/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Medion 9700 digital kamera - lysmåling?
Fra : agent69
Vist : 641 gange
5 point
Dato : 30-06-02 22:24

Jeg købte nævnte kamera hos Aldi, og er egentlig godt tilfreds. Men resultaterne af min fotografering svinger fra forbløffende skarphed af billeder taget i dagslys og tidlig skumring, til skuffelse, når der er en blanding af skygge og sol, samt ved fotografering med blitzen, som synes svag. Den medfølgende manual er ikke så uddybende. Der står bl.a. at man ved at trykke udløserknappen halvt ned kan låse belysningsmålingen, og derefter flytte fokus mod motivet. Det virker også, men hvad så med afstandsmålingen? Den er jo låst samtidigt, eller hvad?

Og så har jeg en teori om, at det altid hjælper at skulle forklare noget for andre, så forstår man det bedre selv. Jeg ser nu, at under menuen Eksponering (i manualen fejlagtigt kaldt Belysning) er 3 modes at vælge imellem - Fuld, Center og Spot- men jeg kunne ikke forstå funktionen. Nu faldt ti-øren, tror jeg. Måske er det belysningen, der kan måles over hele billedet, centeret af det, eller et fokuspunkt? Det må jeg eksperiemtere videre med. Alle tips er i hvert fald velkomne.

I et indlæg har en anden person (vistnok Bjarne H) skrevet nogle tekniske data. Jeg tjekkede den tyske Aldi-side, og der stod bl.a. at kameraet er udstyret med Ricoh objectiv og Sony sensor. Så helt ringe er det ikke. Til gengæld er det for langsomt til anvendelse ved fx. flyopvisninger og lignende.

Mvh. John S. Albertsen

Kommentar
Fra : franke

Dato : 01-07-02 08:55

De fleste digitale kameraer er ikke så gode under dårlige lysforhold. F.eks. er det i de mørke områder, at man ser støj fra chippen. Så det er helt "normalt" at der er dårlig billede kvalitet i skyggerne. Mht målingen, så går jeg ud fra, at du IKKE kan tage billeder med manuel fokus. Så derfor er du tvunget til at bruge auto.
Du har den store fordel at det er et digital kamera,- dvs at det ikke koster noget at trykke på knabben. Så prøv at låse på noget lyst tæt på, skift retning til et mørkt motiv langt væk. Så vil du hurtigt kunne se, hvilke indstillinger, som er låste,- fokus og lysmåling. I "gamle dage" når man skulle lære sådan et nyt kamera at kende, kostede det penge at trykke på udløseren, og man skulle vente et par dage inden man havde resultatet,- så du har det let.
Mht til de tre målemetoder, så ville jeg vælge center, da du derved dækker et område, som svare til motivet i ca. 90% af dine billeder. Med spot måling SKAL du være helt sikker på, at du rammer et område, som svarer til billedets belysning,- altså ikke i skygge eller i highkey. Hvis du ved hvor du skal sigte, kan du godt bruge spotmålingen, men center vil sikkert går det hele lidt mindre besværligt.

Kommentar
Fra : agent69

Dato : 01-07-02 18:55

Det er faktisk muligt at vælge manuel fokusering (og nærbillede) med kameraet, men det går langsomt, og er svært at bedømme i dagslys, da man skal vurdere indstillingen på LCD-skærmen. Desuden kan man under samme menupunkt Fokusering vælge område Central eller Spot. Her må det være afstandsmålingen, og ikke belysningen, der menes.

Som du foreslår, så har jeg bare knipset løs, men kunne så ikke huske indstillingerne de enkelte billeder var taget med. Så satte jeg det direkte til fjernsynet, og det fungerer perfekt. Så kan jeg se resultatet med samme, og fjernsynet fungerer som LCD-skærm (LCD'en tænder ikke, når TV-kablet er i), men selvfølgelig ikke i sammen opløsning som på PC'en. Tvungen blitz hjælper lidt på de mørke områder, specielt i modlys. Rødøje-funktionen er ikke meget værd, lader det til. Fabriksindstillingen til lysmåling er også center, som du foreslår. Man kan også indstille eksponeringen fra -2 til +2.

Jeg kan høre på din beskrivelse, at kameraet ikke er ringere end andre mht. mørke/lyse områder.

