kursus.dk
www.foredrag-kursus.dk

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 13-12-04 20:45

Hej Søren...
Jeg endte med at købe.....Vogel Salvia.....spiste en pakke....og så var problemet løst...smiler....
Derfor er ????? ikke lukket, da jeg jo ikke kan godkende min egen løsning...

Kommentar
Fra : soerenn

Dato : 14-12-04 00:39

Kære Saca2

Det vigtigste er vel du har fundet en løsning der virker for dig....

har du spørgsmål er du velkommen
med kærlig hilsen
Sørenn Christensen
Tlf. 26201449
info@foredrag-kursus.dk
www.foredrag-kursus.dk