/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Turbo til Corolla E90 1,3 Xli
Fra : gobling
Vist : 860 gange
150 point
Dato : 11-08-04 22:12

Hej derude..

Jeg har en Corolla E90 1,3 Xli, som jeg godt kunne tænke mig at få lagt en turbo i.. Men mit spørgsmål går på om motoren kan holde til en turbo pga det er en lille motor. Er det for stor en belastning for motor og karosseri?? Eller går det??

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 11-08-04 22:16

Jeg ville prøve spørgsmålet af, inde på www.toyotaextreme.dk

Gert

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-08-04 22:20

At montere en turbo på en almindelig "sugemotor" er ikke "bare lige". Det kræver som regel en større ombygning af hele motoren, men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Typisk får du op til 30% mere effekt med en turbo og endnu mere med en intercooler oveni. Resten af bilen bør selvfølgelig modificeres efter den øgede effekt, så som bremser og undervogn.... og som du er inde på din gearkasse. Det er jo ikke bygget til flere hk end standart.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 11-08-04 22:31

Hej Pallenoc

Du lyder sku til at have styr på det med biler.. Jeg tænkte nok at det ikke bare er lige til at montere, men det skal sku prøves. Men jeg kan godt se at det måske ikke kan svare sig at ofre det helt store på vis det kun yder et par heste mere. Tror at dyret har 75-80 heste som standard, så den vil vel komme på 115-120 stykker??.. Ved du hva sådan en turbo og intercooler koster, må selvfølgelig gerne være brugt..

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 11-08-04 22:38

Du er nød til, at snakke med en, der har prøvet det!
Her er et godt bud:

http://www.turbomotor.dk

Gert

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 150 point
Dato : 12-08-04 08:49

Det er rigtigt som g_h foreslår: rådfør dig med eksperter på turboområdet.
Min svoger og jeg ombyggede for en 15-16 år siden hans Volvo 240 alm. motor om til en med turbo. Vi købte et specielt "turbokit" lige til den model hvor ALLE dele fulgte med (det kit kostede dengang godt 21000,-) uden ombygning/montering (som vi jo selv lavede). Det var praktisk taget alle sliddele som blev udskiftet i motoren. Det vigtigste var de "lavkomprimerede" stempler som sænkede komprisionsforholdet med én så motoren kunne "holde til" det øgede ladetryk fra turboen. Men at den fik "ekstra liv" er ingen overdrivelse. Ydelse steg fra 115 hk til ca. 180 hk (de lovede 177hk men vi fik det målt til 180,5 hk). Accelerationen var fantastisk og især i mellemområdet fra 80 km/t til 130 var helt utroligt. Det var virkelig en "ulv i fåreklæder".

Men som nævnt, prøv hos en turbo ekspert for den bedste rådgivning lige med netop din model.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle

PS Lad os høre hvad du finder ud af hvis du får den ombygget....det er ALTID spændende med sådanne "projekter"

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 12-08-04 16:08

Turbomotor bygger turbo på Toyota'er og du ka garanteret finde flere, inde på Toyotaextreme, der kan fortælle dig om både fordele, ulemper, priser og hvordan det er, at køre med!!

Gert

Godkendelse af svar
Fra : gobling

Dato : 12-08-04 16:11

Tak for svaret pallenoc.