/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
foged??
Fra : tonnie
Vist : 3118 gange
50 point
Dato : 10-08-04 22:27

hej alle. Hvordan skal man forholde sig, hvis man skal have hentet nogen ting på en anden person ejendom, tingene er mine og jeg har kvittering på det. Jeg er ikke på talefod med personen, så han vil iflg. politiet melde mig for selvtægt, hvis jeg forsøger at hente tingene. Politiet råder mig til at gå til fogeden og lade dem ordne sagen.
Så er mit spørgsmål: hvordan er processen i sådan en sag, såsom kontakt til fogeden, og hvilke udgifter vil der evt. være.
Mvh. Tonnie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 22:45

Det normale er, at man får en advokat til at ordne det, men da det jo er et oplysningssamfund vi lever i kan jeg ikke se noget problem i at du selv kontakter det stedlige dommerkontors fogedafdeling og spørger om hvad du skal gøre.
Du skal jo have en kendelse for at tingene kan hentes via en fogedforretning.
Der er streng taget tale om en lovovertrædelse når en person ikke vil tilbagelevere noget der tilhører en anden, men det er en af de opgaver Politiet sjældent har resourcer til.
Der må være en advokatrådgivning i nærheden af hvor du bor hvor du kan få gratis vejledning og du kunne også prøve denne: www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-08-04 22:58

Har du ret til disse ting? Ligger der en dom til grund for kravet. Så vil det formentlig være en umiddelbar fogedforretning, og du kan anmode fogedretten være dig behjælpelig til at få udleveret dine ting. Ellers tror jeg sagen vil blive afvist af fogedretten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:13

Jeg syntes du skal se lidt mere om hvad fogedforretning kan være, ikke mindst på det seneste indlæg.
http://www.flere-penge.dk/Fogedforretning.htm

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-08-04 23:15

Som qfha er inde på, skal der være et fundament for en fogedforretning. Dette vil ofte være en dom. Det kan også være et forlig eller pantebrev eller lignende. Du skal således have en dom der fastslår, at du er den retmæssige ejer af de pågældende ting, og at personen skal udlevere disse til dig.

Når du har sådan en dom, kan du indbringe sagen for fogedretten, som så vil sørge for at personen bliver indkaldt til et møde, og såfremt han ikke gør som krævet, bliver tingene hentet på hans ejendom.

I princippet skal personen dække dine omkostninger til byretssag og fogedsag, men i praksis dækker de tilkendte sagsomkostninger i byretten sjældent dine reelle omkostninger (medmindre du selvfølgelig har en flink/billig advokat eller gør det selv). I fogedretten skal han dække dine relle udgifter. Du kommer til at lægge en del penge ud, og du må derfor overveje, hvordan mulighederne er for at få pengene tilbage (har han f.eks. overhovedet du kan få?).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-04 23:21

Du kan i første omgang rette henvendelse til fogedretten. De vil kunne fortælle dig helt konkret, hvad du skal gøre.
Det er muligt at det kan blive en umiddelbar fogedforretning, men det kan brugerene ikke tage stilling til, da vi ikke har kendskab til det foreliggende.

Her kan du læse om de økonomiske grænser for retshjælp og fri proces

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/166.html

her er et eksempel på en, der vil have sine personlige ting udleveret

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-500/b500-8.html

men taget med forbehold, da jeg ikke har kendskab til din sag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:23

Den der har kravet skal forelægge legitimt krav over for (typisk) fuldmægtigen i fogedretten, der så kan udstede en kendelse om at der kan inddrives. Sådan som jeg læser jeres indlæg forstår jeg det som om man skal have en dom andet sted fra.
Jeg har uden selv at have været involveret overværet adskillige fogedsager i fogedretter og det er noget af det mest uhøjtidelige der overhovedet snart kan foregå i retssystemet.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-08-04 23:25

Hej Tonnie

Jeg har været hele proceduren igennem med fogedretten og der var ingen domfældelse inden Når jeg får fundet papirene frem skal jeg nok skrive alt jeg kan huske og alt hvad jeg ved En advokat er ikke nødvendig og det er forøvrigt også alt for dyre

// Toupie

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-08-04 23:27

Enig bjarneD - det kan næsten ikke komme længere ned på jorden En af grundende hertil er netop, at der er som regel er taget stilling til sagens kerne andet sted (byretten).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:29

Jeg kan heller ikke få det der til at stemme. Enten har jeg både sovet i timerne og senere eller også har de herrer ikke ret med hensyn til den dom.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:32

Nej, Rye Jensen, i banale sager er fogedretten uafhængig og kan sagtens afsige kendelser på baggrund af vedtagne regler.
Tænk bare på antipiratgruppen der alene via fogedretten kan få kendelse til at trænge ind til computerbrugere og ransage for ulovlige kopier og det kun på baggrund af hvad byretten nok ville betragte som tvivvlsomt bevismateriale hvilket jo også ofte sker når ransagningens resultat skal udmøntes i en byretsdom.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-08-04 23:36

RyeJensen

Jeg er ikke enig med dig. Jeg har selv stået i samme situation som spørger og været hele turen igennem, og jeg var ikke i byretten. Jeg kontaktede fogedretten og de indkaldte så begge parter til et møde...og så fortsatte sagen uden indblanding fra andre instanser.

