/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Når man giver den gas...
Fra : hvidtiger
Vist : 1414 gange
140 point
Dato : 10-08-04 21:03

Jeg fik endelig købt en ny udstødning da den gamle havde rundet de 7-8000km..Købte en Polini star traffic..Men når giver den fuld gas med det samme dør den og den reagere også nogle gange langsomt når jeg accelrere..Ellers køre den meget godt..Jeg havde en Gianelli på før!...

Men hvad kan være skyld i at den gør sådan da den gamle udstødning ikke gjorde det???..Har tænkt på om det er fordi den gamle var lidt stoppet pga alle de km og pludselig er der fri passage da jeg satte den nye på..

Har også problemer med og starte når den har stået lidt..Har tjekket tændrøret og renset det osv..Men det havde den nu også med den gamle Gianelli..Altså startproblemer..Ingen utætheder eller noget..Så jeg har en anelse om det måske kan være en for fed blanding eller dvs noget med karburatoren..Men den fejler dog ikke noget..Jeg køre med en 21mm Amal med dyse 95, Malossi MHR Republica, Polini speed control, racer kobling, tændrør varmetal 9 og den nye udstødning...

Nogen der ved hvad det kan være de to ting som skrevet stod???

Mvh
HvidTiger

Kommentar
Fra : o_k

Dato : 10-08-04 21:22

Du kan prøve at spørge her http://www.scootergalleri.dk/
Der er der nok, en eller to, der ved noget om det.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 10-08-04 21:29

Kom i tanke om at hvis tændrøret er sort er det en for stor dyse og hvis det er hvidt er den for lille, er det sandt???

O_k, har prøvet der engang, men det hjalp ikke..

Vh
HvidTiger

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 10-08-04 22:15

orgh det er da nemt.. hvis det er sort er det fordi olie blandingen er for stor eller som du siger forstor dyse.. og grunden til du ikke kan give fuld gas er at nålen sider for langt nede.. prøv at sætte den en hak op.. nålen = strålespidsen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-04 22:45

Mikkelgj1: Nålen eller gasspjældnålen skal kun stilles hvis der er problemer i mellemområdet af gassen, da den aldrig har nogen virkning ved fuld gas. Dog kan den være stillet for høj, så tomgangen bliver for fed.
Nålen har ikke direkte noget at gøre med strålespidsen.

(hvis tændrøret er sort er det en for stor dyse og hvis det er hvidt er den for lille, er det sandt)
Joo, men det gælder kun efter en tur, og ikke hvor du har forsøgt at starte flere gange, da det så bliver sort/fedtet.
Prøv at starte uden at give gas.
Du får lige hele smøren:
Indstilling af tomgangs-luftskruen på karburatoren:
Tomgangs-luftskruen har du først skruet helt ind uden at bruge vold, og derefter 1 1/2 omgang ud, (Altså halvanden omgang mod uret), dette er grundindstillingen.
Varm motoren op i få minutter, og indstil tomgangshovedskruen (Den store fingerskrue der løfter spjældet), så motoren kører ca 10-20% hurtigere end den skal når du er færdig.

Nu drejer du tomgangs-luftskruen fra grundstillingen, 1/4 omdrejning ud eller ind, indtil motoren kører med maximum omdrejninger i tomgang, det er muligt du skal dreje ialt 1/2 omdrejning på skruen for at finde dette maximum.
Nu drejes tomgangshovedskruen tilbage, til den tomgangshastighed du faktisk ønsker.
Nu finjusterer du igen tomgangs-luftskruen, for at finde max tomgangshastigheden, men du ligger nu mærke til om 1 omgang ud eller ind, giver nogen forskel i tomgangsomdrejningerne. Hvis det ikke sker nogen ændringer i hastigheden, så lad skruen stå hvor den stod, da du får den bedste acceleration der.
Hvis hastigheden ændrer sig, så slut af med at skrue den 1/8 omg. længere ud end maximum tomgangshastigheden.
Skruen må aldrig være mere end 3 omdrejninger ude, da fjederen bag skruen så ikke kan klemme, og skruen kan ryste sig ud.

Bestemmelse af hoveddysestørrelsen:
Hvis dysen er for stor:
Motorstøjen er kraftig og ujævn
Den kører dårligere hvis chookeren åbnes
Den kører også dårligere når den er varm
Det bliver bedre når luftfilteret fjernes
Udstødningsrøgen er kraftig
Tændrøret er olieret

Hvis dysen er for lille:
Motoren bliver meget varm
Den kører bedre når chookeren bruges
Den har dårlig acceleration
Tændrøret afbrændes til sidst
Omdrejningerne svinger og motoren yder ikke nok
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 10-08-04 23:02

Hmm mikkel siger faktisk noget..På en Amal karb er der kun tre hakker hvor nålen kan flyttes og en dellórto har fem..Den står faktisk oppe i det første hak, dvs nålen er sænket..

