/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Forforstærker til LP
Fra : olivergroth
Vist : 3717 gange
100 point
Dato : 10-08-04 22:53

Jeg har købt en pladespiller på et loppemarked, og skal have den sat til mit anlæg. Signalet er selvfølgelig ikke kraftigt nok, og jeg vil mene at en forforstærker er eneste mulighed...

Anlægget er et Sony mini-anlæg med Phono-indgang
Pladespilleren har Phono-udgang

Kan jeg bruge andet end en forforstærker?
Hvis nej, hvor køber jeg en sådan, og hvad er prisen?

Håber på hjælp...

MVH.,
Oliver

Kommentar
Fra : mango

Dato : 10-08-04 23:00

du kan købe en switchbox, den koster et par hundrede, hos din radioforhandler..det skulle kunne gøre det.

venligst sus

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-08-04 23:29

Hej
Du skal have en forforstærker som du selv er inde på. Enten kan du købe en færdig eller du kan bygge en. Måske et Vellerman byggesæt.
En anden mulighed er at finde en forstærker med gramerfonindgang.
Du skal dog være opmærksom på at det ikke er alle pic-uper der har samme udgangssignal niveau.
Jeg ville finde en forstærker i den blå avis www.dba.dk der har den indgang du skal bruge.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : mango

Dato : 11-08-04 00:02

jamen Benjamin han har jo et anlæg....der er jo forstærker i..er der ikke?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-04 00:44

Phono og gramofon indgang er vel det samme Lyder lidt som der sidder en Moving coil pickup på pladespilleren? Så vidt jeg ved skal den bruge en forforstærker, i modsætning til en moving magnet pickup!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-08-04 06:58

Tror at der menes stikket "PHONO" altså det runde med en pin i midten, og så er der et rødt og et hvidt stik.
Der er garanteret ikke en RIAA (grammofon) indgang i anlæget, hvis det er af nyere dato. Det der er, er sikkert
en line indgang med phono bøsninger.
Du skal have fat i en lille sort box, indholdende en foforstærker med RIAA, som sættes imellem grammofon og anlæg. Denne kan evt. selv bygge, eller finde en færdig.
Velleman har et byggesæt der hedder K2573 og koster Kr.98,00

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-08-04 07:54

http://www.brinck.dk/
Brinck er også en mulighed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-04 08:53

LÆS Viskinge's forslag. Det er det korrekte svar.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-08-04 09:41

Viskinges forslag er kun korrekt hvis man kan bygge selv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-04 09:51

Citat Viskinge:

Du skal have fat i en lille sort box, indholdende en foforstærker med RIAA, som sættes imellem grammofon og anlæg. Denne kan evt. selv bygge, eller finde en færdig.

Det kan der vist ikke svares bedre på Teil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-04 13:30

Er du i det hele taget sikker på, om pladespilleren dur, så det måske er derfor du ikke kan få det til at virke.
Eller om du har indstillet anlægget rigtigt ,
nu kender jeg ikke lige dit anlæg, men normalt er der en knap man skal trykke på, hvor der f.eks. står phono, eller der er en menu, hvis det er digitalt, som du skal indstille til phono udgangen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-04 14:01

Næh Dova.

Stort set alle nyere anlæg er født uden Riaa indgang. Det er problemet!

Riaa er en metode hvor man fjerner bassen inden man skærer pladen. Når så pladen skal aftastes igen, skal du kompensere for dette. Men equ'er sådan set lyden ved at give den bas igen. Ligeledes forstærker man pick up'ens svage signal så det passer med et liniesignal. Det er derfor, at en grammofon tilkoblet en linie indgang lyder svag tynd og uden bas,

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-04 17:04

Så lærte jeg da lidt
Men det er måske fordi det en periode ikke var så populært med plader, at anlæggene er lavet sådan nu (nogen af dem)
Mit anlæg er af ældre dato (nærmest antik ) , men min datters minianlæg kan der uden problemer kobles pladespiller på.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 12-08-04 00:35

En forforstærker er nødvendig. Hvis der på anlægget er en "phono"-indgang, er forforstærkeren der, og så er der der ingen problemer. Men hvis der kun er en "line-in"-indgang (den man bruger til f.eks. tuner eller bånd- og cdafspilning), skal der en "løs" forforstærker ind mellem pladespiller & anlæg. Sådan en kan købes i "løs vægt" i de fleste radiobutikker. De kan enten være til batterier eller lysnet. Man bruger dem osse, hvis man skal overspille plader til computer (det bruger jeg den til). Good luck.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 13:51

Ja, det var også min mening js2706, og spørgeren siger jo at der er en phonoindgang på anlægget, derfor tror jeg det kan ske at det er pladespilleren der ikke dur.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-04 14:01

Hov ja, det står der også. Så lyder det som en moving coil pickup. Den skal normalt bruge en step-up trafo, eller en bette forforstærker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-08-04 15:18

Hvad med, om vi får at vide hvilken pladespiller det drejer sig om
Altså fabrikat og model?