Jeg har printet nogle billeder ud på almindeligt papir i fuld A4 størrelse, og mange af dem står simpelthen kanonskarpt, langt bedre end mit gamle Minolta XG1 spejlrefleks kan præstere. Hvis nogen har tips til, hvor det betaler sig at købe fotopapir til printeren (en HP 720c), så hører jeg gerne nærmere

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 5 point
Dato : 14-07-02 07:39

Hvis spørgsmålet er løst må du gerne være sød at lukke dette ??

Kommentar
Fra : agent69

Dato : 15-07-02 09:25

Nå, skal det også lukkes. Jeg tror ikke, at dette er en side, jeg vil benytte meget. Der findes andre, uden besværlige pointsystemer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-07-02 13:32

Hejsa,

jeg kan tilføje, at jeg benytter indstillingerne:
- fokusering: Spot
- exponering: Spot

som jeg synes giver de bedste all round resultater.

Endvidere kører jeg altid i bedste kvalitet.

Med en Exif-reader kan man aflæse lukker, blænde, m.fl. indstillinger
for de konkrete billeder - og blive ganske overrasket, at når f.eks.
et skumringsbillede tages ved 1/45s, så gælder det om at stå bomstille

I øvrigt er jeg godt tilfreds med kameraet, som bliver flittigt brugt.
Eneste ankepunkt er, som du også skriver, at hastigheden for optagelse
godt måtte være hurtigere.

Med de erfaringer jeg har nu med kameraet, ved jeg dog, at mit næste
kamera skal have mulighed for lukker- og blændeprioritering i
programstyringen. Dét savner jeg!

M.v.h. Iver

"agent69" <agent69.news@kandu.dk> wrote in message news:<eHJT8.99769$N46.2536498@news010.worldonline.dk>...
> Jeg købte nævnte kamera hos Aldi, og er egentlig godt tilfreds. Men
> resultaterne af min fotografering svinger fra forbløffende skarphed af
> billeder taget i dagslys og tidlig skumring, til skuffelse, når der er
> en blanding af skygge og sol, samt ved fotografering med blitzen, som
> synes svag. Den medfølgende manual er ikke så uddybende. Der står bl.a.
> at man ved at trykke udløserknappen halvt ned kan låse
> belysningsmålingen, og derefter flytte fokus mod motivet. Det virker
> også, men hvad så med afstandsmålingen? Den er jo låst samtidigt, eller
> hvad?
>
> Og så har jeg en teori om, at det altid hjælper at skulle forklare noget
> for andre, så forstår man det bedre selv. Jeg ser nu, at under menuen
> Eksponering (i manualen fejlagtigt kaldt Belysning) er 3 modes at vælge
> imellem - Fuld, Center og Spot- men jeg kunne ikke forstå funktionen.
> Nu faldt ti-øren, tror jeg. Måske er det belysningen, der kan måles over
> hele billedet, centeret af det, eller et fokuspunkt? Det må jeg
> eksperiemtere videre med. Alle tips er i hvert fald velkomne.
>
> I et indlæg har en anden person (vistnok Bjarne H) skrevet nogle
> tekniske data. Jeg tjekkede den tyske Aldi-side, og der stod bl.a. at
> kameraet er udstyret med Ricoh objectiv og Sony sensor. Så helt ringe er
> det ikke. Til gengæld er det for langsomt til anvendelse ved fx.
> flyopvisninger og lignende.
>
> Mvh. John S. Albertsen

Kommentar
Fra : agent69

Dato : 30-07-02 17:37

Hej Iver.

Tak for din kommentar, som viste, at jeg er uvidende på andre områder Hvad er en Exif?

Jeg er ved at blive dus med kameraet, men visse ting undrer mig stadig. Nogle gange bliver nogle billeder meget grønne, så meget, at det ikke kan reddes med billedbehandlingsprogrammer. Det er som om, at hvidbalancen ikke bliver stillet rigtigt. Man er jo vant til, at et billede bliver taget med det samme, man trykker knappen ned på et almindeligt kamera, men her tager det lidt tid. Jeg har en mistanke om, at det sker, hvis man blot trykker knappen i bund med det samme, uden først at holde den halvt nede, men jeg er ikke sikker. Har du oplevet samme problem?

