/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kodak besvær
Fra : syrena
Vist : 423 gange
50 point
Dato : 12-08-04 17:20

Min svigerdatter benytter Kodak og sender gerne sine fotos til mig via mails. Jeg kan godt gemme dem, men når jeg vil hente dem frem igen, er filtypen blot "FIL", og jeg har ikke kunnet åbne dem. Jeg downloadede så Kodak program, men det hjalp mig ikke. Tværtimod, nu skulle alle mine fotos åbnes i Kodak. Jeg opgav og fjernede programmet, men har nu stadig problemet med min svigerdatters fotos. Har nogen en god forklaring til mig.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 12-08-04 17:30

hmm

bare et lille bud på dit problem

har du prøvet at omdøbe billederne til <billede.jpg> eller .bmp

Olefahnoe

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-08-04 19:07

Hvilket billedprogram bruger du selv?Og hvilken version af Windows bruger du?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 12-08-04 19:32

Hej, begge to, tak for svarene.
Jeg har prøvet at åbne billederne med Paint Shop Pro 8 og ændret filtypen til jpeg, men det er et værre arbejde, når det drejer sig om mange billeder.

Jeg bruger Windows XP og holder mest af at gemme mine fotos i mapper under billeder.

Når jeg ellers er nødt til at "resize" mine egne billeder, bruger jeg Paint Shop Pro 8.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-08-04 20:04

Jeg kender ikke Paint Shop Pro i detaljer, men jeg er sikker på at du kan lave en "action/makro" (som i PhotoShop) som gør det til en leg både at omdøbe dine billeder og resize dem. Prøv at søge på dette i "Help" (eller hvis det er et dansk programversion under "Hjælp")

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 12-08-04 20:08

Paint Shop Pro er et særdeles udmærket program,men jeg kan desværre ikke fortælle dig hvordan
du kan lave mere end et ad gangen.
De Kodak CD`er med billeder jeg har liggende er 3 år gamle ,og de ligger også i Kodaks format.
Jeg har rodet og regeret,og kan også kun lave eet om ad gangen,til JPG.
Nu ved jeg ikke hvor mange du skal lave ,men ca.15sek. brugte jeg på hver.OK hvis det er flere film det drejer sig om
kan det vel godt føles lidt langsommeligt.
På den anden side kan det jo også skyldes uvidenhed fra min side at jeg ikke kan lave flere ad gangen.
Så held og lykke Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-08-04 12:29

Nu ved jeg lidt mere,i Paint Shop Pro 8, går du ind i File menuen, vælger Batch,derefter process.
I det nederste rullefelt vælger du så JPG (der er en bunke forskellige formater).
For oven ,vælger du så din mappe med billederne.Det er her det foregår,men jeg bruger selv PSP7,og den er lidt anderledes,så få fat i det hæfte der hedder PSP8, den er en stor hjælp når man roder med fotoprogrammer.
Fåes hos alle boghandlere,og Edb.forhandlere.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-08-04 13:11

Og i det øverste rullefelt hvilke filer de skal konverteres fra ,bare vælg "all files",
Så trykker du på "select all",så bliver alle billederne lagt i samme mappe som de originale,og du kan kan følge processen på en løbende statusbar.Jeg måtte have fat i PSP8,får at få det helt på det rene.
Spørg ,hvis der er noget der driller.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 15-08-04 12:26

Hej, Palle og Kjeld! Tak for fyldige svar. Jeg vil lige spørge dig, Palle, hvad du mener med "PhotoShop"? Er det Adobe Photo Shop, du mener?
Hilsen Syrena

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-08-04 14:00

Ja det er det. Adobe's PhotoShop er et af de rigtig gode (måske det bedste?!) indenfor fotoredigering og grafisk opsætning til henholdsvis tryk og internet, både som prof. men ikke mindst til os "glade amatører". Du kan blive overbevist hvis du f.eks. downloader en prøveversion i 30 dage her:
http://www.adobe.dk

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 50 point
Dato : 15-08-04 14:36

Pas på med at forveksle PhotoShop Element`s 2,0 (ca.900kr.)
med Adobe Photoshop (ca 7000kr.)
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : syrena

Dato : 15-08-04 20:49

Tak for svaret Keldd. Nu er jeg vist sikker på min behandling af fotos fremover, selv om det er en stor mundfuld at sætte sig ind i. Jeg vil nu "se på" Adobe Photoshop!

MVH Syrena

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-08-04 21:20

Selvtak Syrena.Hvis du følger palles link,vil du se at Adobe Photoshop,snart hedder Adobe Photoshop C (10.000kr.)
Jeg har Adobe Photoshop,men bruger næsten altid Paint Shop Pro7,fordi den er hurtigere,også hurtigere end nr.8.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 16-08-04 08:52

Lige en kommentar til dig endnu, Keldd. Jeg har også haft Paint Shop Pro 7, men faldt for Paint Shop Pro 8, fordi der er utroligt mange muligheder bl.a. automatiske funktioner, som jeg synes vælger helt rigtigt. Nu er der kommet en gratis Beta opdatering Paint Shop Pro 9, som jeg lige skulle prøve. Den ser også spændende ud.

Hilsen Syrena

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-08-04 09:56

Nå da da ,det er undgået mit falkeblik.
Hilsen Keldd