Men jeg køre med en dyse 95..Syntes bare at det bliver en meget lille dyse hvis jeg skal ned i en 90 eller 85 når jeg køre med Malossi MHR 47mm..Men oki det er også en 21mm karburator..Jeg har en dyse 85 liggende..Tror I godt at jeg sagtens kan prøve den??,,Ja for tændrøret er efter et stykke tid meget sort og der sidder nogle "klumper" sod på det...

Vh
HvidTiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-04 23:24

Grundindstillingen på amalen er jo nok i midten, men som sagt har det ingen indflydelse på fuldgas, men halv gas kan det udmærket have en del indflydelse på, men hvis du hæver nålen, så får den jo mere benzin, og det er vel ikke det du satser på?, men stadig er nålen ikke = strålespidsen, og du kan da udemærket prøve om en mindre dyse er bedre, men for ikke at forvirre begreberne, så har du 2 problemer, det ene er: 1. (Har også problemer med og starte når den har stået lidt)
Det andet: 2. (Men når giver den fuld gas med det samme dør den og den reagere også nogle gange langsomt når jeg accelrere)
1. Lyder nærmest som om den bliver forslugt, men lad være at give gas, ved opstart, det er jo tomgangsdysen der skal give blandingen, og indstillingen af luftskruen. Hvis du er i tvivl om hvorfor den ikke starter, så tag tændrøret af, og hold en tændstik til hullet, samtidig med du trykker meget langsomt på kickstarteren. Hvis der kommer et puf/stikflamme, så ved du da at det ikke er benxzinmangel.
2. Find da ud af om det er for lille dyse eller for stor, ved at fjerne luftfilteret, eller bruge chokker hvis det er en manuel chokker.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 15-08-04 10:48

Jeg har aktid været i tvivl om det er den rigtige dyse jeg køre med..Jeg har prøvet uden luftfilterelememnt og syntes nu ikke jeg kan mærke forskel...Men på tændrøret sidder der tit nogle små klumper sod af en art..Ved du hvad det skyldes og om det kan have noget med det at gøre??

Jeg pillede også kickstarterskjoldet af her forleden få at rense det..Og der var der olie ..Det kom ikke fra gearing da det var helt tørt der, men det lå der ved de små tandhjul der sidder ved siden af varion..Tror nok at det har noget at gøre med stateren eller sådan noget..Men mener da ikke at der er olie derinde...Så det eneste sted det kan komme fra er bag ved varion ved krumtappen...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-08-04 14:35

Hvis der ikke er nogen særlig forskel uden luftfilterelement, er dysen nok rigtig nok.
Lidt sod på tændrøret, er ikke den store fejl, men kan bl.a. skyldes et tændrør med for stor tal altså et tændrør med et tal på 9 eller 10, du kan nok gå ned til et tal med 8. Nu er det vel ikke fordi dit tændrør er kort, og skulle være et med langt gevind?
Du har fjernet alle begrænsninger i din udstødning?: http://www.scooterzone.dk/index.php?side=tun_star
Hvis du er sikker på det er olie og ikke rem og rulle støv, ja så tyder det på at simmerringen ind til krumtappen er utæt, og det kommer tit af slidte lejer. Du kan nok udskifte simmerringen ved at tage varioen af, men fejlen fejlen kommer igen på et tidspunkt, og man burde skifte krumtap og lejer, til en racing type.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 15-08-04 14:46

Hvordan udskifter man sådan en simmering??

Jeg skiftede min udstødning til en Polini star traffic, men den kunne den ikke køre på..Faktisk kørte den af h..t..Så skiftede jeg dem til den gamle Gianelli og saå kørte den normalt..Jeg ved ikke hvorfor polinién var så tam...Der var ingen drosling i og heller ikke i min gamle..Tændrøret skal være kort og køre med et varmetal 9..Men kan godt være, at jeg skal ned på 8...

