/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Er 512/256 nok til netradio og VPN m.v.
Fra : madsbs
Vist : 273 gange
120 point
Dato : 12-08-04 17:05

Jeg skal til at bestille en adsl-opkobling (til hjemmet) og jeg vakler mellem en 512/256-opkobling hos TDC og en 1024/128 el. 2048/128-opkobling hos Cybercity (priserne ligger indenfo 30 kr. fra hinanden. Mit spørgsmål er: vil det være nok til at jeg kan høre uproblematisk netradio i 128b-kvalitet, og til at tilgå netværket på mit arbejde gennem en VPN-forbindelse?

Cybercity påstår i øvrigt at de anvender en protokol, som kun kan læses af deres egen medfølgende router. Jeg ønsker at anvende min egen trådløse router, men må jo i givet fald tilkoble den Cybercitys udstyr. Skulle der være problemer i det?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 12-08-04 17:32

Hej!

Jeg har webspeed via TDC 256 / 128 og har ingen problemer med at høre netradio. Afhængig af hvor mange data du skal overføre via VPN vil den også være tilstrækkelig der.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 12-08-04 17:37

Det er noget pjat at du kun kan bruge CyberCity's egen router, den protokol de kører på er helt klart den officelle, ellers var de jo godt tåbelige i hovedet hvis man kun kunne bruge deres eget udstyr (som i øvrigt er standard udstyr leveret af Zyxel eller Cisco).

Men til linie størrelsen, jeg ville nok vælge den på 1024/128 da din downstream bliver brugt ret meget når du hører netradio...men igen det kommer også an på om det er via Windows Media Player, Winamp eller Real Player...Winamp er klart den der bruger mindst båndbredde til det formål...men den kan ikke streame DR netradio desværre. Uploaden er ikke så vigtig med mindre det er store tunge filer du skal sende via den VPN.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 12-08-04 17:53

Skal du køre VPN ind mod dit arbejde er 128 up-stream ikke særlig meget - det svare til ISDN med begge kanaler.
Køre du ind via vpn til en citrix eller terminalserver er din up-stream ikke så kritisk, men skal du arbejde i dokumenter eller afvikle
regnskabs program, skrive på printer på firmaet eller lignende hvor der sendes en del til serveren - så er 128 bare for kedelig.
Hvis jeg var dig, og skulle arbejde hjemmefra jævnligt (1 dag i ugen eller mere) vil jeg gå efter 1024/256 Kbit/s, 512/256 kbit/s eller 512/512 Kbit/s.
Jeg har ikke selv prøvet cybercity, men det er jo også bare relgion hvilken man vælger.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 12-08-04 18:02

jeg har 512/256 og det kører fint. En netradio kræver næsten aldrig mere end 100 kbit/s

Ellers (jeg reklamerer ikke for nogen) har tele2 for tiden et tilbud på 512/512 for 340 om måneden - og prisen fortsætter på samme niveau efter kampagneperioden.

Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 13-08-04 10:07

Tele2... jeg synes at have hørt visse småbeske bemærkninger om stabiliteten af deres ADSL-tilbud

Kommentar
Fra : madsbs

Dato : 13-08-04 13:13

Altså... jeg har fået en tredje valgmulighed her.
Men Tele2 er ikke en option, hvis der er hyppige udfald på webdelen.
Jeg er græsk-katolsk mht. mail, da jeg har egen mailudbyder.