/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udluftning af gavl
Fra : Busken
Vist : 4760 gange
200 point
Dato : 11-08-04 18:45

Vi vil forny en gammel gavlbeklædning (trekanten). Træet er lidt utæt og grimt, desuden er der en lem, som vi ikke længere har brug for, da vi nu har opgang indefra.

Vi er bange for at der vil være for lidt udluftning af loftet, hvis vi sætter en ny tæt beklædning på af profilbrædder.

Skal man sætte udluftningsanordninger i. Hvis ja, hvordan ser de ud og hvor skal de sidde. Gerne billede tak.

Det bemærkes, at taget højst sandsynlig ikke er lavet efter nymodens love og forskrifter mht udluftning i forvejen, da det er ældre 60'erne - senere ombygget. Bl.a. har vi to tage ovenpå hinanden (eternitskifer) og nyere bølgeeternit ovenpå. Den anden gavl mod naboen er lukket med mur (dobbelthus), og der er kun luft at se ud til den ene langside under taget, da der er en smule skråvæg til den anden side.

Hilsen Busken

Accepteret svar
Fra : Carsten_Poulsen

Modtaget 210 point
Dato : 11-08-04 19:05

For at sikre tilstrækkelig udluftning til husets indre (inde bag trægavlen) skal du opsætte den nye beklædning så den "gaber" mellem gavlen og taget - dvs. at at der er cirka 5 mm åbning fra tagets underside ned til beklædningens overkant.
Jeg bor selv i et parcelhus fra '63 uden ventilationsriste i gavlbeklædning. Ved nærmere eftersyn opdagede jeg netop, at der mellem tag og gavlbeklædning var en smal åbning i hele tagets bredde, hvilket sørger for den nødvendige ventilation.
Der er dog en forudsætning, at åbningen findes i begge modstående gavle og at der er fri passage mellem de to gavle.

Hvis dette ikke er muligt, vil jeg foreslå dig at montere 4 ventilationsriste i gavlen - 1 i hver side i bunden af gavlen og 2 i toppen af gavlen - cirka 1 meter fra hinanden. Ventilationsristene skal minimum være ø100 cm eller 100cm x 100cm.

Mvh
CaP

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 11-08-04 19:29

Hej caP

Jeg håber du mener ø100mm eller 100x100mm og ikke cm....

-ellers er der lige noget jeg ska' ha opdatet på vores tag...

mvh michael

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 11-08-04 19:32

Forresten Busken

Hvorfor ikke experimentere med noget andet materiale end træ... eternit i "flade" plader kan blive tusse flot...

og med en god maling ska det næsten ikke vedligeholdes....

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 11-08-04 19:49

Det var en smutter - jeg mente selvfølgelig mm ikke cm som jeg skrev
Mvh
CaP

Kommentar
Fra : 25

Dato : 11-08-04 22:23

Eternit fy for f..... ;-(

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-04 23:10

Hvorfor ikke overveje at mure trekanten op. Det løser også fremtidige vedligeholdelsesproblemer i form af træbeskyttelse, udskiftning igen om en årrække o.s.v.

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 12-08-04 07:07

Vi overvejede en anden form for beklædning, som vi allerede har på vores cykelskur. Det er ikke eternit, men en slags plastovertrukken plade, som ligner profilbrædder. Når det bliver malet ligner det totalt træ og det holder bare så flot - jeg kan bare ikke huske, hvad det hedder, men det kan ham, der skal lave det. Det også meget lettere at skære til, da det er nogle store regulære plader.

At mure op er nok ikke så godt, da huset er i pudset gasbeton - og især da vi har en nabo i den ene "ende" - så er det nok bedst at bevare stilen.

Mht til "sprækken" så skal den vel være vandret ud mellem lagene - ikke. For der skal da være en overlapning ned over muren, så den ikke bliver våd på overkanten - nogen der ved hvor meget, der er passende.

Godkendelse af svar
Fra : Busken

Dato : 10-10-05 14:53

Tak for svaret Carsten_Poulsen.

Vi satte Wafertex plader op (dem, jeg forsøgte at beskrive).

De sidder lidt længere ude end muren, men overlapper lidt nedad, så der er luft ind under i hele husets bredde. Vi checker jævnligt loftet, når vi er oppe med ting. Hvis der begynder at lugte fugtigt, må vi lave yderligere udluftning.