/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skift til fladskærm
Fra : Smukke_Ole
Vist : 475 gange
200 point
Dato : 11-08-04 07:30

Hej !
Jeg har lovet min svoger, som kører WIN '98, at hjælpe ham med at udskifte hans CRT med en TFT, og har i den forbindelse et par spørgsmål:
Kan Compaq'er sættes op til TFT ?
Er der noget særligt man skal tage sig i agt for ?
Er der en særlig fremgangsmåde ?
Som f. eks. installere evt. drivere til TFT'en før man piller CRT'en af ?

Jeg har nemlig før i forbindelse med en lignende operation prøvet at stå med en computer, der ikke viste en hujende fis på skærmen, og så er man jo lidt ude poå Lars Tyndskids mark

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 11-08-04 08:19

Det burde ikke være nødvendigt. Var det mig ville jeg bare tag det nuværende skærmstik ud, og sætte TFT skærmens stik i og se hvad den siger. Brokker den sig, så byt om på dem igen, og skriv evt. her for lidt mere vejledning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-04 08:36

Da det ikke er sikkert at driveren til TFT skærmen findes på den originale Win98 CD-ROM er det måske en god idé inden du du roder med skærmene at finde og download en skærmdriver der passer til den. Søg i Google efter den, ved at skrive : Producent, type- og serienummer, samt 'driver download' i søgefeltet. Gem evt. driveren i temp (husk at pakke den ud, hvis den ligger som pakket *.zip fil og husk; hvor du gemmer den (f.eks i c:\Temp).

Inden du tager den 'gamle' skærm fra går du ind i Start->Indstillinger->Kontrolpanel og klikker på ikonet System. Under fanen Enhedshåndtering finder du Skærme. Slet de drivere der findes der, ved at klikke én gang og vælg [Fjern].
Nu lukker og slukker du for computeren og tager skærmen fra. Sæt den nye skærm til og start op. Nu finder Windows den nye skærmdriver enten på Win98 CD-ROM'en eller der, hvor du angiver driveren findes (c:/Temp).

Genstart og så burde det spille

Hvis du har problemer med at finde den rette driver må du spørge her, så hjælper vi dig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 11-08-04 09:39

har selv en ældre og en ny computer, der begge kørte med crt-skærme. - købte en 15" og en 17" tft. - pillede crt-skærmene ud, pluggede tft-skærmene i, - alt kørte straks perfekt ...

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-04 11:22

Hejsa
Der er 2 ting du skal være opmærksom på
opløsning skal passe til skærmen - da der ellers kommer "flimmer" i kontrasten
samt din opdateringsfrekvens på skærmkort må ikke være for høj (max 60 hertz).
Ellers køre de bare
Du kan også bare trække skærmstikket ud og sætte den anden skærm på og se om det ikke bare virker - Herefter kandu rette skærmsindstillinger.
Jeg har sat mange TFT skærme op uden problemer.
Det skal du nok klare, det er der ingen ben i.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-08-04 11:33

Hvorfor ikke højere opdatering end 60 hertz Benjamin?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-08-04 12:04

Hej Bjarne
Jeg har med Dell og Sony skærme opdaget - at hvis man sætter opdatering højere end 60 Hz kan der kommer skygge / slør på bogstaver. Billed kan blive lidt uldent i kanterne.
Jeg tror såmend ikke at der skulle være en tekniks begrænsning på skærmen.
Men hvis det virker med med højerer frekvense er det da ok - men det giver ikke nogen fordele.
mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 11-08-04 23:23

Benjamin: det er ikke helt rigtigt at det ikke giver nogen fordele, en meget vigtig fordel ved højere skærmfrekvens er at dine øjne ikke bliver stressede af det mindre rolige billede. Det er ikke noget man umiddelbart kan se med det blotte øje, men tro mig at man kan mærke det hvis man bruger mange timer foran skærmen (frivilligt/eller arbejdsmæssigt) så jo højere frekvens skærmen tillader i sine specifikationer, ja jo bedre.

60Hz er en udemærket frekvens, men så skal man nok heller ikke sætte den lavere end det...det bedste er set ud fra et videnskabligt synspunkt omkring 75-85 Hz.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 12-08-04 13:56

Vil lige indskyde at det ligefrem er ulovligt for en arbejdsgiver at lade en ansat arbejde med en skærm der har en opdaterings frekvens på 60Hz!

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 12-08-04 17:45

Andreas1982 har fat i noget der også som jeg glemte i farten

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 13-08-04 10:02

Vil lige smide en kommentar vedr. opdateringsfrekvens.

Benjamin har ret i at på TFT skærme er det ikke nødvendigt at sætte frekvensen højere end 60 Hz, da en TFT skærm virker på en anden måde end en CRT skærm. Der er jo ingen elektronstråle i en TFT.

Kennybear har ikke ret i at 60 Hz er en udmærket frekvens når man taler om CRT. 60 Hz er direkte trættende at se på. 75 hz og derover er bedre.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 14-08-04 19:21

meiland: hvis du læser mit indlæg engang til vil du også kunne se at det jeg skriver er nøjagtigt det samme som du gentager

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 22-10-04 12:53

Tak for svaret Benjamin.Hansen.