Det link du har skreveet har jeg lige set på...Jeg kan se, at der ingen begrænsning er foran, men den bagerste er der et rør som er svejset på..De skriver nu godt nok at røret er en langt et og rødt, men dette her ligner mere det der skal sidde forrest...Men det kan være, at det er en ny form for begrænsning..Syntes du at jeg skal pille det ud eller skal det være der???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-08-04 15:18

Nu siger du at tændrøret skal være kort, men skal det også det til det topstykke du har på? Hvis man sætter langt i et topstykke hvor det skulle være kort, kan man normalt mærke at stempelet slår imod stempelet, hvis motoren drejes forsigtig rundt. Men tit bøjes elektroden bare lidt ind, og ingen skade sker.
Man får også sodet tændrør, ved meget bykørsel, og små ture, hvor maskinen ikke bliver gennemvarm.
Ja jeg er ret sikker på, det rør skal ud for at give fri luft, en skarp mejsel eller skruetrækker, kan nok knække svejsningen, hvis du ikke har noget at slibe med.
Din polini vario kan den stilles på grader?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 15-08-04 15:44

Polini vario stilles på grader..Hvad mener du???

Ja for jeg har selv spurgt det sted hvor jeg købte mit tændrør......Men hvor kan man ellers finde ud af det her på nettet sådan en dejlig søndag??

Vh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 15-08-04 15:46

det er en polini speed control, så jeg ved ikke om den kan...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-08-04 15:54

Tændrørslængden, bestemmes jo af topstykket, og hvis du har købt et tunsæt med cyl. og topstykke, skulle du have kontrolleret om tændrøret gik i flugt med undersiden af topstykket, før du samlede. Ellers kan du spørge forretningen du købte tun af.
Man kan også måle med den lange ende i bagenden af en skydelære, hvor langt der er ned til stempeltoppen, når stempelet er drejet i top, det kan give en ide om længden på gevindet.
Men det er nok ikke det der giver startproblemer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 15-08-04 16:05

tænker du på når man sætter en lille spændeskivelignende ting bag varion????Hvad gør den egentlig den skive??

Har fået svejseklatten af, men jeg kan ikke få det rør ud..Det rokker sig ikke en mm...*G*

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-08-04 17:43

Nej de eller den skive, er som regel kun til at tage "endeslør", forstået på den måde at når varioen er spændt, så må den ikke kunne rykkes ud og ind på akselen, for så skal der en skive bagved.
Røret skal ud for at få effekt af udstødningen, måske kan du bore et skrå hul ind i den stump af røret du han se, og få en skruetrækker der ind, for at brække røret ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 16-08-04 19:43

Jeg tror sku at det rør skal sidde der..Kan ikke få det ud....

Jeg satte min trålspids i midterste rille da den stod i den øverste..Så fandt jeg et tændrør med kort gevind i dag, som var lidt anderledes end det jeg havde i som også var kort gevind..Det er elektroden!.Der hvor gnisten er mellem den lille metalbøjle og den lille forhøjning sad et oppe over selve tændrøret på det nye hvor på det gamle sad den og flygtede med selve tændrøreskanten..Det nye hedder også noget andet!..Et eller andet med Bp osv..Det har lidt flere bogstaver end det gamle som vidst nok kun havde to HS9 tror jeg..Hvad er forskellen og hvad for et burde jeg køre med hvis du ved det??

Nå, men da jeg gjorde de to ting fik den en del flere omdrejninger..Tror faktisk at den fik 1000 mere...Øhmmm det forstår jeg ikke lige, gør du???

Vh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 16-08-04 19:47

Nå ja forresten!....Ved ikke om du kender det udtryk når man siger at man køre på kangurubenzin??!..Den hakker en del hvis man ikke giver fuld gas..Det er den begyndt på efter jeg satte den strålspids...Hvad kan det betyde???

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 140 point
Dato : 16-08-04 22:42

Du satte din nål i midterste rille (Det er ikke strålespidsen), og det vil sige du hævede nålen længere op i gasspjældet.
CITAT: Mikkelgj1: Nålen eller gasspjældnålen skal kun stilles hvis der er problemer i mellemområdet af gassen, da den aldrig har nogen virkning ved fuld gas. Dog kan den være stillet for høj, så tomgangen bliver for fed.
Nålen har ikke direkte noget at gøre med strålespidsen. Citat slut.
Altså knallerten bliver nu forslugt (For fed blanding/for meget benzin) i mellemgasområdet (Halv gas) og derfor hakker den.
STIL NÅLEN TILBAGE.
I THansen kataloget er der en fin forklaring af de forskellige tal på tændrør, du skal nok have feks: http://www.thansen.dk/product.asp?c=290282429&n=282554941&pn=362713770
Hvis dit gamle tændrør havde en jernflis, der kortsluttede lidt oppe i hulrummet på tændrøret, så er der ikke noget at sige til den var lidt sløv. (Det med jernfliser, der har revet sig løs fra stempelet, kender alle der har kørt knallert til, men som regel, dør den fuldstændig, fordi gnisten ikke vil springe mellem elektroderne, fordi den er kortsluttet længere oppe)
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : hvidtiger

Dato : 17-08-04 12:59

Tak for svaret pallebhansen.