Kommentar
Fra : olivergroth

Dato : 12-08-04 17:12

Undskyld tiden....

Pladespilleren virker! Jeg brugte min minidisc som forforstærker, og der kom lyd i gennem, dog med meget støj og ikke særlig høj lydstyrke.

js2706: Indgangen på anlægget er phono, men derfor kan den vil godt være line-in samtidig? (det tror jeg nemlig det er).

Har kigget lidt på Brinck og velleman, men byg-selv tror jeg er en dårlig idé. Kan ikke finde nogen i Den blå avis, hverken den "rigtige" eller dba.dk... Dem jeg fandt på nettet havde equ. og kostede flere tusinde kr...

Hvad ville en "færdig" forforstærker koste i en radiobutik?
js2706: Hvad har du købt din for? og hvor?

Tak for interessen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-04 17:44

Spørg Thorkild, OK Elektronik 75 62 95 77

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-04 18:01

Læs denne artikel http://www.vadlyd.dk/record_to_cd.html , den bliver man klogere af.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-04 18:03

Grammofon forforstærkeren:

Signalet fra en pickup er meget svagt, faktisk en del svagere end det signal man får fra en CD afspiller. Desuden er grammofonplader indspillet sådan, at man under indspilningen hæver diskanten med et såkaldt 1. ordens filter ved 2.120 Hz og dæmper de dybe toner fra 500 Hz. Dette betyder, at man ved afspilning skal gøre præcis det modsatte. Denne equaliserings kurve kalder man RIAA kurven, og derfor kalder man ofte en grammofon forforstærker for en "RIAA forstærker."

RIAA kurven stammer fra USA og er fra 1955. Efter nogle år blev den til det man kalder for en standard for ind/afspilning af LP-, EP-, og Singleplader.

Men plader indspillet inden den tid, brugte adskellige andre kurver. Og specielt 78'ere har mange forskellige kurver. Hvis dette har din interesse, kan du læse nærmere på min side om den forforstærker, ELBERG MD12 MK2, som jeg selv producerer sammen med Elberg.

Hvis du udelukkende har brug for at afspille LP/EP'er fra efter 1955, er en RIAA normalt fuld tilstrækkelig, men hvis behovet også er 78'ere, vil jeg anbefale en løsning som f.eks. min ovennævnte forstærker. Resultatet af afspilning af 78'ere gennem en almindelig RIAA, er ikke særlig godt.

Hvis man har en ældre Hi-Fi forstærker af god kvalitet, vil der ofte være en indbygget RIAA, som man vil kunne bruge og tappe signalet ud af via en båndoptager udgang. Ofte kaldet en Tape Monitor. Hvis du skal købe en RIAA, synes jeg den bedste løsning for dig, vil være at købe en i en Hi-Fi forretning, og ikke som computer ekstra udstyr. I den overkommelige ende er en NAD fra Hi-Fi Klubben til omkring kr. 600,-

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 12-08-04 22:46

Den forforstærker jeg har, købte jeg hos Merlin. Den hedder Aurora stereo-phono-amplifier. Jeg husker ikke prisen, måske et par hundrede kroner eller tre. Hvad angår selve pladespilleren er det jo ikke dens fabrikat, det kommer an på, men hvilken pick-up, der sidder på den. Jeg har Shure og Ortofon, og her passer denne forforstærker fint. Osse til afspilning af 78'ere - der er selvfølgelig mere nålestøj, men det kan forforstærkeren jo ikke gøre for. Sådan er nu engang de gamle skiver. Jeg overspiller for tiden plader til cd via en cd-optager og har ingen problemer. Men forforstærkeren kan osse bruges i forbindelse med et anlæg, som ikke har en grammofonindgang med indbygget forforstærker, men en aux-indgang. Sådan er mange af de nye anlæg desværre, fordi pladespilleren ikke mere er standardvare i almindelige radiobutikker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-08-04 13:40

Fik du skidtet til at virke Oliver?

Kommentar
Fra : olivergroth

Dato : 20-08-04 17:10

Beklager jeg ikke har afsluttet spørgsmålet endnu, men er på udkig efter en færdigbygget forforstærker til rimelige penge...

Har skam ikke glemt jeres hjælp!

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 21-08-04 00:06

Den forforstærker jeg bruger, hedder Aurora Stereo Phono Pre-Amplifier, TC-400.
Den kører på en lysnet-adapter, og jeg købte den hos Merlin for ca. 300 kr. En af mine kolleger købte en tilsvarende hos Electronic World. Den var noget dyrere og kører på et 9 volts batteri. Men begge fungerer tilfredsstillende. Udvalget er nok ikke særlig stort, men det findes altså! Good luck.

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 21-08-04 00:23

Rettelse: min forforstærker hedder helt korrekt Aurora Phono Pre-Amplifier, TC 400D.
Den kører på en 12 volts strømforsyning (netadapter). Så skulle det være på plads!