/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HVORFOR ANDET TRYK I BENZINTANK???
Fra : home2
Vist : 3661 gange
30 point
Dato : 01-07-02 15:12

hej alle,

jeg har opdaget at når jeg åbner benzinlåget til tanken kommer der et sug når tanken er næsten tom. Hvad kan denne trykforskel skyldes og er det normalt? Jeg for en fornemmelse af at bilen ikke har godt af det da benzintilførselen ikke bliver korrekt...Er det korrekt?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-07-02 14:24

"home2" <home2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:IsYT8.18$I52.1872@news010.worldonline.dk...
> hej alle,
>
> jeg har opdaget at når jeg åbner benzinlåget til tanken kommer der et
> sug når tanken er næsten tom. Hvad kan denne trykforskel skyldes og er
> det normalt? Jeg for en fornemmelse af at bilen ikke har godt af det da
> benzintilførselen ikke bliver korrekt...Er det korrekt?
>
Du har sikkert et uorg. benzindæksel med lås på ?
eller så er hullet i det org. dæksel stoppet til.
Der skal være et lille hul i dækslet så tanken kan tage luft ind efterhånden
som niveauet falder.
--
Brian Sørup
Chevy Camaro 454
Mazda 626 2,0 GLX

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 01-07-02 17:43

Til home2.:
Det er ikke normalt, at der er vaccuom i benzintanken. Nogle biler er forsynet med et udluftningsrør ved tankstudsen, andre med et lille hul i tankdækselet til at udligne det undertryk som forbruget skaber. Bilen fungerer udmærket selv om der er undertryk i tanken. Problemer opstår først når tanken køres tør. Da kan undertrykket tømme hele systemet, hvorved der kan opstå startproblemer efter ny tankning.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-07-02 20:54

> > jeg har opdaget at når jeg åbner benzinlåget til tanken kommer der et
> > sug når tanken er næsten tom. Hvad kan denne trykforskel skyldes og er
> > det normalt? Jeg for en fornemmelse af at bilen ikke har godt af det da
> > benzintilførselen ikke bliver korrekt...Er det korrekt?
> >
> Du har sikkert et uorg. benzindæksel med lås på ?
> eller så er hullet i det org. dæksel stoppet til.
> Der skal være et lille hul i dækslet så tanken kan tage luft ind
efterhånden
> som niveauet falder.

Ellers holder motorens emissionssystem et svagt vacuum i tanken for at
mindske afgivelsen af dampe.(det findes også!)
Nogle biler har endda et aktivt kulfilter i motorrummet for det samme.
Hvad er det for en bil vi snakker om? En ford anglia, peugot406 eller en
chrysler 300M???
Måske interessant....?

Henrik

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 01-07-02 20:58

On Mon, 01 Jul 2002 13:12:14 GMT, "home2" <home2.news@kandu.dk> wrote:

>Hvad kan denne trykforskel skyldes og er det normalt?

Det KAN være normalt. Afhænger helt og holdent af hvilken bil du har.
Min Sportsvan har også undertryk i tanken, men det skal der være.
Det står ligefrem i manualen, at man skal dreje dækslet langsomt af,
lige lade den udligne trykket, og så skrue det helt af.

>Jeg for en fornemmelse af at bilen ikke har godt af det da
>benzintilførselen ikke bliver korrekt...Er det korrekt?

Det kommer helt an på om din bil er en af dem, der er beregnet til at
køre med undertryk i tanken eller ej.

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk (Elektroniske dimser til modelflyvning)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 07:57

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.dk> wrote in message >
> >Jeg for en fornemmelse af at bilen ikke har godt af det da
> >benzintilførselen ikke bliver korrekt...Er det korrekt?
>
> Det kommer helt an på om din bil er en af dem, der er beregnet til at
> køre med undertryk i tanken eller ej.

ok, hvordan finder man ud af det ?
Det samme sker nemlig for mig og jeg køre i en Toyota Starlet fra 1985.

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 08:00

"john" <john@hotmail.com> wrote in message
news:afrirg$ng2$1@sunsite.dk...
>
> "Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.dk> wrote in message >

> > Det kommer helt an på om din bil er en af dem, der er beregnet til
at
> > køre med undertryk i tanken eller ej.

> ok, hvordan finder man ud af det ?
> Det samme sker nemlig for mig og jeg køre i en Toyota Starlet fra
1985.

Jeg havde det også i vores Corolla '85 (fra ny af, blev solgt sidste
forår) og Carina '88 (kører stadig), så jeg vil tro Toyotaerne er
designet til at have det undertryk.

mvh
Peter

Kommentar
Fra : home2

Dato : 02-07-02 14:05

Det er en toyota corolla ´89 så det kan være at toyotaerne er designet til at have et undertryk som i også nævner..mvh. lufthul på benzindæksel kan jeg ikke se nogen og der er heller ingen lås på (nok uorg.). Jeg går udfra jeres kommentarer at det er ganske normalt og ikke et problem.

Godkendelse af svar
Fra : home2

Dato : 02-07-02 15:04

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 14:29

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message
news:afrjdk$pdb$1@sunsite.dk
> > > Det kommer helt an på om din bil er en af dem, der er beregnet
> > > til at køre med undertryk i tanken eller ej.
>
> > ok, hvordan finder man ud af det ?
> > Det samme sker nemlig for mig og jeg køre i en Toyota Starlet fra
> > 1985.
>
> Jeg havde det også i vores Corolla '85 (fra ny af, blev solgt sidste
> forår) og Carina '88 (kører stadig), så jeg vil tro Toyotaerne er
> designet til at have det undertryk.

Min MR2 har det ihvertfald også, - det samme var tilfældet med min
hedengangne Celica '86. Jeg mener også at en kammerat med en Corolla '90
har nævnt, at hans bil også har den "feature" - Så ja, det er vist ret
normalt for Toyota'er.

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
--- farende rundt i en 1985 Toyota MR2 1,6 16v ---
x===----> http://www.rel7star.dk <----===x

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-07-02 22:49

Tjae, det er nu meget normalt på mange biler, man skal først begynde at
blive nervøs når der pludselig ikke er tryk/undertryk i tanken...Så er det
jo gerne en utæt tank som er skylden.

Med venlig hilsen

Teddy
smallblock.dk