Er der endvidere nogle, der har erfaringer med Jubii's fremkaldelser af digitalbilleder på 10x15 cm papir til 2 kr. stykket? Det lyder rimeligt (det er bare dyrt at sende billederne via Stofanet - 1 kr. pr. Mbyte, så jeg har ikke prøvet endnu).

Mvh. John S. Albertsen

"Iver Thuesen" skrev d. 26-07-02 13:32 dette indlæg :
> Hejsa,
>
> jeg kan tilføje, at jeg benytter indstillingerne:
> - fokusering: Spot
> - exponering: Spot
>
> som jeg synes giver de bedste all round resultater.
>
> Endvidere kører jeg altid i bedste kvalitet.
>
> Med en Exif-reader kan man aflæse lukker, blænde, m.fl. indstillinger
> for de konkrete billeder - og blive ganske overrasket, at når f.eks.
> et skumringsbillede tages ved 1/45s, så gælder det om at stå bomstille
>
> I øvrigt er jeg godt tilfreds med kameraet, som bliver flittigt brugt.
> Eneste ankepunkt er, som du også skriver, at hastigheden for optagelse
> godt måtte være hurtigere.
>
> Med de erfaringer jeg har nu med kameraet, ved jeg dog, at mit næste
> kamera skal have mulighed for lukker- og blændeprioritering i
> programstyringen. Dét savner jeg!
>
> M.v.h. Iver
>
> "agent69" <agent69.news@kandu.dk> wrote in message news:<eHJT8.99769$N46.2536498@news010.worldonline.dk>...
> > Jeg købte nævnte kamera hos Aldi, og er egentlig godt tilfreds. Men
> > resultaterne af min fotografering svinger fra forbløffende skarphed af
> > billeder taget i dagslys og tidlig skumring, til skuffelse, når der er
> > en blanding af skygge og sol, samt ved fotografering med blitzen, som
> > synes svag. Den medfølgende manual er ikke så uddybende. Der står bl.a.
> > at man ved at trykke udløserknappen halvt ned kan låse
> > belysningsmålingen, og derefter flytte fokus mod motivet. Det virker
> > også, men hvad så med afstandsmålingen? Den er jo låst samtidigt, eller
> > hvad?
> >
> > Og så har jeg en teori om, at det altid hjælper at skulle forklare noget
> > for andre, så forstår man det bedre selv. Jeg ser nu, at under menuen
> > Eksponering (i manualen fejlagtigt kaldt Belysning) er 3 modes at vælge
> > imellem - Fuld, Center og Spot- men jeg kunne ikke forstå funktionen.
> > Nu faldt ti-øren, tror jeg. Måske er det belysningen, der kan måles over
> > hele billedet, centeret af det, eller et fokuspunkt? Det må jeg
> > eksperiemtere videre med. Alle tips er i hvert fald velkomne.
> >
> > I et indlæg har en anden person (vistnok Bjarne H) skrevet nogle
> > tekniske data. Jeg tjekkede den tyske Aldi-side, og der stod bl.a. at
> > kameraet er udstyret med Ricoh objectiv og Sony sensor. Så helt ringe er
> > det ikke. Til gengæld er det for langsomt til anvendelse ved fx.
> > flyopvisninger og lignende.
> >
> > Mvh. John S. Albertsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 19:41

"agent69" <agent69.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:qS349.5673$G3.786366@news010.worldonline.dk...
> Jeg er ved at blive dus med kameraet, men visse ting undrer mig stadig.
> Nogle gange bliver nogle billeder meget grønne, så meget, at det ikke
> kan reddes med billedbehandlingsprogrammer. Det er som om, at
> hvidbalancen ikke bliver stillet rigtigt. Man er jo vant til, at et
> billede bliver taget med det samme, man trykker knappen ned på et
> almindeligt kamera, men her tager det lidt tid. Jeg har en mistanke om,
> at det sker, hvis man blot trykker knappen i bund med det samme, uden
> først at holde den halvt nede, men jeg er ikke sikker. Har du oplevet
> samme problem?
>
Det er åbenbart noget, der kan ske med det kamera. Min knægt er lige kommet
hjem fra ferie, og et af billederne var grønt. Han havde selvfølgelig ikke
gjort noget forkert, så vi er ikke kommet nærmere med hensyn til hvorfor.
Din teori lyder rigtig.

Kurt