// Toupie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:37

Dette er klippet fra mit link tidligere i tråden og selv om det ikke er fra en autoritet vil jeg mene det beskriver fint
Citat
Forløbet i fogedretten
Når sagen indsendes af inkassator til fogedretten, undersøger fogedretten indledningsvis, hvorvidt betingelserne for oversendelsen af begæringen er opfyldt. Såfremt den er det, fastsætter fogedretten et tidspunkt og en dato for fogedforretningen.

Fogedforretning er en betegnelse for de handlinger, som fogedretten foretager for et inddrive det skyldte beløb på kreditors og inkassators vegne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:45

RyeJensen, nu skal vi ikke have total uenighed for jeg er udmærket klar over, at mange fogedforretninger sker efter anmodning fra andre instanser idet det jo er fogedens opgave at foretage inddrivelse, fjernels og hvad der ellers er underlagt denne instans, men det ændrer ikke at fogedretten er en selvstændig afdeling under byretterne.
Selve fogedforretningen, altså det der foregår ude i byen behøver jo ikke udføres af dommer eller dommerfuldmægtig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-08-04 23:45

http://www.flere-penge.dk/Fogedforretning.htm

Læs under umiddelbare fogedforretninger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:47

Nemlig!

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 60 point
Dato : 10-08-04 23:48

Tonnie, jeg var igennem følgende procedure:

1) ringede til Fogedretten og fik procedure og pris af vide (jeg mener det var omkring 500 kr men jeg er langt fra sikker)

2) Skrev et brev til Fogedretten om situationen, med en udførlig beskrivelse af effekterne.

3) Fogedretten sendte brev til begge involverede parter, om indkaldelse til møde.

4) Modparten fik dom til at afleverer de effekter han, ifølge ham selv havde "tilbage"

5) Hentede tingene på bopælen.

Dernæst fortsatte sagen da jeg ikke havde fået alle effekterne. Han havde påstået i Fogedretten at han havde smidt nogle af mine ting ud, men med lidt research fandt jeg ud af at dette ikke passede. Jeg endte med at få alle mine ting, med Fogedrettens og politiets hjælp

// Toupie

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-08-04 23:50

Lidt uddybning omkring dom eller ikke dom
Citat
Ved udlægsfundament skal forstås et dokument, der danner grundlag for fogedrettens behandling af sagen,. Dokumentet skal således fastslå, at kreditor har et reelt krav mod skyldneren. Uden et udlægsfundament kan en kreditor/inkassator ikke oversende sagen til fogedretten. Udlægsfundamentet vil variere afhængig af, hvilken type aftale gælden udspringer af. De mest almindelige udlægsfundamenter i praksis er:

pantebreve

skylddokumenter (”gældsbreve”)

forlig og

domme, hvor kreditoren har fået rettens ord for, at han har penge til gode.

For forlig og skylddokumenter kræves det, at det at det heraf entydigt skal fremgå, at det kan bruges som udlægsfundament. Under kategorien forlig falder også dokumenter, hvori De erkender at skylde et beløb, der skulle have været betalt.

I gældsforhold, hvor gælden kun fremgår af en faktura, vil der ikke være et udlægsfundament. Inkassatoren skal derfor først skaffe dette. Det kan se ved at inkassator enten får Dem til at underskrive et skylddokument, der kan benyttes som udlægsfundament, eller ved at lægge sag an mod Dem.

Godkendelse af svar
Fra : tonnie

Dato : 10-08-04 23:58

Tak for svaret Til alle.. det gav mig lidt at arbejde med..

mvh tonnie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 11-08-04 00:04

Selvtak Tonnie

Hvis du får brug for mere hjælp, hvilket jeg ikke håber for dig, så skriver du bare igen...Jeg skal nok hjælpe alt jeg kan med mine dårlige erfaringer omkring dette

Jeg ønsker dig al held og lykke for jeg kan sådan nogenlunde regne ud hvad du går igennem, og det er ikke sjovt

// Toupie

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-08-04 00:12
Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 11-08-04 07:37

Tjah I stand corrected