/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HJÆLP - Knækket negl, hvad gør man?
Fra : ChiChi
Vist : 2595 gange
100 point
Dato : 01-07-02 10:20

Hejsa

Gode råd modtages, i tilgift til dyrlægens *SMIL*

Problemet :

JA, så har vores lille vaps på 19 uger altså knækket en negl på højre forben.
Neglen er ikke knækket helt af , men sidder og stritter op i luften. Den er ligesom flækket på midten, altså, den lange sorte del stritter og nedenunder sidder der så noget lidt blødere, som er tydeligt ømt, hvis vi for søger at rense det.
Hun virker ikke videre generet af den, leger og spiser fint, er dog lidt påpasselig med hvor hun træder når hun går på sten.

Jeg ringer og snakker med dyrlægen her senere, men mener dog ikke det er noget som kræver et dyrlægebesøg.
Jeg har overvejet selv at klippe den af, men kan det ikke risikere at give "negleklipningstraumer" resten afhendes liv?? Den er jo trods alt øm, og skal klippes ret tæt på foden, så måske det alligevel bliver til et dyrlægebesøg, IGEN *SUK* Den lille er ret uheldig med sine ben for tiden!

Kan man lade en sådan negl sidde og så klippe den af når ømheden har fortaget sig?
Eller vil dette beskadige den nye negl?
Jeg tænker jo på at når man selv har knækket en negl vil man jo helst ikke have hevet resterne af, for så gør det jo dobbelt så ondt. men hvis man derimod venter, til der er en ny negl indenunder, er der ikke noget problme, har hundene det mon på samme måde?

Den gamle hanhund har det jo med at knække sine ulveklør, men dem kan jeg (næsten) uden problemer få lov at klippe af, når de er knækket, ligesom om at han godt ved at det hjælper når "mor" tager det der stykker der "stritter"!

Sussan
http://schnauzers.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-07-02 09:19

Max lavede for nylig et lignende nummer, ikke helt så grelt, men
sandsynligvis efter et "sliding stop" ude i skoven, når han har for meget
fart på efter en pind. Han har meget korte negle, derfor strittede det ikke,
men den var flækket og med noget blødt lyserødt indeni. Jeg opdagede det kun
fordi jeg så det, men røre måtte jeg helst ikke. Jeg gjorde ikke noget ved
det, og det voksede sammen igen. Så jeg ville lade det være indtil det er
hærdet og vokset lidt ud, og så trimme det lidt efterlidt til den ser normal
ud.

Der gik ikke betændelse i.

:Pia

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 100 point
Dato : 01-07-02 12:08

Hej chichi

Du kan roligt vente og se hvad der sker, hvis hun ikke er generet af den negl, hun kan endog finde på selv at bide den af, hvis hun er træt af den.(det har jeg selv set). Det er ihvertfald ikke nødvendig at tage til dyrelæge med hende, med mindre der er kommet betændelse ved neglen. men hvis du på et tidspunkt kan få lov til at klippe den knækkede del af, må du da gerne gøre det, for hunden synes ikke det er sjovtat gå rundt sådan;).

Venlig vovvov hilsen Melander

Kommentar
Fra : solveig

Dato : 01-07-02 12:33

Hej.
Jeg har selv været ude for det samme med vores hund, men den blødte meget. Jeg ringede straks til dyrlægen, som bad os komme.
Hunden blev hel bedøvet, og dyrlægen rev neglen af, da den var knækket helt oppe ved roden.
Hunden fik derefter en indsprøjtning for smerter og en for betændelse, og vi fik medicin med som den skulle have i otte dage bagefter.
Dyrlægen mente også at der ikke ville gro en ny negl ud, men nu her hvor der er gået et lille år, er neglen kommet fint igen.

Solveig

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 01-07-02 13:24

Hej

Du/I er da ret uheldige med jeres hundes kløer. Hvis jeg var dig ville jeg absolut lade Dyrlægen tage over. Det du beskriver lyder ganske ubehageligt for den lille hund. Når neglen er flækket så meget som du beskriver vil det absolut være det bedste både for jer (mht. til senere negleklipning) samt for den lille, da jeg kan forestille mig, at Dyrlægen vil rense neglen samt evt. forebygge en betændelsestilstand.

Held og lykke
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : ChiChi

Dato : 04-07-02 09:09

Hej allesammen

Tak for hjælpen!

Vi valgte i samråd med dyrlægen, pr tlf. at lade neglen sidde og så klippe den af når hun ikke er øm mere.

Dette også fordi det er noget tidligt at begynde og ligge en hvalp i narkose, når ikke skaden er større!
Da vi, både dyrlægen og os, samtidig har flere dårlige erfaringer med Schnauzerne og narkosen, valgte vi altså at prøve og se...

OG det går strålende.. neglen stritter stadig, men hun er overhovedet ikke genere af det, den er heller ikke øm mere, så jeg regner med at begynde og trimme den i aften!

Oskars negleknækkeri er i forbindelse med hans stafylokokker, mens den lille her spankulerede rundt "inde" i vores dør/hundelem, og derfor hang fast i kanten, dette er nu udbedret, så hun ikke kan hænge fast mere!!

MVH
Sussan
http://schnauzers.dk