/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Forsikring
Fra : bauchmann
Vist : 603 gange
250 point
Dato : 12-08-04 17:26

I 1976 havde jeg en fritidsulykkesforsikring i Baltica ( nu Tryg Baltica ) Jeg kom ud for en ulykke og fik i den forbindelse udbetalt 40,000,00 kr. svarende til 15 % invaliditet. Siden har jeg fået 27 operationer i knæet, og det anses nu at være stabilt efter sidste operation (2000 ) Næste gang kan jeg ikke beholde benet Kan jeg genoptage sagen, eller er der en forældelsesfrist?
Torben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 17:52

Du kan ikke umiddelbart genåbne den gamle sag,Den er jo blevet afgjort ved at der blev fastsat en invaliditetsprocent den gang,
Nogen gange kan der dog sættes en frist på for genoptagelse hvis der er mulighed for at skaden forværres. Men ikke så længe efter, det er typisk max 5 år.
Men jeg formoder næsten, at du mener hvis det går så galt at du ikke kan beholde benet?
Men så er det din nuværende forsikring du skal have fat i, med henblik på erstatning hvis det skulle gå så galt.

dova

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 12-08-04 17:59

Det er sådan, at det er den skade jeg fik dengang er den samme jeg døjes med i dag. Det skal nævnes, at der dengang ikke stod til fuld og endelig afgørelse. Jeg ved ikke om det betyder noget.
Torben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 18:22

Du kan prøve om du kan finde nærmere her
www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=dokument&objno=56730

www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=dokument&objno=56688

www.danox.dk/default.asp?id=35

Jeg kan ikke lige finde nærmere end en 5 års frist

dova

Kommentar
Fra : pejim16

Dato : 12-08-04 19:51

jeg mener, at der er et radioprogram der heder spørg om fritid. der vil du kunne ringe ind og få at vide hvordan du skal forholde dig. her er der jurister i forsikringsspørgsmål.
Jimmy.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 250 point
Dato : 13-08-04 20:38

Her kan du se "Forældelsesloven af 1908" samt en studenterafhandling vedr. erstatning.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Foraeldelsesloven.html
http://www.rettid.dk/artikler/speciale-20020003.pdf

Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder ved din ulykke.
Men her er der et citat fra afhandlingen, og det fortæller at der er 5 års forældelse, men der kan også undtagelser, bl.a. hvis der har været en straffesag i forbindelse med ulykken.

Citat
1.2.1.2. Skader bevirket ved en forbrydelse
Undtaget fra den 5-årige forældelsesfrist efter § 1, stk. 1, nr. 5 er skade bevirket
ved en forbrydelse, for hvilken der under offentlig straffesag pålægges
straf. Om et forhold er en forbrydelse i denne sammenhæng, afhænger
af en konkret vurdering; enhver overtrædelse af straffeloven er ikke omfattet,
mens en overtrædelse af en særlov kan være omfattet.6 Ved vurderingen
lægges der blandt andet vægt på forholdets grovhed og den idømte eller
vedtagne straf, men der kan ikke angives en fast nedre grænse for undtagelsens
omfang. I U 1969.710 H var en udenretlig bøde for overtrædelse af
færdselsloven ikke en forbrydelse, og samme blev slået fast i U 1986.594 V
vedrørende en uagtsom overtrædelse af straffeloven.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 14-08-04 15:17

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-08-04 15:20

Jeg siger også mange tak

mvh
jakjoe