/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Masala Dosa (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 1710 gange
500 point
Dato : 11-08-04 13:56

Denne opskrift kunne jeg godt tænke mig oversat, jeg ved godt det er en noget lang opskrift, men jeg håber alligevel der er en der har lyst.

Opskriften er indisk og Dosa er et pandekageagtigt brød, og masala er krydderi, gerne med et blanddingskrydderi med karry.

Mvh
Per

Masala Dosa

Ingredients:
1 cup plain rice.
1 cup parboiled rice.
1/4 cup white udad dal.
1/2 tsp. methi (fenugreek) seeds
1 /2 tsp soda bi carbonate
1/2 cup curds the batter.
10-12 tsps. ghee or oil as preferred
water for grinding

Method:

Wash the rices and dal together.
Add plenty of water and methi seeds.
Allow to soak for 7-8 hours or overnight.
Rewash the rice by draining the water 2-3 times.
Grind to a paste. Rawa-like grains should be felt in
Add soda bicarb and salt and mix well.
Keep aside in a warm place for 8-10 hours. Beat the curds well.
Add to the batter, add more water if required.
The consistency of the batter should be
enough to thickly coat on a spoon when dipped.
Heat the iron griddle or non-stick tawa well.
Pour a spoonful of batter in the centre, spread
with the back of the spoon to a thin round.
Pour a tsp. of ghee or oil over it.
Spread chutney spread over dosa.
Place a tbsp. masala in the centre.
Fold into triangle to cover masala.
Remove with spatula when crisp.
Serve hot with chutney and/or sambar.

For masala:

Ingredients
2 large onions in vertical slices
2 large potatoes boiled and peedled
4-5 green chillies
1 tbsp. chopped coriander
8-10 cashews halved
1/2 tsp. each udad dal, cumin & mustard seeds
2 tbsp. oil
1/4 tsp. turmeric
salt to taste

Chop potatoes coarsely. Chop green chillies.
Heat oil, add cashews and brown lightly.
Add dal, seeds and splutter.
Add chillies and onions. Fry till tender.
Add turmeric, salt, potatoes, coriander.
Mix well.

Chutney spread:

1/2 cup grated coconut 4 red chillies or 1 tsp. red chilli powder
1 long bean tamarind
2 flakes garlic
1 tbsp. groundnuts
salt to taste

Grind all ingredients together to form a firm chutney. Use very little water.

Makes:10-12 dosas of 7 " diameter
Shelflife: Batter: 3 days in refrigerator
Chutney:2 days in refrigerator
Masala:1 day in refrigerator.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-08-04 17:14

Hejsa

Jeg gik ind på adressen
Prøv at indsætte teksten på adressen
http://intertran.tranexp.de/
mvh benjamin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-04 17:17

Der nogen ting i den overskrift det ikke umiddelbart kan lade sig gøre at oversætte.
Det må være noget specielt indisk ingrediens af en slags
Det ene er "udad dal" og det andet er "curds the batter" . Sidsnævnte er en eller anden speciel pandekagedej med skørost/råmælk- et eller andet

Kommentar
Fra : netper

Dato : 11-08-04 18:39

Jeg mener at dal er en slags linse

Jeg har slået curds op i ordbogen, og fand curd som skule være skørost eller oplagt mælk, kunne muligvis være creme fraiche eller lignende ??

Per

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 11-08-04 19:08

Jeg ved ikke om du har en fejl i opskriften, men det eneste jeg kan finde, der minder om udad dal er urad dal (sort urad), også kendt som black gram (Phaseolus mungo). Det er små mildtsmagende bønner med sort skal (de fås også uden skal - hvid urad) og er cremefarvede indeni. Efter de er blødt op og malet bliver de brugt til gærkultur i indiske pandkekager (dosas - det tyder vel på at det er urad dal, der skulle stå) samt til pappadum og karryreteer. Kogetid 40-60 minutter.

Fundet i bogen: "Ingredienser. Den store bog om råvarer."

Jeg har desværre intet fundet om curds the batter. Men jeg kigger videre.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-04 19:32

Det lyder rigtigt det der SonjaAS
Og det der curd the batter ? batter er en slags pandekagedej, og curd er ostemasse/skørost/oplagt mælk

og ghee er en speciel slags smør man bruger i Indien

Accepteret svar
Fra : SonjaAS

Modtaget 500 point
Dato : 11-08-04 21:04

Udfra hvad I har skrevet om curds the batter, så er her min oversættelse: Jeg er også gået ud fra at udad dal = urad dal.

Masala Dosa

Ingredienser:
1 kop (250 ml) almindelig ris
1 kop parboiled ris
¼ kop hvid urad
½ tsk bukkehornsfrø
½ tsk natron
½ kop skørost (eller måske kunne oplagt mælk være tykmælk)
10-12 spsk klaret smør eller olie
vand til maling

Fremgangsmåde:
Vask risene og dalene sammen. Tilsæt masser af vand og bukkehornsfrø. Udblød i 7-8 timer eller natten over. Vask risene 2-3 gange, lad vandet dryppe fra hver gang. Mal til en pasta. Semuljelignende korn skulle kunne føles. Tilsæt natron og salt og bland godt. Sæt til side et varmt sted i 8-10 timer. Pisk skørosten godt. Tilsæt til dejen, tilsæt mere vand, hvis nødvendigt. Konsistensen af dejen skal være således at en ske der dyppes deri er tykt dækket. Opvarm en jernpande eller en non-stick dyb grillpande. Kom en skefuld dej i midten, spred den ud til en tynd cirkel med en ske. Kom en tsk klaret smør eller olie derover. Spred chutney smørelsen ud over pandekagen. Kom en spsk masala i midten. Fold til en trekant for at dække masalaen. Fjern med en paletkniv når den er sprød. Server varm med chutney og/eller SAMBAR (se nederst).

Til masalaen:

Ingredienser
2 store løg i lodrette skiver
2 store kogte, pillede kartofler
4-5 grønne chilier
1 spsk hakket koriander
8-10 cashewsnødder i halve
½ tsk urad dal
½ tak spidskommen
½ tsk sennepsfrø
2 spsk olie
¼ spsk gurkemeje
salt efter smag

hak kartoflerne groft. Hak de grønne chilier. Varm olien, tilsæt cashewnødder og brun let. Tilsæt dal, frø og lad det sprutte. Tilsæt chilier og løg. Steg til det er mørt. Tilsæt gurkemeje, salt, kartofler, koriander. Bland godt.

Chutney smørelse:

½ kop revet kokosnød
4 røde chilier eller 1 tsk rød chili pulver
1 lang tamarind
2 flager hvidløg
1 spsk jordnødder
salt efter smag.

Mal alle ingredienserne for at lave en fast chutney. Brug meget lidt vand.

Giver 10-12 pandekager 17-18 cm i diameter
Holdbarhed.
Dej: 3 dage i køleskab
Chutney: 2 dage i køleskab
Masala: 1 dag i køleskab

SAMBAR: Sydindisk suppelignende grønsagsret med linser, tilberedt med en særlig blanding af ristede krydderier, hvor dyvelsdræk og bukkehorn er fremtrædende.

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 11-08-04 21:28

Vask risene og dalene sammen. Jeg mener selvfølgelig risene og de hvide urad.

Mvh Sonja

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 18-08-04 15:16

Tak for svaret SonjaAS.