/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110

11-08-04 21:36 : smorch
11-08-04 21:38 : Andreas1982
11-08-04 23:03 : smorch
11-08-04 23:09 : smorch
11-08-04 23:29 : poul_from
11-08-04 23:36 : Andreas1982
11-08-04 23:36 : poul_from
Problemer med <td coolspan="x">
Fra : Andreas1982
Vist : 490 gange
50 point
Dato : 11-08-04 21:26

Jeg er ved at bygge en hjemmeside op påny, men løber ind i problemer med coolspan funktionen.
Den vil simpelthen ikke fungere.

Jeg vil desuden gerne have et råd når jeg kommer til stylesheetet.

Kan man kalde overskriften for h1, beskrivelsen h2 osv?
Så kunne jeg jo styre det derfra.

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 11-08-04 21:36

fordi det hedder colspan="5" og ikke coolspan (antal Kollonner cellen skal spænde over )

Tilvarende rækker : rowspan="5"

sMorch

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 11-08-04 21:38

Måske udtrykte jeg mig lidt vagt...

Du kan nedenunder se hele min fil, så langt som jeg nu er kommet.

--------------------------------------------------------------
<html>
<head>
<title>En online studerende</title>
<META NAME=description CONTENT="Mit mødested for studerende ved HOLSEM. Primært lavet for holdkammerater.">
<META NAME=keywords CONTENT="andreas, Andreas, skjæmt, Skjæmt, skjaemt, Skjaemt, andersen, Andersen, Andreas Skjæmt Andersen, andreas skjæmt andersen, Andreas Skjaemt Andersen, Andreas Skjæmt Andersen, Holbæk, 4500, seminarium, seminarie, HOLSEM">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/websted.css">
</head>
<body>
<table border="1">
<tr>
<td>Række 1
</td>
</tr>
<tr>
<td>Række 2
</td>
</tr>
<tr>
<td>Venstre
</td>
<td>Midte
</td>
>td>Højre
</td>
</tr>
</table>
</body>

Accepteret svar
Fra : smorch

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-04 23:03

<html>
<head>
<title>En online studerende</title>
<META NAME=description CONTENT="Mit mødested for studerende ved HOLSEM. Primært lavet for holdkammerater.">
<META NAME=keywords CONTENT="andreas, Andreas, skjæmt, Skjæmt, skjaemt, Skjaemt, andersen, Andersen, Andreas Skjæmt Andersen, andreas skjæmt andersen, Andreas Skjaemt Andersen, Andreas Skjæmt Andersen, Holbæk, 4500, seminarium, seminarie, HOLSEM">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/websted.css">
</head>
<body>
<table border="1">
<tr>
   <td colspan="3">Række 1</td>
</tr>
<tr>
   <td colspan="3">Række 2</td>
</tr>
<tr>
   <td>Venstre</td>
   <td>Midte</td>
   <td>Højre</td>
</tr>
</table>
</body>

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 11-08-04 23:09

Denne udgave med noget style styring :

<html>
<head>
<title>En online studerende</title>
<META NAME=description CONTENT="Mit mødested for studerende ved HOLSEM. Primært lavet for holdkammerater.">
<META NAME=keywords CONTENT="andreas, Andreas, skjæmt, Skjæmt, skjaemt, Skjaemt, andersen, Andersen, Andreas Skjæmt Andersen, andreas skjæmt andersen, Andreas Skjaemt Andersen, Andreas Skjæmt Andersen, Holbæk, 4500, seminarium, seminarie, HOLSEM">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/websted.css">
</head>
<style>
.overskrift{
   font-size: large;
}
.beskrivelse {
   font-size: medium;
}
</style>
<body>
<table border="1">
<tr>
   <td colspan="3" class="overskrift">Række 1</td>
</tr>
<tr>
   <td colspan="3" class="beskrivelse">Række 2</td>
</tr>
<tr>
   <td>Venstre</td>
   <td>Midte</td>
   <td>Højre</td>
</tr>
</table>
</body>

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-08-04 23:29

hej er det måske lidt alla denne kode her under
jeg har prøvet at ligge forskellige styles ind i tabellen så du kan se hvordan de forskelige
style metoder kan bruges i en tabel (det er selvfølgelig ikke alle style ting der er med her)
du kan prøve kopiere koden
jeg håber den giver lidt lidt forståelse af hvordan du kan opbygge tabeller med styles
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>tabel opbygning</title>
<style type="text/css">
<!--

table {
   background-color: Gray;
   text-align: center;
   border: 1px solid Black;
}
td {
   background-color: Blue;
   text-align: right;
   font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 20px;
   font-style: italic;
   color: White;
}
.klassefil {
   background-color: #A52A2A;
   font-family: "Courier New", Courier, monospace;
   font-size: 12px;
   color: Lime;
   padding: 10px 10px 5px 8px;
}
-->
</style>

</head>
<body>
<table summary="" width="600" align="center" border="1">

<tr bgcolor="#ff0000" ><th align="center">overskrift venstre</th><th align="center" class="klassefil">overskrift midte</th><th align="center">overskrift højre</th></tr>
      <tr><td>Række1 venstre</td><td> række1 midte</td><td>række1 højre</td></tr>
      <tr><td class="klassefil">Række2 venstre</td><td> række2 midte</td><td class="klassefil">række2 højre</td></tr>
</table>

</body>
</html>

Godkendelse af svar
Fra : Andreas1982

Dato : 11-08-04 23:36

Tak for svarene.

Jeg har imidlertid selv løst problemet og foretrækker at bruge eksterne styles.

Points går til smorch.

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-08-04 23:36

her samme kode med colspan

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>tabel opbygning</title>
<style type="text/css">
<!--

table {
   background-color: Gray;
   text-align: center;
   border: 1px solid Black;
}
td {
   background-color: Blue;
   text-align: right;
   font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: 20px;
   font-style: italic;
   color: White;
}
.klassefil {
   background-color: #A52A2A;
   font-family: "Courier New", Courier, monospace;
   font-size: 12px;
   color: Lime;
   padding: 10px 10px 5px 8px;
}
-->
</style>

</head>
<body>
<table summary="" width="600" align="center" border="1">

<tr bgcolor="#ff0000" ><th colspan="3">Overskrift </th></tr>
      <tr><td>Række1 venstre</td><td> række1 midte</td><td>række1 højre</td></tr>
      <tr><td class="klassefil">Række2 venstre</td><td> række2 midte</td><td class="klassefil">række2 højre</td></tr>
</table>

</body>
</html>