/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde og Frøer ??
Fra : Dullermaren
Vist : 10425 gange
200 point
Dato : 12-08-04 08:28

Har en dejlig hund der elsker at jagte frøer ..... nu har vi fået at vide at hunde ikke kan tåle frøer ,
og bla. kan få vejrtræknings problemer hvis de får en i munden .
Er der nogen der ved om det er en skrøne ?
andres erfaringer ang . Frøer / hunde ønskes

Kommentar
Fra : smydi

Dato : 12-08-04 08:49

Jeg ved ikke om de ikke kan tåle dem - men min hun, en Dogue de Bordeaux, elsker også at jagte dem. Hun gør dem ikke noget, men tager dem op i munden og bærer rundt på dem, og spytter dem så ud igen - det ser ud somom de ikke smager godt, men ikke desto mindre fortsætter hun legen. 5-10 min efter hun har haft en frø eller tudse i munden, ligner hun én der har spist sæbe og har et voldsomt "skum-skæg". Det går væk så snart hun drikker vand, og ser ikke ud til at det på andre måder påvirker hendes fysiske tilstand.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 12-08-04 10:05

Min lille Chihuahua smagte engang på en frø. Jeg er ikke helt klar over hvor meget han spiste af den. Men han fik bagefter blodig diarré. Vi tog til dyrlægen og hun spurgte om han måske havde fanget en frø. Jeg havde ikke selv tænkt på at det kunne være årsagen. Men han kom i intensiv behandling og redede livet. Så ja frøer kan være farlige for en hund.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 12-08-04 10:51

Snakkede med min dyrlæge i morges,- og ja frøer er farlige for hunde!!!!!
har en hund spist en frø eller haft den i munden skal man give hunden mælk / a-38 , det kan dæmpe den allergiske reaktion som hunden får .... i svære tilfælde gives der binyrebarkhormon , men der findes ikke nogen egentlig " modgift" mod "frøforgiftning "
Det gælder derfor om at lære hunden at frøer er forbudt legetøj !

Dorte

Accepteret svar
Fra : smydi

Modtaget 200 point
Dato : 12-08-04 11:22

Hej - jeg har også haft fat i min dyrelæge, men har desværre ikke mulighed for at få forklaring før imorgen. Men jeg har i mellemtiden læst mig til, på www.netdyredoktor.dk at frøer ikke bare er giftige, men også kan være smittebærere af hjerteorm, så nu skal jeg igang med at lære min vovse, at det er forbudt område.... Hvilket bliver lidt af en opgave, da vi bor ved en sø med MASSER af frøer og tudser. Nu er hun en meget stor hund, og har ikke vist tegn på forgiftning eller utilpashed, men jeg tager ingen chancer, så det er "Off limits" fra nu af, at sikre have mod frøer/tudser er jo nærmest en umulig opgave. Måske er mindre racer mere modtagelige for forgiftning, da de jo har mindre kropsvolumen at stå imod med.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 12-08-04 17:48

Hej smydi

Vi har hegnet vores have inde med minktråd ( meget fint masket hegn ). Det er ca 1 meter højt. Og siden har vi ikke set frøer i vores have. Før vi fik hegnet var der masser af frøer og tudser.

Med Venlig Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-08-04 08:30

Frøer er mere eller mindre giftige for hunde. De fleste hunde reagerer instinktivt på dette og lader frøerne være. Men andre lader sig friste til at lege med dem når de hopper. De fleste vil ragerer med at fråde når de har haft en frø i munden. Spiser hunden frøen er det mere problematisk. Ikke kun kan hunden blive syg, men den butsnudede frø kan som snegle også overføre franske hjerteorm.

Ser man det, skal man derfor ikke lade hunden lege med frøer.

Kommentar
Fra : smydi

Dato : 13-08-04 08:37

Hej !
Jeg har lige talt med min dyrlæge - der siger at hvis hunden ikke viser nogen form for utilpashed, så skal jeg ikke være bekymret. Dyrlægen syntes iøvrigt at hunden er "tykpandet", når hun bliver ved med det og oven i købet ser ud som om at det smager grimt. Hun må selvfølgelig ikke spise dem, med det har hun heller ikke interesse i, hun syntes bare de er sjove når de hopper og fjoller rundt om dem, og tager dem af og til i munden for at bære lidt rundt på dem - men hun spiser dem ikke.
Men jeg stopper hende når jeg ser hun gør det - det er jo også synd for frøerne der tror de skal dø.... Og vi skal værne om vores padder, de er iøvrigt også fredet...

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 16-08-04 07:55

Frøer og Tudser udskiller en gift på ryggen (har du hørt om de tosser der slikker på tudser og får et trip på den måde)
måske er det derfor din hund er så glad for de frøer.. hun får en sk*d på
*LOL* Hmm vær obs. på hallucinationer...He he..

Godkendelse af svar
Fra : Dullermaren

Dato : 16-08-04 12:02

Tak for alle de gode kommentarer ,men læg endeligt et indlæg ,hvis I ved mere om emnet
Dorte